بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
کد خبر : ۱۳۲۸۴۸
به گزارش مشرق، در 15روز معاملات شهریورماه، بازار سرمایه تنها سه‌روز مثبت داشته است. تابستان‌های بورس معمولا مانند هوایش داغ بود. خریدوفروش‌ها رونق داشتند و شاخص بر طبل افزایش می‌کوبید.

گویی تحلیلگران در هوای گرم ترجیح می‌دادند زیر باد خنک، به تحلیل سهامشان بپردازند و معاملات داغی داشته باشند. اما این روزها کسی تحلیل نمی‌کند. نه اینکه سرمایه‌گذاران روش جادویی برای معاملاتشان کشف کرده باشند و خود را بی‌نیاز از تحلیل بدانند، نه اینچنین نیست، بلکه بازار منطق ندارد. دو دوتا، چهارتا نمی‌شود. جوابش بستگی به حال‌وروز بورس و اخبار حاشیه‌اش دارد؛ بازاری که شاخصش در 15روز معاملاتی تنها سه روز سبز را سپری کرده است.

بازار سرمایه خسته است. گویی پیر شده و توان حرکت ندارد. کسی هم به سراغش نمی‌آید، دوره نقاهتش طولانی شده و بیماری‌اش مزمن. روند نزولی شاخص هم فرسایشی شده و سرمایه‌گذاران انتظار مثبت‌شدنش را ندارند. حقوقی‌ها هم فروشنده‌اند. البته ایرادی هم به آنها وارد نیست، چراکه هر مدیری «باید» در پی کسب حداکثر سود برای مجموعه خود باشد. وظیفه مدیر، کاهش ریسک و افزایش درآمد است. ای‌کاش مدیران بورس هم اینچنین بودند. شاخص بورس همچنان در مسیر نزولی است. شاخص هفته پیش از 72هزار واحد هم خداحافظی کرد و وارد حیطه 71هزار واحدی شد.

گروه خودرو

گروه خودرو روز چهارشنبه، یکپارچه سرخ‌پوش بود. تمام شرکت‌های این صنعت، در قیمت‌های منفی معامله شدند و افت قیمت داشتند. افزایش سرمایه ایران‌خودرو هم هفته گذشته ثبت شد. سرمایه گروه خودرو از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی افزایش یافت و از 9هزارو600میلیاردریال به 12هزارمیلیاردریال رسید. همین امر عرضه سهم را در هفته گذشته افزایش داد. البته در هفته‌های اخیر حجم معاملات این سهم بالا بوده است. هرچند سیاست قیمت‌گذاری این صنعت در تلاطم است. امروز خبر افزایش قیمتش می‌آید و فردا صحبت از قطعیت در عدم‌افزایش است. همین امر سبب شده تا تبادلات این سهم در قیمت منفی رخ دهد و سرمایه‌گذارانش با پذیرش ضرر، از آن خارج شوند.

ایران‌خودرو هفته گذشته دو روز معاملاتی مثبت داشت و سپس به نزولش ادامه داد. در این مدت بیش از 78میلیون سهم از سهام این شرکت مورد دادوستد قرار گرفته است. خبر واگذاری سهام شرکت‌های گروه سایپا از ابتدای هفته به گوش می‌رسید. گویی دیوارهای شرکت‌ها، گوش‌های تیزی دارند و همان‌ها اخبار را سریع‌تر از مسوولان در فضاهای مجازی منتشر می‌کنند. اما این خبر داغ شد و مدیران سایپا را مجبور به توضیح‌دادن کرد. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، سایپا رسما اعلام کرد: «این شرکت برنامه واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های گروه سایپا را دارد و مذاکراتی هم در این خصوص به عمل آمده است. اما تاکنون توافق اولیه حاصل نشده است.» این شرکت همچنین متذکر شده است: «به‌محض وجود تفاهمات، سریعا به سازمان بورس اطلاع‌رسانی خواهد کرد.» هرچند به نظر می‌رسد مسوولان با خواندن بخش «شایعات» سایت‌ها سریع‌تر به اخبار دست یابند. سایپا هفته گذشته اکثر معاملاتش مثبت بود، البته روز آخر و با معامله بیش از هفت‌میلیون سهم، به روند نزولی بازگشت و با چهاردرصد افت قیمت به 1228 ریال رسید.

مپنا

مپنا هم هفته گذشته خبرساز شد. این شرکت که با وجود توانایی‌های منحصربه‌فردش، به‌دلیل عدم وصول مطالبات، با افت قیمت‌های پیاپی دست‌وپنجه نرم می‌کند، شفاف‌سازی کرد. این شرکت با اعلام اینکه وجه فروش تجهیزات سه‌نیروگاه بهبهان، سیرجان و یزد صدوق محرز شده است، خبر از تاثیر گشایش اعتبارات اسنادی بر سودآوریش داد و به سرمایه‌گذارانش مژده داد که درخصوص این سودآوری به‌زودی شفاف‌سازی خواهد کرد. این شرکت اعلام کرد که اعتبار اسنادی بهبهان، سیرجان و یزد صدوق به ترتیب معادل 261، 285 و 255میلیون‌یورو است. این خبر سبب شد تا روند معاملات مپنا به‌سوی صعود بچرخد. البته در آخرین روز معاملات هفته گذشته جو منفی سنگین بازار، مپنا را هم درنوردید و منفی کرد.

فلزات اساسی

قیمت جهانی مس در هفته گذشته روند صعودی به خود گرفت. همین امر سبب شد تا فملی هم سبزپوش شود و سرمایه‌گذاران درصدد خرید سهام این شرکت بر آیند. فملی، بودجه‌اش را براساس مس شش‌هزارو700دلاری بسته است و هفته گذشته قیمت جهانی این فلز رنگی، به بیش از هفت‌هزاردلار رسید. در صورت ادامه این روند، این هفته شاهد صعود خوبی در قیمت این سهم خواهیم بود. معاملات هفته گذشته مس شیرین بود. در آخرین روز معاملات، بیش از 29میلیون سهم فملی در قیمت مثبت دادوستد شد. در این گروه، سپنتا پیشتازی می‌کند. در بازاری که اکثر سهامش رو به افول است، سپنتا از 21تیر، یک‌روز منفی هم نداشته است. قیمت این سهم از 10288 ریال به 11894 ریال رسیده است. فنوال و فنورد هم تحرکات مثبتی در این گروه دارند. فولاد مبارکه هم هفته گذشته مثبت بود. هرچند که آخرین روز معاملاتی‌اش را منفی سپری کرد. فولاد خراسان هم از ابتدای سال جاری تاکنون تنها پنج‌روز معاملاتی مثبت داشته است. صف فروش و حجم معامله صفر نیز در این روزها بر تابلوی این سهم در بازار سرمایه نقش می‌بندد. دل فولاد خوزستان هم پر خون است. تنها 13روز معاملاتی مثبت در پرونده این شرکت آن‌هم از ابتدای سال 93 تاکنون ثبت شده است.

گروه محصولات شیمیایی

شرکت‌های این گروه هم هفته‌هاست روی خوش ندیده‌اند. صنعت پتروشیمی در کشور ما از مزیت نسبی خوبی برخوردار است. شرکت‌های بورسی این صنعت را می‌توان از برترین‌های این صنعت خواند. شرکت‌های قدری هریک به تنهایی سهم بزرگی در توسعه صنایع کشور دارند اما رکود این شرکت‌ها را نیز دربرگرفته است. شرکت‌هایی که هر یک‌تومان تغییر قیمتشان روند شاخص را تغییر می‌داد، امروز به گوشه‌نشینان بازار بدل شده‌اند و فروشندگانی دارند که تنها درصدد خالی‌کردن پرتفویشان از سهامی‌اند که نقدشوندگی‌شان هم با مشکل روبه‌روست. در بین شرکت‌های این گروه، نیروکلر گوی سبقت را ربوده و معاملاتش از ابتدای ماه مثبت بوده است. البته حجم معاملات این سهم چندان جذاب نبوده اما در حال طی‌کردن پله‌های صعودی است. سابقه معاملاتی این سهم، حکایت از این دارد که قیمتش از 4336ریال از ابتدای ماه جاری به 5563ریال رسیده است. همچنین این شرکت که به تازگی سال مالی خود را به 31شهریور تغییر داده است، سود سال مالی آینده‌اش را 560ریال اعلام کرده است.

گروه بانکی

بانک کارآفرین از ابتدای مرداد ماه تاکنون تنها یک‌روز معاملاتی مثبت داشته است. هفته گذشته نیز این بانک در مسیر نزولی به راهش ادامه داد و منفی بود. بانک کارآفرین از اواسط هفته پیش روند صعودی گرفت و مثبت شد. هرچند که این مثبت‌شدن تنها دوتومان به قیمت این سهم افزود. بانک سینا هم 10روز معاملاتی گذشته منفی بود اما روز آخر و با معامله بیش از یک‌میلیون‌سهم و پنج‌ریال افزایش قیمت، مثبت بسته شد. بیش از 80میلیون از سهام بانک تجارت در حالی هفته گذشته مورد دادوستد قرار گرفت که قیمت سهامش از 1005ریال به 1004ریال رسید. بانک پاسارگاد هم از ابتدای ماه جاری، تنها آخرین روز معاملاتش مثبت بود. البته قیمت این سهم در این مدت تنها 5/4درصد نزول را به ثبت‌رسانیده است. بانک انصار هفته گذشته به مدار مثبت بازگشت و از اواسط هفته مثبت شد و هشت‌درصد افزایش قیمت را در پرونده‌اش ثبت کرد. پست بانک همچنان در صف خرید است. این بانک پس از بازگشایی‌اش از ابتدای ماه جاری، با صف خرید روبه‌روست. هرچند که حجم معاملات اندکش، سرمایه‌گذاران را در انتظار نگه داشته است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
بازار نیاز به یک محرک دارد، به نظرم مذاکرات پیشرو در نیویورک در صورت مثبت بودن می تواند نقش خوبی داشته باشد، احتمالا مهرماه شاهد بازدهی مناسبی باشیم، البته نه در همه گروه ها اما برخی گروه ها که خبرهای مثبتی داشته باشند و همچنین گزارش ها مثبتی ارائه دهند می تواند دشت اول پاییز باشند، اما اگر قرار باشد مذاکرات پیشرو منفی باشد به نظرم پاییزی بدتر از تابستان در راه است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
دقيقا بر عكس اگه مذاكرات منفي بشه اوضاع بورس خوب ميشه.