بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
کد خبر : ۱۳۲۵۶۹
وزیر خارجه آمریکا لحظاتی پیش وارد بغداد شد تا با نخست‌وزیر جدید عراق گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه «العربیه» اعلام کرد: «جان کری» وزیر خارجه آمریکا لحظاتی پیش وارد بغداد شد تا با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر این کشور درباره ائتلاف بین‌المللی علیه داعش دیدار و گفت‌وگو کند.

از سوی دیگر آسوشیتدپرس نوشت: کری با نخست وزیر عراق دیدار می‌کند و از وی می‌خواهد که سنیهای بیشتری در کابینه دولت حضور داشته باشند.

کابینه جدید عراق روز دوشنبه گذشته پس از به تأخیر افتادن‌های متعدد و رایزنی‌های گسترده با شرکت 289 نماینده پارلمان، رأی اعتماد گرفت و به جز 4 وزیر، تکلیف باقی وزرا مشخص شد. 4 وزارت دفاع، کشور، منابع آبی و زنان به روزهای آینده موکول شد. اما در این میان، در تمامی روزهایی که گروههای سیاسی برای نهایی شدن لیست کابینه در حال رایزنی بودند، نقش و دخالت آمریکا و انگلیس کاملا مشهود بود. واشنگتن کیفیت چیدمان کابینه را برای خود بسیار مهم می‌دانست و در این میان تمام سعی خود را برای در اختیار گرفتن چند وزارتخانه از جمله وزارتخانه‌های امنیتی به کار گرفت.

آمریکا و نمایندگانی از سازمان ملل نیز در تمامی جلسات رایزنی احزاب سیاسی با یکدیگر حضور داشتند. میزان دخالت‌های آمریکا در روند تشکیل کابینه به حدی رسید که سفارت آمریکا در بغداد تیمی به ریاست «استفان بیکرافت» سفیر آمریکا در عراق، تشکیل داد تا به بررسی چیدمان کابینه بپردازد. «عالیه نصیف» از نمایندگان مجلس عراق نیز در این مورد گفت: آمریکا سعی دارد وزارتخانه‌های کشور و دفاع را به افراد وابسته خود تعلق گیرد.

هنوز جزئیاتی از دیدار احتمالی کری و عبادی منتشر نشده است. احتمال دارد جزئیات بیشتری به این خبر افزوده شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر