بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
کد خبر : ۱۳۱۹۰۷

مدیرعامل بانک پاسارگاد با تاییدشکایت این بانک از یک نماینده مجلسگفت: سوال از بانک‌ حق نمایندگان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجید قاسمی امروز سه‌شنبه در نشستی با بیان این که اطلاع ندارم مجلس به لحاظ حقوقی می‌تواند از بانک خصوصی تحقیق و تفحص کند یا خیر، اظهار کرد: یکی از سوالات موضوع نپرداختن این بانک به تولید بوده و این در حالی است که ما در 9 سال گذشته بیش از 26 هزار میلیارد تومان به بخش تولید تسهیلات داده‌ایم.

وی افزود: یکی از کارهایی که ما به آن پرداخته‌ایم و در سوالات نیز وجود ندارد بحث ارائه تسهیلات خرد به طبقه‌های ضعیف جامعه است که ما در این چند ساله به 275 هزار نفر تسهیلات خرد ارائه کرده‌ایم.

قاسمی با اشاره به مهمترین و اولین سوال مجلس از بانک پاسارگاد گفت: سوال مربوطه درباره ارز است که آمار آن وجود دارد. هنور نتوانسته‌ایم به آن مقدار ارزی که به وارد کننده‌ها و تولید کننده‌ها تخصیص داده‌ایم از بانک مرکزی ارز بخریم.

وی با بیان این که در دو سه سال گذشته قیمت نفت و بحث تحریم‌ها کشور را دچار مشکل کرد، اظهار کرد: به این دلیل کل نظام بانکی کشور در رابطه با تعهدات ارزی دچار مشکل شد.

او همچنین با تایید شکایت این بانک از یک نماینده مجلس تصریح کرد: طرح علنی بسیاری از مسائل در شرایطی که بانک‌ها در تحریم هستند لطمه سنگینی به سیستم بانکی کشور وارد می‌کند که امیدواریم این موضوع با تعامل حل شود.

قاسمی کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها را متناسب با تورم کار درستی دانست و گفت: قاعدتا وقتی تورم پایین می‌آید نرخ سود نیز باید کاهش پیدا کند. بزرگترین مشکل نظام بانکی کشور این است که اقتصاد کلان خوب عمل نکرده چرا که اگر تورم تک رقمی داشتیم بانک‌ها تا این اندازه تحت فشار نبودند. بنابراین زمانی که تورم 40 درصدی وجود داشته باشد با نرخ پایین نمی‌توان سپرده جذب کرد و نرخ تسهیلات نیز بالا خواهد بود که در نتیجه بخش تولید صدمه می‌بیند.

وی با بیان این که تغییر در نرخ سود باید سیال باشد و هیچ اشکالی هم به وجود نمی‌آورد، تصریح کرد: در عین حال سپرده‌هایی که قبلا قراردادشان بسته شده و سررسید دارند تابع زمان عقد قرارداد است، بنابراین تغییر نرخ سود ناظر به آینده است.

قاسمی با اشاره به کارمزد پایین خدمات در سیستم بانکی خاطرنشان کرد: اگر نرخ‌ خدمات جذاب شود مشکل بانک‌ها نیز حل خواهد شد.

مدیر عامل بانک پاسارگاد همچنین درباره شبهه ربوی نرخ‌های روزشمار اظهار کرد: مبنای این مساله نحوه استفاده از پول است که آیا پول زمانی که به بانک سپرده می‌شود قابل استفاده است یا خیر، چرا که پول سپرده شده باید در یک کار اقتصادی استفاده شود تا بازده آن باعث سود سپرده‌گذار شود.

وی افزود: این روزها با نظام بانکداری الکترونیک، سرعت سپرده‌گذاری و عملیات سیستم بانکی شبهه‌ناک بودن این قضیه قابل تامل است بنابراین با اطمینان خاطر می‌توان گفت که در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش نماینده مردم ارومیه در مجلس خبر داده بود که دادسرای تهران برای بانک پاسارگاد کیفر خواست صادر کرده است.

نادر قاضی‌پور دلیل صدور این کیفرخواست را نحوه هزینه، سوددهی، ارائه ارز، بهره دهی و سرنوشت مبهم 8 میلیارد دلار بانک پاسارگاد ذکر کرده بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر