بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
توسط گروه تحلیل کارابورس بررسی شد:

وضعیت "وبشهر" و زیر مجموعه های آن

پرتفوی بورسی وبشهر شامل سه سهم مارگارین، وصنا و بانک اقتصاد نوین می­باشد. وبشهر اخیر بلوک مارگارین را به ازای هرسهم 10400 ریال خریداری کرده است. ما برای رعایت محافظه ­کاری قیمت تابلوی مارگارین را مبنای محاسبه قرارداده ­ایم.
کد خبر : ۱۳۲۱۵۴

معرفی شرکت

شرکت توسعه صنایع بهشهر در سال 1353 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. شرکت­های فرعی آن عمدتا در زمینه قند و شکر، بانکداری، مواد و محصولات شوینده و فعالیتهای ساختمانی فعالیت دارند. آخرین ترکیب سهامداری شرکت به شرح جدول زیر می­باشد.

وضعیت

سرمایه شرکت 3629 میلیارد ریال و ارزش بازار آن 10800 میلیارد ریال می­باشد. نکته قابل تامل آنکه شرکت بطور مستقیم و غیر مستقیم مالک 3.451 میلیارد سهم اقتصاد نوین به ارزش بازاری 7592 میلیارد ریال است. (به ازای هرسهم 2092 ریال) در جدول زیر مالکیت وبشهر در بانک اقتصاد نوین آورده شده است.

وضعیت

*دلیل مغایرت تعداد سهام بهپاک و سرآمد بهشهر با سایت بورس انتقال سهام اقتصاد نوین بهپاک به سرآمد از طریق مبایعه نامه در سال 89 می­باشد.

محاسبه ارزش خالص روز شرکت (NAV)

پرتفوی بورسی:

پرتفوی بورسی وبشهر شامل سه سهم مارگارین، وصنا و بانک اقتصاد نوین می­باشد. وبشهر اخیر بلوک مارگارین را به ازای هرسهم 10400 ریال خریداری کرده است. ما برای رعایت محافظه ­کاری قیمت تابلوی مارگارین را مبنای محاسبه قرارداده ­ایم.

وضعیت

*لازم به ذکر است که اگر قیمت تابلوی وصنا را در محاسبات لحاظ کنیم NAV وبشهر 170 ریال کاهش می­یابد.

*در مورد غمارگ نیز اگر قیمت خرید را لحاظ کنیم 453 ریال به NAV وبشهر اضافه می­ نماید.

* در مورد صافولا بهشهر نیز اگر قیمت فروش بلکوکی را لحاظ کنیم، 420 ریال به NAV وبشهر اضافه می­ شود.

پرتفوی غیر بورسی:

با توجه به تعداد بالای شرکت­های خارج از بورس وبشهر، تنها به بررسی آنهایی که با اهمیت بوده­اند پرداخته­ایم. البته برخی از این شرکت­ها در بازار پایه فرابورس معامله می­شوند.

وضعیت

اخیراً شرکت 10 درصد سهام صافولا بهشر را به قیمت 2950 میلیارد ریال ( 42000 ریال به ازای هر سهم) فروخت و از این بابت سودی معادل 2881 میلیارد ریال شناسایی نمود. این نکته نشان از ارزش بالای دارایی­های غیر بورسی این شرکت دارد که هریک می­تواند ارزش افزوده فوق­العاده­ای را برای شرکت ایجاد نمایند. در واقع این شرکت مانند معدنی می ماند که سالها ارزش آن انباشته شده وتنها نیاز به این دارد که ارزش آن از طریق اقدامات مدیریت عیان گردد. نمونه بارز آن معامله اخیر سافولابهشهر و دارا بودن 35 در صد سهم تلفیقی بانک اقتصاد نوین که احتمال فروش آن نیز وجود دارد.

با توجه به مفروضات فوق NAV شرکت به شرح زیر قابل محاسبه می­باشد.

وضعیت


1. شرکت گروه صنایع بهشهر (وصنا)

وصنا در حال حاضر در بورس به قیمت 2150 ریال معامله می­شود.

وضعیت

پرتفوی غیر بورسی:

وضعیت
وضعیت


2. شرکت صنایع شیر ایران

شرکت صنایع شیر ایران دارای ظرفیت عملی تولید دو میلیون تن محصولات لبنی می باشد . در کنار این شرکت پگاه خراسان ( غشان) با ظرفیت عملی 90 هزار تن در سال در بازار بورس ارزش بازاری 458 میلیارد ریال می باشد. برای بدست آوردن ارزش صنایع شیر ایران از ارزش بازار غشان استفاده کرده و به نسبت ظرفیت بالای تولید صنایع شیر ارزش بازاری حدود 11400 میلیارد ریال(به ازای هر سهم 8 میلیون ریال) ارزش برآوردی صنایع شیر ایران می باشد که شرکت توسعه صنایع بهشهر مالک 32 درصدی آن می باشد.

3. سرمایه گذاری گروه ساختمان بهشهر

پروژه برج صدف کیش: طبق مبایعه نامه منعقده فیمابین شرکت و شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین برجهای آزاد کیش 50% از 7260 متر مربع واحدهای تجاری بنا شده در مرکز تجارت منطقه آزاد کیش از قرار هر متر مربع 2300 دلار آمریکا به مبلغ 8.349.000 دلار آمریکا به صورت قسطی (5ساله) خریداری گردیده است. توضیح اینکه شهم شرکت از کل واحدهای تجاری و اداری شامل 84 باب تجاری و یک واحد اداری کلا 3.630 متر مربع می باشد که 20 واحد آن در سنوات قبل بفروش رسیده است. در دوره مالی جاری نیز 10 باب مغازه به متراژ 565.19 متر مربع ( سهم شرکت 282.6 متر مربع ) فروخته شده است.

برج عجمان: طبق توافقنامه فیمابین شرکت با شرکت بین المللی بازرگانی سرمایه‌گذاری بانک ملی مشارکت در خرید پنج طبقه از برج واقع در عجمان به ارزش کل 46.2 میلیون درهم صورت پذیرفته ( سهم هریک از طرفین 50%) که از هر طبقه 1858 متر مربع و کلاً 9293.5 مترمربع می باشد. 50% در زمان انعقاد قراردادپرداخت گردیده که سهم این شرکت 1.16 میلیون درهم و معادل 2.940 میلیون ریال شده است. مابقی سهم شرکت به علت رکود حاکم بر بخش مسکن پرداخت نشده است.

پروژه بخارست: پروژه واقع در خیابان احمد قصیر نبش خیابان هفتم پلاکهای 32 و 1 محل سابق دفتر مرکزی شرکت و شرکت توسعه صنایع بهشهر می باشد مساحت عرصه 1840 مترمربع ( 1820 مترمربع بعد از اصلاحی ) و زیر بنای کل 25.338 مترمربع و 13 طبقه روی زمین که دو طبقه آن تجاری و 11 طبقه اداری می باشد اخذ گردیده است. عملیات تخریب و تسطیح پروژه انجام و جهت گودبرداری و ساخت و ساز اسکلت و بتن ریزی سقف و دیوار اقدام شده است. درصد پیشرفت فیزیکی پروژه در پایان دوره مورد گزارش 32% می باشد. جهت اخذ دو طبقه اداری بیشتر از شهرداری اقدام و بر این اساس در طراحی پروژه و جواز اخذ شده نسبت به تامین پارکینگ مازاد بر نیاز و محاسبات سازه و فونداسیون اقدام شده است. ضمن آنکه بعلت دو بر بودن ملک موافقت شهرداری برای ساخت پروژه در ضلع جنوب ملک نیز اخذ شده است که در این صورت واحدهای تجاری پروژه بر خیابان بخارست و خیابان هفتم قرار خواهد گرفت.

وضعیت
وضعیت


4. صادراتی توسعه صنایع بهشهر

این شرکت مالک سهام قند نیشابور و شکر شاهرود و نیز سرمایه گذاری سرآمد بهشهر به شرح جدول زیر می باشد:

وضعیت
وضعیت


5. مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر

این شرکت مالک سهام شرکت های شگل و شپاکسا و شرکت صنعتی ساینا و شرکت مروارید هامون به شرح جدول زیر می باشد:

وضعیت
وضعیت


6. شرکت سرمایه­  گذاری سرآمد بهشهر

NAV شرکت به شرح زیر محاسبه شده است.

وضعیت
وضعیت

7. مدیریت صنعت قند توسعه بهشهر

NAV شرکت به شرح زیر محاسبه شده است.

وضعیت
وضعیت


8. به پخش

NAV شرکت به شرح زیر محاسبه شده است.

وضعیت
وضعیت



9. بهپاک

NAV شرکت به شرح زیر محاسبه شده است. با توجه به اینکه شرکت بهپاک تولیدی است و دارای سود، برای محاسبه ارزش برآوردی به سود تحلیلی (900 ریال به ازای هرسهم) پ ب ای 5 داده و قیمت هر سهم را برابر 4500 ریال درنظر گرفته­ایم.

وضعیت
وضعیت




تهیه كننده: شهاب پور حسین

واحد تحلیل بنیادی سایت كارابورس

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
با تشکر از زحمات شما عزیزان