بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
مستطيل شيشه اي تالار

بزن کف قشنگه رو

طی معاملات روز جاری ارزش معاملات بورس و فرابورس به رقمی اندکی بیش از 119 میلیارد تومان رسید که اصلاً قابل قبول نیست و همچنان نشان از کمبود نقدینگی و عدم حضور سرمایه گذار را با خود به همراه دارد.
کد خبر : ۱۳۲۳۷۷
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 93.06.17 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 138 واحد رشد به رقم 52846 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 117 واحد افزایش عدد 141646 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 149 واحد رشد به رقم 71815 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فولاد" با 41 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "تاپیکو" با 12 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحد کاهش به رقم 812 واحد رسید.

در این شرایط امروز "مارون" با 1 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "شپاس" با 0.16 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 822 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 369 میلیارد ریال رسید.

شاخص بورس امروز پس از مدت ها توانست با رشدی بیش از 149 واحدی مجدداً رنگ سبز را برای سرمایه گذاران بازار یادآوری نماید. امروز در بین سهام شرکت های یاری دهنده شاخص کل برای پوشیدن جامه سبز تنها نمایندگان گروه خودرویی و بانکی با تقاضای خرید همراه شدند و دیگر شرکت ها همچون فولاد مبارکه، هلدینگ خلیج فارس و مپنا در حد رفع حاجت رشد قیمت را تجربه کردند.

براساس گزارش بورس نیوز، طی معاملات روز جاری ارزش معاملات بورس و فرابورس به رقمی اندکی بیش از 119 میلیارد تومان رسید که اصلاً قابل قبول نیست و همچنان نشان از کمبود نقدینگی و عدم حضور سرمایه گذار را با خود به همراه دارد.

از سویی دیگر جا دارد که یادی هم از تماشاگران عزیز این روزهای بورس کنیم، کسانی که در شرایط فعلی وظیفه اصلی خود را خالی کردن پشت سهامداران حقیقی و کلاً سهام شرکت های بورسی می دانند، بله، حقوقی های عزیز نه تنها خریدار نیستند بلکه تا آنجاییکه از دستشان برآید اقدام به فروش می کنند. اینگونه از سهامداران یک خصلت بارز و مشخص دارند، آنها از همه ارکان بازار سرمایه توقع دارند اما کسی نمی تواند از آنها توقعی داشته باشد. کسب سود این دسته از سهامداران از ضرر ریز پلانگتون هایی به نام سهامدار خرد به دست می آید و در شرایط اضطرار و حساس یا بی حرکتند یا کم تحرک هستند.

امروز قصد داریم بر روی شرکت های حقوقی تمرکز کنیم که نام شرکت سرمایه گذاری بورسی را یدک می کشند. شرکت هایی که وظیفه اصلی شان خرید و فروش سهام است.

"ونیکی": بزرگ ترین شرکت سرمایه گذاری بورسی است، تقریباً پرتفوی این شرکت با روند شاخص بورس تغییر می کند، کلاً لقب بورس کوچک برای پرتفوی بورسی این شرکت برازنده است. آنچه که از تجربیات گذشته این شرکت به دست آمده آنست که مهمترین هدف مدیران این شرکت حضور در هیأت مدیره شرکت و دیگر هیچ می باشد.

هرچه گشتم تا ببینیم این غول سرمایه گذاری بورسی در شرایط سخت بازار سرمایه که همچنان در آن به سر می بریم کجا به داد سهامدار رسیده متأسفانه هیچ موردی یافت نشد. بزرگواران عزیز، اگر سهامدار اهمیت نداره لااقل دلتان به حال پرتفوی خودتان بسوزد.

"اعتلا": این شرکت به صورت فوق تخصصی روی سهام شرکت های دارویی خصوصاً زیر مجموعه های متعلق به سرمایه گذاری البرز فعالیت می کند جالب است بدانید طی پنج روز گذشته این شرکت امروز ناپرهیزی کرده و تعداد 10 هزار و 200 سهم گروه دارویی سبحان را خریداری کرده و 10 هزار سهم پارس دارو را به پرتفوی خود افزوده. از حق نگذریم اگرچه اعتلاء خیلی فعال نیست اما زیر مجموعه هاش خوب مقاومت کردن و کمترین تأثیر رو از بازار منفی این چند ماهه پذیرفتند.

"وتوشه": با زحمت بسیار لطف کردند 30 هزار و 290 سهم صنعتی بهشهر را خریداری نمودند برادر با این حجم خرید ممکنه شناوری سهم کم بشه ها راضی نیستم اینقدر سنگین وارد بشین.

"وتوسم"، "وبانک": حرفی نداریم جز اینکه تشکر کنیم. تا به اینجای کار هر دو شرکت بخوبی یکدیگر را حمایت کرده اند، "وتوسم" طی چهار روز گذشته اقدام به خرید بیش از 4 میلیون و 724 هزار سهم "وبانک" نموده است. قابل توجه شرکت های دیگر، اگر اعتقاد به سهام زیرمجموعه خود دارید راهش همینه.

"وگستر": این شرکت جز نوادر بورس محسوب میشه، احتمالاً سهامدار عمده هدفش از عرضه این شرکت فقط انجام وظیفه بوده، کلاً شرکت جالبیه امروز 3300 سهم تأمین ماسه ریخته گری را از کد خود خارج کرده، دقت کنید سه هزار و 300 سهم اصلاً تعداد کمی نیست فقط نگرانم اگر قرار باشد اینجوری شرکت سهم بفروشد ممکن یک تنه شاخص رو بکش پایین. دوستان وگستری فقط یک لطفی کنید اگه قراره یه موقعی یه زمانی سهم خرید کنید با این حجم سنگین وارد نشوید چون ما خجالت زده شما بابت این همه فعالیت هستیم.

راستی تکلیف اون 20 درصدی که روی زمین و هوا بود چی شد مال تعاونیه یا اون شرکت لوازم خانگی البته به زودی یه سری به سهامدار عمده شما خواهیم زد بالاخره نمیشه که این همه سهامدار رو به امان خدا ول کنی تو بازار.

تا به اینجا هرچه گفتیم از فعالان گروه سرمایه گذاری بود حالا سری به گوشه نشینان می زنیم:

"وصنعت": شرکت دوست داشتنی هست چون اغلب فعالان بازار مدیر عامل این شرکت را دوست دارند اما این دلیل نمیشه که دست رو دست بگذارید و بقیه را تشویق کنید. لطفاً یک تکانی بدهید یه چرخی بزنید شاید مثمرثمر واقع شدید.

"وتوصا": مدیران معظم این شرکت یه زمانی صحبت از سهامدار فوق خارجی و ارتباط با سرمایه داران غربی و ... می زدند. عزیز جان سهامدار خارجی نخواستیم وارد بورس ایران کنید لطفاً سهام خودتون رو جمع کنید یه نگاه به زیر مجموعه هاتون کنید. مثلاً بیشترین تعداد سهامدار خرد بورس رو دارید.

در پایان آنچه که به نظر می رسد، حقوقی های غیر بورسی فعال تر از حقوقیهای بورسی هستند که این موضوع جای سوال دارد هرچند که این حقوقی ها فعالیتشان در فروش سهام به مراتب بیشتر از خرید می باشد.

در ضمن به پایان سال مالی اغلب شرکت های کارگزاری داریم نزدیک می شویم و طبق معمول بحث تسویه اعتبار و پاس کردن بدهی ها مطرح شده تازه در کنار این موضوع پایان سال مالی برخی شرکت های سرمایه گذاری را نیز باید اضافه کنید.این مطالب را گفتم که حواستان باشد شاید قیمت های کف تر از این هم ببنیم. راستی داشت یادم می رفت خدایی جا داره بابت این حضور پرشور حقوقی های عزیز بزنیم اون کف قشنگه رو تا شاید شاخص هم اون کف قشنگه رو زد و ما را از دست این کف خریدن و کف تر فروختن نجات داد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
"بزنیم اون کف قشنگه رو تا شاید شاخص هم اون کف قشنگه رو زد و ما را از دست این کف خریدن و کف تر فروختن نجات داد.".... كف كه سهله پا هم مي كوبيم اگه شاخص مثبت بشه و يه تكوني به خودش بده!
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲
فکر میکنی وغدیر بهتره یک ماهه داره منفی می خوره حقوقیش عین خیالش نیست /سهم 660 تومنی 248 تومن سود پیش بینی کرده میگه قصد داره 50 تومن به دست سهامدار بده/
آراز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۹
لطفا بگید این فروشنده حقوقی وتوکا کیه؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۱
بورس نیوز عزیزتوجه فرمائید وگستر 80واندی ریال سوددرمجمع تقسیم نموده ودراطلاعیه زمانبندی تقسیم سوداعلام کرده افرادی که اولین مجمع تقسیم سودبوده ان باید برگ سهم شناسنامه وکارت ملی باشماره حساب مراجعه کنند به امورسهام جهت دزیافت سود یعنی اینکه من چندبرابراین پول راخرج کنم وازشهرستان بیایم جهت دریافت سود به نظرشما منظورش ازاین کارچیه یعنی سود هوتوتو یاچیزدیگری است شما لطف کن پیگیرشو ببین منظورش چیه ببخشیدجسارت کردم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۲
واقعا متاسفم از این نوع ادبیات خبری که بیشتر شبیه ادبیات کوچه بازاره...
ناشناس
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
ظاهرا نفست از جای گرم بلند میشه
فرشید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۴
سلام دوستان بورس نیوزی
داستان ما مثل داستان بشکن بشکن بشکن من نمیشکنم بشکن حالا شاخص ما مقاومت هارو خوب داره میشکنه دل مارو هم داره میشکنه ...
به کجا چنین شتابان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹
عالی بود بسیار ممنون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
بورس نیوز عزیز با اینکه بعضی موقع ها نقدهایم را از عملکردتان ثبت نمی کنید اما ایندفعه میخوام بابت این نوشته جالبتان از شما تشکر کنم. فقط امیدوارم حقوقی هایی که مثل خرس خوابیدن و خواب سهامهایی که قیمتشون نزدیک صفر است را می بینند ، از خواب بیدار بشند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۲
بورس نيوز عزيز كارشناسان بهترين زمان ورود به بورس را همين چند روز مانده شهريور اعلام كرده اند.
دوستان سهامهائي مثل وتوشه - پكرمان - گروه داروئي از بهترين ها هستند
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
بهتره یه فاتحه بخونیم تا کف بزنیم .