بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
کد خبر : ۱۳۲۱۰۹
دیوید کامرونˈنخست وزیر انگلیس عصر پنجشنبه درنشست افتتاحیه اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در ولز ، دو تهدید مهم پیش روی ناتو را دخالت های روسیه در اوکراین و شدت یافتن تهدیدات افراطی گرایی مذهبی در عراق و سوریه برشمرد.

به گزارش ایرنا، کامرون با بیان اینکه اجلاس ناتو در زمان مهم و حساسی برگزار می شود، تصریح کرد: دنیا با تهدیدهای خطرناک زیادی روبرو است و کاملا واضح است که ناتو برای آینده ما نقشی حیاتی دارد، همانطور که در گذشته هم به همین اندازه اهمیت داشته است.

کامرون اضافه کرد: نیروهای روسیه به طور غیرقانونی در اوکراین هستند و تهدید اسلام گرایان افراطی به شکل جدید،درعراق و سوریه افزایش یافته است و اینها فقط دو مورد از تهدیدهایی است که با آن روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نهادی برای حفظ امنیت کشورهای غربی است، گفت: در طول دو روز برگزاری نشست سران ناتو در ولز به منظور مقابله با تهدیدهای جدید و تضمین ثبات و امنیت در سراسر دنیا باید جان تازه ای به ناتو بدهیم.

نخست وزیر انگلیس همچنین بااشاره به پایان ماموریت نظامی ناتو در افغانستان تا پایان سال جاری میلادی اظهارداشت: تهدید تروریست ها بطور قابل ملاحظه ای در افغانستان کاهش داشته است و به نظر من ما می توانیم به دستاوردهایمان در افغانستان افتخار کنیم.

وی افزود: در حالی که وارد فصل جدیدی از روابط با افغانستان می شویم، همچنان در قبال این کشور متعهد هستیم و بایستی مطمئن باشیم که افغانی ها می توانند از کشورشان محافظت کنند و نگذارند که دوباره مامنی برای گروه های تروریستی شود.

ˈآندرس فوگ راسموسنˈ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) نیز روز پنجشنبه در آستانه گشایش نشست سران این اتحاد نظامی در ولز، از بحران اوکراین و تهدیدات گروه داعش به عنوان دو تهدید مهم یاد کرد.

دبیرکل ناتو در نشستی خبری گفت که به باور وی تمامی جامعه بین الملل موظف هستند مانع پیشرفت هر چه بیشتر گروه تروریستی داعش شوند.

راسموسن با بیان اینکه تاکنون دولت عراق از ناتو درخواست همکاری برای مبارزه علیه داعش نکرده است، افزود: در صورت چنین درخواستی، ناتو آن را با دقت مورد بررسی قرار خواهد داد.

دبیرکل ناتو همچنین با اشاره به بحران اوکراین گفت: ما شاهد شواهدی دال بر دخالت روسیه در بی ثبات کردن مناطق شرق اوکراین هستیم.

وی با استقبال از هر گونه تلاش برای یافتن راه حلی صلح آمیز برای بحران اوکراین، خواستار پایان مداخلات روسیه در شرق این کشور از جمله حمایت از جدایی طلبان اوکراینی شد.

دبیرکل ناتو گفت: از روسیه می خواهیم نیروهای خود را از مرزهای اوکراین عقب ببرد، انتقال تسلیحات و نیروی های مسلح را به داخل اوکراین و حمایت از شبه نظامیان مسلح در اوکراین متوقف کند و در فرایند سیاسی برای حل این مسئله مشارکت نماید. این تلاشی حقیقی و صادقانه برای فراهم کردن راه حلی مسالمت آمیز برای این بحران خواهد بود.

راسموسن با اشاره به دیدار آتی اش با پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین گفت: اعضای ناتو روز پنجشنبه بیانیه مشترکی را درباره بحران اوکراین صادر کردند که در آن به گام های عینی و قاطع برای تقویت شراکت مان و افزایش همکاری ها میان ناتو و کیف اشاره شده است.

علاوه بر باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه، 180 میهمان ویژه از جمله رهبران و مقامات ارشد بیش از 60 کشور جهان در نشست سران ناتو در ولز حضور دارند.

دراین نشست دو روزه قرار است درباره اساسنامه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و چگونگی تعامل آن با بحران های عراق و اوکراین و نیز خروج نیروهای این سازمان از افغانستان بحث و گفت وگو شود.

این اولین نشست سران اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در بریتانیا، از زمان برگزاری آن در سال 1990میلادی در لندن و درست در پایان جنگ سرد بشمار می آید.

نشست سران عضو ناتو در قلعه تاریخی ˈمدویلˈ در ˈکاردیفˈ مرکز ولز و نیز در شهر ˈنیوپورتˈ در 19 کیلومتری شمال شرقی کاردیف برگزار شود.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اتحادی متشکل از 28 کشور از آمریکای شمالی و اروپا است که با امضای پیمان آتلانتیک شمالی در 4 آوریل 1949 بین 10 کشور اروپایی، کانادا و ایالات متحده آمریکا در واشنگتن تاسیس شد و مقر آن شهر بروکسل، پایتخت بلژیک است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر