بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۴ - ۰۵:۵۸
شركت داروسازي اسوه در تاريخ 2/7/1345 با نام شركت ايران مرك(سهامي خاص) و با سرمايه‌گذاري مشترك مرك آلمان و مرك سوييس و سهامداران ايراني تاسيس شد
کد خبر : ۱۳۳

 گزارش مربوط به فعاليت و وضع عمومي عملكرد هيات مديره منتهي به 30/12/1383

 

تاريخچه فعاليت‌

 شركت داروسازي اسوه در تاريخ 2/7/1345 با نام شركت  ايران مرك(سهامي خاص) و با سرمايه‌گذاري مشترك مرك‌ آلمان و مرك سوييس و سهامداران ايراني تاسيس شد و تحت شماره 11234 در اداره ثبت شركت‌‌ها و موسسات غير تجارتي تهران به ثبت رسيد و در سال 1348 بهره‌برداري از كارخانه را آغاز كرد. نام و نوع شركت ابتدا به شركت داروسازي اسوه سهامي خاص تغيير يافت  و سپس مصوبه مجمع عمومي فوق‌العاده مورخ 27/7/1370 به شركت داروسازي اسوه سهامي عام تبديل شد. سهام شركت از تاريخ 7/12/1372 در سازمان اوراق بهادار تهران پذيرفته شده است.

موضوع و فعاليت‌

 موضوع شركت طبق اساسنامه عبارتند از: توليد و بسته‌بندي و فروش محصولات دارويي، شيميايي ، آرايشي، دامپزشكي و تمام محصولات ضد حشرات و گياهان هرز  و انجام هر گونه فعاليت مربوط به موارد فوق مي‌باشد.

 به موجب پروانه بهره‌برداري شماره 360211 مورخ 27/12/1354 و اصلاحيه سال 1376 توليدات شركت شامل انواع قرص، قرص‌هاي جوشان، آمپول، قطره و ساشه‌پودر مي‌باشد.

مركز اصلي شركت‌

 مركز اصلي شركت و كارخانه در تهران- كيلومتر 7 جاده قديم كرج- نرسيده به سه راه شير پاستوريزه - شادآباد، خيابان 17‌شهريور مستقر مي‌باشد.

سال مالي‌

 به موجب اساسنامه ، سال مالي شركت از اول فروردين ماه هر سال  آغاز و در پايان اسفند همان سال خاتمه مي‌يابد.

سرمايه شركت‌

 شركت در تاريخ 5/11/1345 با سرمايه اوليه 500 ‌هزار ريال تشكيل شد .

 درسال 1382 براساس مصوبه مجمع عمومي فوق‌العاده صاحبان سهام مورخ 24/3/1382 سرمايه شركت از مبلغ 12‌ميليارد ريال به مبلغ 18‌ميليارد از محل  سود تقسيم نشده افزايش يافت و مراتب در اداره ثبت شركت‌ها به ثبت رسيد.

استراتژي و اهداف شركت‌

 1 - مهمترين هدف شركت اسوه، توليد و عرضه دارو با كيفيت قابل قبول و قابل رقابت بوده تا در فرآيند آزادسازي صنعت داروسازي با عرضه داروها، در استاندارد جهاني بتواند همچنان سهم بازار خود را حفظ نموده و افزايش دهد.

 2 - با حفظ و افزايش سهم بازار  و توليد و توزيع به‌موقع داروها به سودآوري مناسب دست يافته تا در اين راستا هم به اهداف نوسازي و بازسازي شركت جامه‌عمل پوشانده و هم ارزش سهام را حفظ نمايد.

 3 - همواره ضمن بالابردن كيفيت محصولات توليدي و ايجاد تنوع و توليد محصولات جديد موردنياز جامعه،‌ به‌منظور امكان رقابت با صنايع بزرگ داروسازي جهان، در جهت نوسازي و بازسازي مجموعه امكانات شركت حركت نموده و با برخورداري از دانش روز داروسازي، رشد مطلوب و مناسب را براي ادامه حيات و بقاي شركت فراهم سازيم.

 4 - براي رسيدن به اين اهداف، نوسازي و بازسازي كامل مجموعه ساختمان‌ها، و تجهيز شركت به پيشرفته‌ترين ماشين‌آلات داروسازي در چارچوب نيازها جهت عرضه داروها با كيفيت بالاتر و قيمت‌هاي قابل رقابت جزو استراتژي‌هاي شركت بوده است.

 5 - در اين راستا استفاده از مواد اوليه درجه يك از بهترين توليدكنندگان و با حفظ مصالح عمومي كشور و اخذ دانش فني محصولات جديد و ارائه محصولات دارويي در چارچوب نام تجارتي و ژنريك و ايجاد آمادگي شركت براي سرمايه‌گذاري مشترك با شركت‌هاي داروسازي اروپايي در چارچوب قوانين كشور و در جهت ارائه محصولات به بازار جهاني براي رسيدن به اهداف شركت مدنظر قرار گرفته است.

اقدامات انجام شده‌ طي سال و برنامه‌هاي آتي‌

 باتوجه به اهداف اعلام شده، هيات مديره همواره در جهت رسيدن به اهداف مذكور گام برداشته و برنامه‌ريزي نموده است.

 اقدامات انجام شده را در اين زمينه به شرح زير مي‌توان خلاصه نمود:

 1 - بهره‌برداري از فاز اصلي و دوم سالن جديد آمپول‌سازي شامل اتاق‌هاي توزين، سالن شست و شو ، اتاق آب مقطرگيري، اتاق‌هاي ساخت ، اتاق‌هاي پركن ، اتاق ديپك پوكه و اتاق اتوكلاو و رخت‌كن‌ها و نصب و بهره‌برداري از ماشين‌آلات جديد شامل خط كامل آمپول پركني 6 نازله با پوكه سرباز و تونل شست و شو و دو دستگاه اتوكلاو و يك‌دستگاه آون 2000 ليتري و نصب و راه‌اندازي دو دستگاه ماشين كنترل آمپول. توضيح آنكه سالن مذكور يكي از كامل‌ترين و مجهزترين و پيشرفته‌ترين سالن‌هاي ساخت آمپول در كشور مي‌باشد.

 2 - ساخت و بهره‌برداري از سالن جديد توليد قطره و نصب ماشين‌آلات موجود در سالن مذكور و اضافه نمودن دستگاه شرينگ پك جهت بسته‌بندي قطره.

 3 - ساخت و بهره‌برداري از سالن جديد توليد قرص فروس سولفات و نصب ماشين‌آلات موجود و اضافه نمودن دو ماشين جديد شامل دبل كن بلندر و ميكسر گرانولاتور جهت تكميل خط مذكور. لازم است اشاره نماييم توليد قرص فروس سولفات به علت ايجاد آلودگي و ايجاد تداخل و مشكل در توليد ساير محصولات، خط آن به طور كامل از خطوط ساير محصولات جداسازي گرديد.

 4 - ساخت و بهره‌برداري از سالن جديد آزمايشگاه ميكروبيولوژي و نصب دستگاه‌ها و تجهيزات مربوط.

 با بهره‌برداري از آزمايشگاه مذكور، شركت داروسازي اسوه در حال حاضر به عنوان يك واحد مجهز، ‌قادر به انجام كليه آزمون‌هاي ميكروبيولوژي و همچنين برخي از آزمايشات بيولوژي از جمله LAL مي‌باشد.

 5 - راه‌اندازي كامل دستگاه گاز كروماتوگرافي آزمايشگاه مجهز به سيستم HS جهت تعيين مقدار حلال‌ها در مواد اوليه و محصولات شركت و بي‌نياز شدن آزمايشگاه از خريد خدمت از ساير موسسات و شركت‌هاي تحقيقاتي.

 6 - نصب و راه‌اندازي يك دستگاه بليسترپك قرص (مارك اولمن) با ظرفيت بالا در اواخر سال 1383.

 7 - بهره‌برداري از سيستم اطفاي حريق و نصب تجهيزات مربوط.

 8 - اخذ گواهينامه‌هاي سيستم مديريت كيفيت 2000-9001 ISO و سيستم مديريت زيست‌محيطي 14001 ISO  از شركت RWTUV .

 9 - انجام اپوكسي كف انبار مواد اوليه به مساحت تقريبي 800 متر مربع.

 10 - تخريب و شروع بازسازي فاز اول سالن‌هاي جديد قرص‌سازي به مساحت حدود 380 متر مربع براساس گزارشات و نقشه‌هاي تهيه شده توسط مهندسين مشاور.

 11 - به‌طوري كه در گزارشات سال‌هاي قبل اشاره شد، باتوجه به قدمت و فرسودگي كارخانه و ماشين‌آلات و ايراد مكرر بازرسان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي درخصوص عدم تطبيق وضعيت كارخانه با شرايط جديد كارخانه‌هاي داروسازي، نياز به بازسازي و نوسازي كارخانه و خريد و نصب ماشين‌آلات ‌جديد ضروري و قطعي بود. زيرا در غيراين صورت از ادامه فعاليت كارخانه و صدور هر نوع پروانه جديد جهت شركت داروسازي اسوه جلوگيري به عمل مي‌آمد.

 خوشبختانه با شروع بازسازي و نوسازي‌ها و نصب ماشين‌آلات جديد شركت توانست علاوه بر تمديد پروانه‌هاي قديمي با نام جديد برند ژنريك و عمدتا با قيمت‌هاي جديد تعدادي پروانه ديگر با نام تجارتي يا برندژنريك نمايد.

 علاوه بر محصولات جديد، بهينه‌سازي فرمولاسيون محصولات موجود شركت نيز در دست بررسي و انجام مي‌باشد.

 لازم است اضافه نمايد اثرات بازسازي و نوسازي ساختمان‌هاي توليدي و نصب و بهره‌برداري از ماشين‌آلات جديد در سال‌هاي آينده به مراتب مشهودتر و قابل لمس‌تر خواهد بود و در ميزان توليد و فروش شركت اثرات مثبت و چشمگيري خواهد گذارد.

ساير برنامه‌هاي آتي‌

 1 - نوسازي سالن جديد آزمايشگاه فيزيك و شيمي و نصب و راه‌اندازي تجهيزات موردنياز.

 2 - نصب و راه‌اندازي دستگاه ليبل‌زني پوكه آمپول كه باعث صرفه‌جويي در تنوع سفارش و مصرف پوكه آمپول خواهد بود.

 3 - نصب و راه‌اندازي دستگاه استريپ قرص‌هاي جوشان كه امكان مصرف قرص‌هاي جوشان را در تعداد بسيار پايين فراهم مي‌سازد.

 4 - احداث شبكه جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب و پساب صنعتي.

 5 - نصب و بهره‌برداري از سيستم برگشت آب بدون املاح موردنياز دستگاه شست و شوي آمپول.

 6 - آماده‌سازي اطاق سوم پركن آمپول جهت آمپول‌هاي 5 سي‌سي.

 7 - تكميل سيستم حسابداري صنعتي و ساير نيازهاي شبكه كامپيوتري شركت.

 8 - تكميل سالن‌هاي جديد قرص‌سازي شامل سالن قرص‌هاي جوشان سالن قرص‌هاي ساده، سالن قرص‌هاي روكش‌دار، سالن پودر (ساشه)

 9 - پيگيري تا مرحله اخذ پروانه‌هاي جديد محصولات تجارتي و برند ژنريك دارو و برنامه‌ريزي براي توليد انبوه و توزيع آنها.

 10 - برنامه‌ريزي و پيگيري اهداف صادراتي دارو و در صورت امكان سرمايه‌گذاري مشترك با شركت‌هاي داروسازي اروپايي جهت ارائه محصولات به بازارهاي جهاني.

فعاليت‌هاي مالي‌

 - تهيه وارايه اطلاعات به موقع و قابل اعتماد جهت سازمان بورس اوراق بهادار تهران و ساير سازمان‌ها

 - تهيه گزارشات ماهانه و دوره‌اي جهت مديريت شركت‌

 - بررسي و كنترل قيمت تمام شده و تعيين حاشيه سودآوري محصولات و تهيه اطلاعات لازم جهت كميسيون قيمت گذاري وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و پيگيري‌هاي لازم جهت تغيير قيمت فروش محصولات‌

 - استقرار سيستم جديد يك پارچه مكانيزه و تغيير سيستم‌ها از نرم‌افزار DOS به WINDOWS و پيگيري مداوم جهت برطرف نمودن مشكلات سيستم و آماده سازي آن جهت انجام كار در شبكه داخلي شركت‌

 - اخذ تسهيلات اعتباري مورد نياز از بانك‌ها و افزايش سقف اعتباري شركت نزد بانك‌ها

 جمع مبلغ تسهيلات دريافتي از بانك‌ها در طول سال 1383 مبلغ 68386 ميليون ريال بوده كه پس از كسر اقساط پرداختي طي سال مانده تسهيلات در پايان سال مبلغ 41865 ميليون ريال مي‌باشد.

 نرخ سود تسهيلات دريافتي در سال 1383 عبارت از 16درصد و 15درصد بوده است.

 - پيگيري و حل و فصل بدهي‌‌هاي ماليا‌تي. براي كليه سنوات تا پايان سال 1382 برگ ماليات قطعي صادر و موردتسويه قرار گرفته است.

پيشنهاد هيات مديره در مورد تصويب حساب‌ها و تقسيم سود

 لازم است قبلا به استحضار سهامداران محترم و حاضران محترم در مجمع برساند كه سال 1383 براي شركت اسوه سالي همراه با مشكلات متعدد بوده كه باعث شد شركت نتواند به كليه اهداف توليدي و فروش و سود موردانتظار نايل گردد.

 از جمله مهم‌ترين معضلات موجود توقف كامل خطوط قبلي ساخت مايعات شركت (ساخت آمپول) از ابتداي سال 1383 و افتتاح خطوط و سالن جديد ساخت آمپول در حين سال 1383 بود كه به‌رغم پيش‌بيني‌ها و تمهيدات لازم براي شروع كار، به علت جديد بودن خط توليد و تعويض خط از آمپول‌هاي سربسته به آمپول‌هاي سرباز،  پاره‌اي مشكلات و مسائل پيش‌بيني نشده بروز كرد كه باعث شد شركت از اهداف توليدي بخش آمپول پايين‌تر باشد.

 خوشبختانه عمده مشكلات خط مايعات در حال حاضر برطرف شده و توليد به صورت روتين ادامه دارد و مشكلات عمده ديگري كه شركت اسوه در سال 1383 با آن مواجه بود به‌رغم افزايش كليه هزينه‌ها خصوصا بهاي مواد اوليه و بسته‌بندي مورد نياز و افزايش قابل توجه نرخ ارز، قيمت محصولات سابق شركت كه به صورت ژنريك توليد مي‌گردد افزايش نيافت و طبق سياست جديد وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي افزايش قيمت نسبت به بعضي محصولات كه توليد آنها از ژنريك به برند ژنريك يا برند تغيير مي‌يافت، تعلق مي‌گرفت. لذا موارد فوق و بعضي مسايل ديگر باعث شد كه شركت نتواند به اهداف خود در سال 1383 برسد.

 همان گونه كه صورت سود و زيان سال مالي منتهي به 30/12/1383 نشان مي‌دهد سود عملياتي شركت برابر 11562 ميليون ريال بوده و سود قبل از كسرماليات سال مبلغ 15511 ميليون ريال بالغ گرديده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر