بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
مستطيل شيشه اي تالار

محدودیتی که کارساز نیست!

در روز جاری گرچه تقاضا بر عرضه می چربید، اما بیشتر صنایع و نمادهای بزرگ بودند که بر شاخص کل تأثیر مثبت داشتند که در صدر آنها محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و بعد دارویی ها قرار داشتند.
کد خبر : ۱۳۲۴۸۸
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 93.06.18 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 94 واحد رشد به رقم 52941 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 165 واحد افزایش عدد 141811 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 114 واحد رشد به رقم 71930 واحد رسيد.

همچنین در این روز "پارسان" با 49 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وپاسار" با 14 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.80 واحد افزایش به رقم 813 واحد رسید.

در این شرایط امروز "سمگا" با 0.37 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "جم" با 0.54 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1217 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 808 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، در ادامه روند دیروز بازار سهام امروز نیز شاخص کل روندی مثبت را در پیش گرفت و این حرکت مثبت را مدیون نمادهای شاخص ساز و بزرگ تالار شیشه ای بود.

در روز جاری گرچه تقاضا بر عرضه می چربید، اما بیشتر صنایع و نمادهای بزرگ بودند که بر شاخص کل تأثیر مثبت داشتند که در صدر آنها محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و بعد دارویی ها قرار داشتند. اما در مقابل صنعت استخراج کانه های فلزی بیشترین افت را بر این نماگر در پی داشت.

اما بیشترین ارزش فروش در معاملات امروز نیز از جانب حقوقی ها انجام شد. گرچه در بخش خرید سهام نیز این حقوقی ها بودند که فرمان حرکتی بازار را در اختیار داشتند. البته عملکرد این گروه از بازیگران تالار شیشه ای بگونه ای بود که مابه التفاوت خرید و فروش آنها را کمتر از 15 میلیون تومان رساند. به عبارتی امروز نیز نقدینگی جدیدی توسط حقوقی ها به بازار اضافه نشد و آنها به میزان هر آنچه که خریده بودند، دست به فروش سهام زدند.

اما نگاهی به تابلوی معاملات حاکی از این واقعیت است که باز هم برای جلوگیری از افت قیمت ها این سهم های بزرگ بازار بودند که مورد حمایت حقوقی ها و به ویژه صندوق توسعه بازار قرار گرفتند. آنچنان که وزن اصلی تحرک مثبت شاخص کل بورس طی معاملات امروز بر دوش "پارسان"، "فولاد"، "تاپیکو" و نیز "رمپنا" بود. سهم هایی که به طور معمول برای مثبت نشان دادن برآیند کلی بازار از آنها حمایت می شود.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع

"وبصادر": در نماد "وبصادر" به دلیل اخباری که در خصوص انتشار آگهی فروش دو زیر مجموعه آن در روزنامه ها و جراید به گوش می رسد، چند روزی است که اقبال خریداران را نظاره گر هستیم. اقبالی که مدت ها از این سهم دور بوده و باعث شده قیمت آن از اردیبهشت ماه تاکنون دیگر رنگ قیمت 100 تومان را به خود نبیند. حال باید دید آیا صحبت های موجود در تالار پیرامون احتمال تعدیل این نماد بانکی واقعیت دارد و آیا سهم می تواند دوباره از قیمت 100 تومانی به سمت بالا حرکت کند یا خیر؟ گرچه در رابطه با فروش این زیرمجموعه ها اطلاعیه جدیدی توسط این بانک در سایت کدال منتشر نشده، اما به نظر می رسد این اقدام در راستای اجرای سیاست خروج از بنگاه داری و فروش دارایی های غیر مولد صورت گرفته باشد.

"سکاب": این سهم فعال در گروه سرمایه گذاری هم صبح امروز از فروش ساختمان پروژه الهیه و افزایش 13 ریالی سود هر سهم شرکت خبر داد، با این وجود قیمت سهم در نقطه صفر روز قبل خود متوقف شد و واکنش خاصی را از خود نشان نداد

"خودرویی ها": کلیت معاملات سهام این گروه در روز جاری سراشیبی جاده قیمت ها رقم خورد؛ گرچه دو لیدر اصلی گروه یعنی "خودرو" و "خساپا" از منظر قیمت پایانی در این جاده در روندی عکس یکدیگر حرکت کردند. البته خبر مهمی که پیرامون این گروه مطرح است، حضور هیأت بلند پایه تجاری روسیه در ایران است که طبق اخبار منتشر شده نمایندگانی از تجار و فعالان صنایع مختلف روسی در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، انواع خودرو و حمل و نقل و نیز صنایع مختلف متعدد در این هیأت است.

افزایش روابط و طرح مشکلات و موانع بر سر توسعه تجارت دو کشور از جمله محورهای این دیدارهاست که این امر می تواند زمینه های لازم برای افزایش همکاری ها را فراهم کرده و بهبود وضعیت خودروسازان را در پی داشته باشد.

قند و شکر: در این گروه "قنیشا" تافته جدا بافته معاملات امروز گروه خود بود. بطوریکه برخلاف روند نزولی و صف فروش سهام در سایر نمادهای قندی، این "قنیشا" بود که تا پایان معاملات صف خرید خود را حفظ کرد.

نکته ای که اهالی تالار در خصوص این گروه مطرح می کنند ممنوعیت ثبت سفارش جدید واردات قند و شکر و مواد اولیه تولید این ماده غذایی است که می تواند بازار تقاضا را با کمبود قند و شکر مواجه سازد. این امر فرصت را برای میدان داری کارخانجات فعال این حوزه ایجاد می کند تا بتوانند با تولیدات خود نیاز بازار مصرف را تأمین کنند. مضاف بر اینکه از این به بعد فعالیت تولیدی کارخانجات قندی دوباره به تدریج افزایش خواهد یافت؛ چراکه بزودی زمان برداشت چغندرقند آغاز می شود و جذب این محصول کشاورزی تولید مجدد کارخانجات قند و شکری را برای سال جاری کلید خواهد زد.

"تسه": و اما نکته پایانی را به امتیازهای اوراق تسهیلات مسکن اختصاص می دهیم. امروز حرکت معاملات این گروه با بازار سهام هم راستا بود؛ بطوریکه قیمت "تسه ها" تقریباً در تمام سررسیدها با افزایش همراه شد.

جالب است همیشه در کشور ما زمانی که محدودیت قوانین گسترده تر می شود، جذابیت ها نیز به آن موضوع بیشتر شده و نگاه ها به همان سمت معطوف می شود. همانند اتفاقی که در خصوص این اوراق افتاد و برای جلوگیری از فعالیت سفته بازان در نمادهای مذکور محدودیت های خرید و فروش جدید وضع شد. اما به نظر می رسد بازهم محدودیت های اعمالی پیرامون این اوراق کارساز نبوده است!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶
اول سلام به بورس نیوز عزیز
اقا چرا دیگر گروه پایه فرابورسی و حق تقدم ها دیگر دیده نمیشوند در گروه ها
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۹
برای اینکه هنوز نمیدون محدودیت جواب نمیده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۹
تا آخر شهريور بهترين زمان براي ورود به بورس است. براحتي مي توان تا 70 درصد سود كرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵
سلام، از وضعیت دارویی ها هم بگید