بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
کد خبر : ۱۳۲۴۶۲

عضو ارشد ايران در مذاکرات هستهاي با انتقاد از تحريمهاي جديدآمريکا عليه افراد و شرکتهاي ايراني، گفت: تهران به صراحت اعلام کرده است که در آينده اين اقدامات را تحمل نميکند.به گزارش فارس،عباس عراقچي که با کانال 4 تلويزيون انگليس گفتگو مي کرد، در پاسخ به اين سوال که آيا تحريمهايي که آمريکا اخيرا عليه ايران اعمال کرده است، بر خلاف توافقات صورت گرفته است، گفت: «قطعا همينطور است، آنها قطعا بر خلاف اصل حسن نيتي هستند که بايد بر فضاي مذاکرات حاکم باشد. چندروز قبل هم زماني که با آمريکاييها ملاقات کرديم، به صراحت به آنها گفتيم که ما ديگر در آينده چنين اقداماتي را تحمل نميکنيم. ما قطعا آنها را نقض توافق ژنو به حساب ميآوريم».معاون وزير خارجه همچنين در رابطه با پيشبينياش از آينده مذاکرات گفت: «ما خوشبين هستيم، همانطور که بايد باشيم.

همه ديپلماتها بايد خوشبين باشند. ما زمان کوتاهي داريم، زمان به سرعت ميگذرد».عراقچي در پاسخ به خبرنگار انگليسي که گفت بسياري در ايران روي توافق هستهاي حساب زيادي باز کردهاند، گفت: «همه انتظارات زيادي از اين مذاکرات و توافق احتمالي دارند. اما در عين حال آنچه که ما از همه، مردم عادي، مقامات و هرکس ديگري ميشنويم، اين است که همه توافقي خوب ميخواهند. يک توافق خوب براي ما، توافقي است که شأن ما را حفظ کند».

 وي در مورد تبعات شکست مذاکرات هم گفت: «بگذاريد اصلا به اين موضوع فکر نکنيم. سناريوي جايگزين هولناک خواهد بود، چراکه منبع تازهاي براي تنش به منطقهاي چنين پيچيده، ميافزايد. چراکه اگر ما به توافق نرسيم، شرايط به وضعيت پيش از توافق ژنو بازميگردد».

عراقچي در ادامه در مورد مبارزه با گروه تروريستي «داعش» در عراق، گفت: «ما هرآنچه بتوانيم براي امنيت خود، امنيت همسايه خود و امنيت دوست خود در عراق، سوريه و ديگر مناطق انجام ميدهيم. انکار نميکنيم که به دولت عراق کمک کردهايم. ما از بيان اينکه به دولت سوريه کمک کردهايم تا با اين گروههاي تروريستي مبارزه کند، ابايي نداريم، به اين کار نيز ادامه خواهيم داد. 

تمام قدرتهاي داخل منطقه و بيرون از منطقه نيز بايد توان خود را به ميدان بياورند».عراقچي در مورد اينکه آيا آمريکاييها نيز بايد به مبارزه با داعش بپيوندند، گفت: «بله، فکر ميکنم آمريکاييها در اين زمينه مسئوليت دارند.

سياستها و مداخلات آنها، خرابکاريهاي زيادي در منطقه به بار آورده است».وي با رد همکاري ايران و آمريکا در عراق، گفت :«تهران با دولت عراق هماهنگ است و بغداد ميتواند با ديگران در اين زمينه هماهنگ باشد که اين مسئلهاي جداگانه است». عراقچي همچنين گفت: 5 شنبه براي مذاکره هسته اي با 3 کشور اروپايي عازم وين مي شويم


اشتراک گذاری :
ارسال نظر