بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
کد خبر : ۱۳۲۸۳۷
سرویس اقتصاد شفاف:در سال های نه چندان دور سفر در کشور چندان گران نبود. حداقلش یک چمدان کوچک پشت ماشین بود و کرایه یک اتاقی لب ساحل دریای خزر که به بسیاری از خانوارها اجازه می داد سفری کم خرج داشته باشند.

این روزها اما گرانی سفر هوایی و بلیت هواپیما، افزایش نرخ بنزین، گرانی هتل و تورهای تفریحی و حتی گرانی خودرو مزید بر علت شده تا بسیاری از خانوارهای ایرانی قید سفر را بزنند چرا که به عنوان مثال یک سفر ساده سه روزه از تهران به ساحل دریای خزر برای یک خانواده 4نفره با انتساب هزینه بنزین ویا تهیه بلیط اتوبوس یا کرایه تاکسی، اجاره خانه ای برای ماندن و خورد و خوراک نزدیک به یک میلیون تومان می شود.


در این میان همچنان اخباری مبنی بر گرانی بلیت وسایل نقلیه مانند اتوبوس، قطار و هواپیما روی خط رسانه ها می رود و امار سفرهای خانوارها را کمتر و کمتر می کند.

به تازگی نیز، احمدرضا عامری، رییس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری اعلام کرده: با وجود افزایش قیمت حامل‌های انرژی و ثابت ماندن نرخ کرایه اتوبوس‌ها، در فصل تابستان هیچ افزایش سفری نداشتیم.

او همچنین گفته: نرخ کرایه اتوبوس به نسبت دیگر هزینه‌های سفر، بسیار پایین است و سهم چندانی از مجموع هزینه‌ها ندارد، با این وجود در تابستان تعداد سفرها افزایش ویژه‌ای نداشت و همه چیز مانند قبل پیش رفت.

وی اضافه کرده: افزایش هزینه‌های سفر عده‌ زیادی را از برنامه ریزی منصرف کرده است و مردم پولی برای مسافرت ندارند.

عامری با بیان این‌که اتحادیه به منظور تسهیل مسافرت افزایش نرخ کرایه را به آینده موکول کرده است گفته: با وجود کلید خوردن گام دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها اتحادیه در سال جاری نرخ‌ها را ثابت نگه داشته و و در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها نداریم.

وی افزوده: با بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی و افزایش هزینه سفر با خودرو شخصی، در حال حاضر اتوبوس ارزان‌ترین وسیله نقلیه بین شهری است که هزینه آن قابل مقایسه با دیگر وسایل حمل و نقل عمومی نیست.

این در حالی است که در دوهفته آخر تعطیلات تابستانی بر اساس گزارش های رسیده به شفاف نرخ بلیت های هواپیما که به دلیل آزاد سازی شناور شده است نیز از 30 تا 60 درصد افزایش داشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر