بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر : ۱۳۲۱۱۸

به گزارش «تابناک»؛ این در حالی است که یکی از انتقادات همیشگی دولت یازدهم از مجلس تعدد سئوالات نمایندگان از وزار می باشد. به نحوی که مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور چندی پیش به صراحت از عملکرد مجلس در میزان سئوالات از وزار انتقاد کرد. این در حالی است که مجلس شورای اسلامی ادعا می کند تعداد سئوالات از این دولت در مدت مشابه از دولت سابق کمتر است.

در همین راستا احمد توکلی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک به ماجرای استیضاح فرجی دانا و احتمال مطرح شدن استیضاح جدید پرداخته است.

وی در ابتدا پیرامون موضوع استیضاح جدید در مجلس عنوان داشت؛ بعضی از نمایندگان از عملکرد بعضی از وزرا ناراضی هستند، اما به نظرم در این برهه زمانی استیضاح جدید راهکار خوبی در تعامل با دولت نیست. به عنوان مثال امروز وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست. اما به نظر می رسد، اگر همه ما دست به دست هم بدهیم، امید است که از مشکلات اقتصادی در وضعیت اخیر عبور کنیم و معیشت مردم را از فشار خارج کنیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سئوال که اگر مشکلات اقتصادی در کشور مهم است؛ پس چرا زمزمه های استیضاح وزیرانی غیر از حوزه مباحث اقتصادی به گوش می رسد؛ گفت، یکی از اشکالات در مجلس همین موضوع است که مردم احساس می کنند که توجه مجلس به مسائل واقعی زندگی مردم کم است و نمایندگان بیشتر به سراغ مسائل فرهنگی و سیاسی می روند. در حالی که مجلس باید فعال شود و پی گیری کند و نباید این تلقی در جامعه به وسیله تعدادی از نمایندگان تقویت شود و باعث دلزدگی بیشترمردم از مجلس شود.

وی همچنین اضافه کرد؛ به عنوان پیش گیری عرض می کنم که باید به این مسائل توجه داشته باشیم که بدون کمک همه قوا نمی توانیم کشور را از روی پرتگاه نجات دهیم.

احمد توکلی در ارتباط با استیضاح وزیر علوم گفت؛ من تلاش خودم را کردم که این استیضاح اتفاق نیفتد؛ ولی متاسفانه اقای فرجی دانا طوری رفتار کردند که مجلس نگران شد که ادامه روند موجود در دانشگاه ها نتایج بدی در کشور داشته باشد. رفتار آنان ناقض ثبات در دانشگاه بود و عملکرد ایشان این نظر را تقویت می کرد.

توکلی ادامه داد؛ به عنوان مثال معاون محترم آقای فرجی دانا دو بار در مورد مسئله بورسیه سراغ من آمد. من به ایشان عرض کردم شما در برخورد با تقلب و تخلف در اعطای بورس به شدت مقابله کنید و ما از شما حمایت می کنیم و کسی مشکلی ندارد. ولی با برخوردهایی که صورت گرفت، شائبه شاخ و شونه کشیدن قوه مجریه با قوه مقننه بود. چون بنده مجلس را نماد جمهوریت نظام می دانم و خود اقایان همین ادعا را دارند؛ این رفتار که مجلس هرکاری کند ما بر سر اعتقاداتمان ایستاده ایم ؛ چاره ای جز استیضاح برای مجلس نگذاشت.

وی در پایان در رابطه با تعداد سئوال از وزرا که مورد انتقاد دولت است، گفت؛ من این انتقاد دولت از مجلس را تا اندازه ای وارد می دانم. در مجلس نمایندگانی هستند از قدرت قانونی خودشان به درستی استفاده نمی کنند. این که نماینده ای اختیار دارد، سئوال کند مسلما درست است. ولی اینکه این اختیار را چگونه اعمال می کنند قابل بحث است.

برخی نمایندگان هستند که برای تحمیل نظر بر وزار، سئوال و تحقیق و تفحص را امضا می کنند و بعد پس می گیرند. با این کار هم چهره مجلس را مشوه می کنند و هم دولت را به معامله گری وادار می کند. هر دوی این ها بد است. سئوال و استیضاح ابزار های قانونی است که به نمایندگان داده شده است که برای حفظ مصلحت مردم بکار ببریم. اگر نماینده ای از گارگزاری ایرادی دارد که قابل اثبات است ارائه دهد و از وزیر بخواهد که ایراد را برطرف کند.

اما اگر نماینده بخواهد کسی را نصب کند این تخلف است. چرا که نماینده حق انتصاب کسی را ندارد. البته دولت هم مشکل دارد، چرا که به این فشارها تمکین می کند. اگر دولت تمکین نکند، این موضوعات به تدریج کم می شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علي
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱
در مسئله استيضاح، بيشتر سياسي‌كاري مشاهده ميشود تا اصلاح امور. زيرا اگر قصد اصلاح امور باشد، مسلما اولين استيضاح ميبايست وزير نفت ميبود زيرا خسارتي كه ايشان به ملت و مملكت وارد كرد حداقلش 18 ميليارد دلار ميباشد بعلاوه اهداء تقريبا رايگان گاز ايران به امارات در 25 سال!!! درهرصورت آقايان نمايندگاه در برابر خدا، ملت و تاريخ بايد جوابگوي اين راي اعتماد خود باشند! هرطور كه به موضوع نگاه ميكنم برايم قابل هضم نيست چطور چنين وزيري را كه اينهمه مشكل دارد انتخاب كردند!!!