بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۴
کد خبر : ۱۳۱۹۹

فارس: جزئیات شرکت اصل چهل و چهاری پالایش نفت تبریز اعلام شد

خبرگزاری فارس: با درج و پذیرش شرکت پالایش نفت تبریزدر بورس، مشخصات و جزئیات این شرکت اصل چهل و چهاری اعلام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شرکت بورس در حالی هفته گذشته نام شرکت اصل چهل و چهاری پالایش نفت تبریز را با پلاک 446 درفهرست نرخ‌های تابلوی اصلی بازار اول درج کردکه مشخصات و سود سهام و ریسک های این شرکت اعلام شد.

* پیشینه

شرکت پالایش نفت تبریز در سال 1353 با عنوان پالایشگاه نفت تبریز طراحی و پس از خاتمه عملیات مربوط به احداث در بهمن 1356 به بهره‌برداری رسید.

این شرکت در اول دی 77 در قالب شرکت فرعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با سرمایه اولیه‌ای 100 میلیون ریال در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.

آخرین پروانه بهره‌برداری شرکت پالایش نفت تبریز (13/3/1381) که از وزارت صنایع و معادن اخذ شده است، مبین تولید سالانه 40 میلیون بشکه (حدود 110 هزار بشکه در روز) فرآورده‌های نفتی است.

*مالکیت

براساس این گزارش ، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مالکیت 100 درصدی سهام شرکت پالایش نفت تبریز را در اختیار دارد. سرمایه‌ کنونی شرکت بیش از 194 میلیارد تومان (منقسم به بیش از یک میلیارد و 940 میلیون سهم 100 تومانی) است.

*هدف و مدل کسب و کار

هدف اصلی شرکت پالایش نفت تبریز،در حالی انجام عملیات پالایش و تبدیل آن به انواع مشتقات نفتی پس از دریافت خوراک شامل نفت خام و میعانات گازی از مبادی مختلف است. به گزارش فارس ، تا پایان سال مالی منتهی به 29 اسفند 1385 فعالیت شرکت به صورت حق‌العمل کاری بود.

بدین ترتیب که شرکت خوراک را از دولت تحویل می‌گرفت و فرآورده‌ها را به دولت تحویل می‌داد و از این بابت کارمزد دریافت می‌کرد. اما از ابتدای 86 براساس بند «ج» تبصره 11 قانون بودجه همان سال کسب و کار شرکت به خرید خوراک (نفت خام) و فروش فرآورده‌های نفتی حاصل از پالایش نفت خام از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تغییر یافته است.

*مواد اولیه

نفت خام مورد نیاز شرکت پالایش نفت تبریز از میادین نفتی اهواز - آسماری و از طریق تأسیسات ری با خط لوله‌ای 16 اینچی توسط شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران (یکی از شرکت‌های فرعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران) به مخازن ذخیره نفت خام این شرکت انتقال می‌یابد.

پالایشگاه تبریز به لحاظ تأمین آب براساس آب زرینه رود طرحی شده است. گاز طبیعی مورد نیاز از شبکه سراسری تأمین می‌شود.

*فرآورده‌ها

این گزارش آورده است : این شرکت محصولات خود را تحت استانداردهای شرکت ملی پالایشی و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تولید می‌کند و مهم‌ترین فرآورده‌های آن عبارتند از گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفتای سبک و سنگین، نفت کوره سبک و سنگین، انواع حلال‌ها، گاز اتان، وکیوم باتوم و گوگرد.

*سه مشتری اصلی

در حال حاضر شرکت پالایش نفت تبریز تنها پالایشگاه موجود در منطقه شمال‌غرب کشور است که عمده نیازهای مناطق شمالی و شمال غربی کشور را تأمین می‌کند.

مشتریان عمده شرکت شامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، پتروشیمی تبریز و نفت پاسارگاد هستند.
شرکت پالایش نفت تبریز بخشی از نفتا و گاز اتان شرکت پتروشیمی تبریز را تأمین می‌کند، وکیوم باتوم به شرکت نفت پاسارگاد ارسال می‌کند و سایر فرآورده‌های آن تحویل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌شود.

*تامین 7درصد از نیازهای کشور

براساس اطلاعات اعلامی ، رقبای اصلی شرکت پالایش نفت تبریز در زمینه فرآورده‌های نفتی عبارتند از 8 پالایشگاه موجود در کشور شامل پالایشگاه‌های آبادان، اصفهان، تهران، بندرعباس، اراک، لاوان، کرمانشاه و شیراز.
هر یک از این رقبا عمدتاً تأمین‌کننده فرآورده‌های نفتی مربوط به منطقه خود هسند و به سبب رشد روزافزون تقاضا نسبت به عرضه در موارد معدودی هم براساس برنامه‌هایی که از سوی مدیریت برنامه‌‌ریزی تلفیقی اعلام می‌شود، در بازارهای مصرف یکدگیر وارد می‌شوند اما با این حال شرکت پالایش نفت تبریز به‌طور متوسط حدود 7 درصد از نیاز فرآورده‌های نفتی کل کشور را تأمین می‌کند.

*ظرفیت 110 هزار بشکه ایی در روز

ظرفیت اسمی فرآورده‌های نفتی در زمان تأسیس 80 هزار بشکه در روز بود که با اجرای طرح‌های ازدیاد ظرفیت، هم‌اکنون این رقم به 110 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

* افزایش ظرفیت بنزین

در ادامه این گزارش آمده است : شرکت پالایش نفت تبریز طرح‌ها و پروژه‌هایی را در زمینه‌های مختلف شامل طرح‌های بهبود کیفیت، ارتقا و افزایش میزان تولید و صرفه‌جویی در بخش انرژی و پروژه‌های جامع زیست محیطی در اولویت کار خود قرار دارد.

احداث مخازن جدید، تعمیرات اساسی، مدیریت جامعه دفع پسماند، فن‌آوری اطلاعات، سیستم اطلاعات مدیریت، سیستم مدیریت نگهداری رایانه‌ای (CMMS) و خرید زمین‌های حراستی اطراف پالایشگاه نمونه‌هایی از پروژه‌های مورد نظر در زمینه طرح‌های حفظ ظرفیت و بهبود عملیات پالایشگاه است.

با توجه به پتانسیل نفتای مازاد بر ظرفیت واحدهای موجود، طرح افزایش ظرفیت بنزین تولید در حدود 20هزار بشکه در روز در حال اجرا است که در سال 88 به بهره‌برداری می‌رسد.

* 732 نفر نیروی انسانی

شمار کارکنان شرکت در حال حاضر 732 نفریوده و قرارداد استخدامی کلیه کارکنان شرکت به صورت رسمی است.مدیرعامل شرکت محمدباقر دخیلی و رئیس هیئت مدیره اسدالله میکائیلی هستند.

* ریسک‌های 4 گانه

مهم‌ترین ریسک‌های مترتب بر شرکت پالایش نفت تبریز شامل 4 مورد زیر است.

1- ریسک نرخ ارز: با توجه به رویکرد جدید فعالیت شرکت، خرید خوراک وتحویل فرآورده‌ به نرخ فوب خلیج فارس، نوسانات نرخ ارز بر روی سودآوری شرکت تاثیر خواهد داشت. علاوه بر این بخش از منابع مورد نیاز برای اجرای طرح توسعه جامع شرکت به صورت ارزی است.

لذا نوسان نرخ ارز می‌تواند منجر به افزایش هزینه اجرای طرح ویا بروز مشکلاتی در این مسیر شود.

2- ریسک تجاری: مهم‌ترین ریسک بازار صنعت پایین‌دستی نفت، احتمال بروز بحران های نفتی و نوسان‌های نامطلوب قیمت نفت است (ریسک نوسان‌های قیمت نفت) علاوه بر این در حال حاضر شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده‌های نفتی ایران تامین‌کننده انحصاری نفت خام مورد نیاز شرکت است از این رو شرکت در صورت تنزل کیفیت خوراک دریافتی از مبدا، گزینه دیگری برای دریافت نفت خام در اختیار ندارد (ریسک عرضه‌کننده انحصاری خوراک)

3- ریسک کشوری: بخش وسیعی از تکنولوژی و تجهیزات مربوط به طرح‌های توسعه شرکت از طریق شرکت‌های خارجی تامین می‌شود که در صورت عدم همکاری این شرکت‌ها، بالطعب مشکلاتی برای این شرکت به وجود خواهد آمد.

4- ریسک قانونی: افزایش روز‌افزون نرخ انرژی مصرفی ممکن است موجب حذف سوبسید انرژی (گاز) برای شرکت شود.

همچنین قطع تخفیف تحویل نفت خام با قیمت 3/6 درصد کمتر از FOB خلیج فارس توسط دولت از جمله مخاطراتی است که شرکت با آن مواجه است.

در بودجه سال 1387 به پیشنهاد کمیسیون تلفیق، تخفیف از 3/6 درصد به 6 درصد کاهش داده شد.

*سود سهام دو سال آینده

به گزارش فارس، سود سهام سال مالی 86 پالایشگاه تبریزدر حالی هزار و 189 ریال پیش بینی شده که طی 9 ماهه اول سال گذشته 897 ریال (حدود 75 درصد) از سود هر سهم تعدیل شده سال مذکور تحقق یافته است.

این شرکت سود هر سهم را برای سال مالی 87 هزار و 397 ریال و برای سال مالی 88 هزار و 590 ریال پیش بینی کرده است.

*عوامل اثر گذار بر میزان تحقق پیش بینی سود

حذف تخفبف 6/3 درصدی در قیمت خوارک نفت خام بر مبنای FOB خلیج فارس ، اعمال هزینه های حمل نفت خام تا ورودی پالایشگاه، ایجاد محدودیت در ظرفیت پالایشی از طرف دولت ، کاهش فاصله قیمت خام و فراوردها برمبنای FOB خلیج فارس و ایجاد محدودیت در تولید فرآورده های سود آور و یا حذف محصولات کم ارزش توسط دولت از مهمترین عواملی بیرونی هستند که می توانند در نوسانات سود آوری شرکت در آینده تاثیر داشته باشند.

*کارگزار پذیرش / کارگزار معرف

براساس این گزارش ، شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن مشاور پذیرش شرکت پالایش نفت تبریزجهت پذیرش در بورس اورق بهادار بوده و عرضه سهام آن توسط این کارگزاری انجام خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر