بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
معاونت مالی و اقتصادی شرکت نفت سپاهان عنوان کرد:

احتمال افزایش نرخ محصولات صادراتی "شسپا"

شرکت نفت سپاهان خسارات وارده در پی حادثه آتش سوزی مذکور را به دلیل دارا بودن پوشش کامل بیمه ای از طریق بیمه در حال دریافت می باشد.
کد خبر : ۱۳۲۸۲۴
نویسنده :
اعتماد
براساس آخرین اطلاعات درج شده در سایت کدال درآمد هر سهم شرکت نفت سپاهان برای سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه سال 93 به میزان 3398 ریال برآورد شده این در حالی است که درآمد هر سهم "شسپا" براساس عملکرد سه ماهه منتهی به 31 خرداد ماه سال جاری به میزان 822 ریال بوده و در نتیجه شرکت توانسته طی مدت مذکور 24 درصد بودجه خود را پوشش دهد.

در همین راستا، حسین خانی، معاونت مالی و اقتصادی شرکت نفت سپاهان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار کرد: روند سهام "شپسا" با توجه به وضعیت کنونی کاهش قیمت سهام مختلف در بازار سرمایه کاملاً طبیعی می باشد. این در حالی است که چنانچه روند کلی بازار سرمایه در شرایط عادی به سر می برد، مطمئناً قیمت سهام شرکت نفت سپاهان نیز با رشد همراه می شد.

حسین خانی تصریح کرد: همچنین حادثه آتش سوزی قسمتی از کارخانه شرکت نفت سپاهان طی چند ماه اخیر، منجر شد که طی برهه ای فرآیند فروش داخلی محصولات "شسپا" با روندی کند همراه گردد. اگرچه آتش سوزی مذکور، باعث کند شدن عرضه روغن های داخلی شد اما بالافاصله پس از دو هفته مشکل مذکور مرتفع گردید.

معاونت مالی و اقتصادی "شسپا" بیان کرد: شرکت نفت سپاهان خسارات وارده در پی حادثه آتش سوزی مذکور را به دلیل دارا بودن پوشش کامل بیمه ای از طریق بیمه در حال دریافت می باشد بطوریکه مقرر شده که بخش های آسیب دیده بدون تحمیل هزینه به "شسپا"، بازسازی گردد در نتیجه احتمالاً تا آخر شهریور ماه پرونده بیمه مربوط به آتش سوزی بسته می گردد و خسارت نهایی تعیین می شود.

وی عنوان کرد: افزایش 12 درصدی در نرخ های فروش محصولات داخلی از نیمه شهریور ماه سال جاری بر روند سودآوری "شسپا" تأثیر مثبت خواهد گذاشت اگرچه عمده فعالیت شرکت نفت سپاهان حدود 76 درصد محصولات مربوط به فروش صادراتی می باشد و از طرف دیگر با توجه به اینکه در پیش بینی بودجه "شسپا" تا حدودی افزایش نرخ مذکور در نظر گرفته شده است، در نتیجه مجموع افزایش نرخ فروش داخلی محصولات این شرکت، تأثیر محسوسی بر سودآوری "شسپا" خواهد گذاشت.

حسین خانی در خصوص تأثیر رفع تحریم ها بر "شسپا" اظهار کرد: چنانچه رفع تحریم ها صورت گیرد، فروش محصولات صادراتی شرکت نفت سپاهان بدون واسطه صورت می گیرد بنابراین بهای فروش افزایش می یابد و در نتیجه رفع تحریم ها بر سودآوری شرکت تأثیر مثبتی خواهد گذاشت این در حالی است که عمده صادرات "شسپا" به تجار و شرکت هایی است که در دبی فعالیت می کنند.

معاونت مالی و اقتصادی "شسپا" بیان کرد: همچنین دو طرح توسعه تولید گریس و تولید برایت استاک در مجموع باعث سودآوری شرکت نفت سپاهان خواهند شد. در خصوص طرح توسعه "تولید گریس" می توان اظهار کرد که احتمالاً تا آخر سال جاری و نهایتاً در نیمه ابتدای سال 94 به بهره برداری خواهد رسید. طرح مذکور باعث افزایش در میزان فروش و در نتیجه سودآوری "شسپا" خواهد شد. علاوه بر این، با توجه به عظیم بودن طرح توسعه "تولید برایت استاک" که حدود 50 میلیون دلار هزینه ساخت آن می باشد، فروش و سودآوری "شسپا" افزایش خواهد یافت همچنین طرح مذکور، منجر به جذب بازارهای جدید می گردد گفتنی است این طرح طی سال های آتی تأثیر خود را بر سودآوری شرکت نفت سپاهان خواهد گذاشت.

وی در خاتمه افزود: بطور کلی فروش صادراتی "شسپا" تابع بازار بین المللی می باشد به نظر می رسد شرکت نفت سپاهان با توجه به روند تولید، بتواند بودجه خود را محقق سازد و ضمن پوشش بودجه خود، روند مطلوب تری را در پیش داشته باشد. همچنین احتمال افزایش نرخ محصولات صادراتی نیز وجود دارد در مجموع گزارش عملکرد 6 ماهه "شسپا" مطلوب ارزیابی می گردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عماد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
تو که میگی به خاطر بازار افت این سهم طبیعیه پس چرا زمان عرضه اولیه اینقدر قیمت بالا عرضه کردید؟!! چرا جایی واسه سود مردم قرار ندادید؟ حتس بعد از عرضه هم تقریبا میشه گفت رشد و سود مناسبی نداشت.