بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
کد خبر : ۱۳۳۰۱۷
 هغته نامه صدا در گفت و گویی با علی ماجدی، معاون بین الملل وزارت نفت نوشت:

سفیر ایران در ژاپن بود که یکی از مهمترین قراردادهای بالادستی صنعت نفت ایران، امضاء شد. قراردادی برای توسعه یکی از بزرگترین میادین نفتی جهان. میدانی با بیش از 33 میلیارد بشکه نفت درجا که در سال 1376 در غرب کارون کشف شده بود. ژاپنی های محافظه کار حاضر شدند برای حفظ امنیت تامین انرژی شان میدان نفتی آزادگان را توسعه دهند. تفاهمی که جرقه اش در سفر سید محمد خاتمی به توکیو زده شد. اوج هنرمندی مذاکرات جایی بود که چشم بادامی ها حاضر شدند بیش از سه میلیارد دلار وام کم بهره به ایران بدهند تا امتیاز امضای این قرارداد را بدست آورند. قرارداد توسعه میدان آزادگان برای رسیدن به تولید 260 هزار بشکه در دو فاز (فاز اول 150 هزار بشکه) با 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری، بهمن سال 82 امضاء شد. قراردادی که محصول کار دیپلماتیک و مذاکرات نفتی برجسته ایی بود.

***

اگر قرارداد آزادگان بر دو بال نفت و دیپلماسی اوج گرفت و امضاء شد علی ماجدی بعنوان سفیر تهران در توکیو و سید مهدی حسینی، بعنوان مذاکره کننده نفتی وزارت زنگته، بسترسازان اصلی اش بودند. ماجرای هسته ایی ایران که خبری شد، آمریکا که فشار آورد، اینپکس قراداد را گذاشت و رفت. آزادگان بین چینی ها و ایرانی ها دست به دست شد تا امروز حداکثر روزانه 50 هزار بشکه تولید زود هنگام داشته باشد. محاسبه اینکه اگر آزادگان جنوبی به موقع توسعه می یافت چقدر پول نصیب کشور می شد با شما. هزینه های امروزین برای توسعه میدان نفتی آزادگان هم که چندین برابر شده است.

***
پس از وزارت دوباره زنگنه در نفت، علی ماجدی به عنوان معاون بین الملل وزارت نفت شد. او در دوره اول وزارت زنگنه، مدتی هم معاون وزیر در امور دریای خزر بود. حالا ماجدی قرار است دوم مهر به برلین پرواز کند تا سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان باشد. آخرین کارش در وزارت نفت، برگزاری یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و روسیه بود. اجلاسی که با حضور هیات بزرگ روسیه در تهران به امضای یادداشت تفاهمی همکار بیم دو کشور به پایان رسید. هر چند با اوج گیری مذاکرات هسته ایی با 1+5 نقش سیاسی سفارت ایران در برلین ارتقاء خواهد یافت اما اگر مذاکرات به نتیجه نهایی برسد نقش اقتصادی آن نیز افزون خواهد شد. ماجدی با تجریه بانکی - نفتی - وزارت خارجه ایی اش، می تواند در هر دو مقطع منافع ایران را بخرد. اگر ....

***

• برخی معتقدند که تفاهم نامه امضاء شده بین ایران و روسیه تحولی عملی و گسترده در روابط دو کشور، بیش از آنچه الان وجود دارد، ایجاد نخواهد کرد. نظر جنابعالی بعنوان نماینده رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و کشور چیست؟

- سندی که ایران و روسیه در یازدهمین کمیسیون همکاری های اقتصادی و تجاری امضاء کردند پانزده صفحه بود. به عقیده من این سند می تواند نقشه راه خوبی برای توسعه همکاری های دو کشور باشد. حتی اگر ده درصد این تفاهمات اجرایی شود خوب است. چرا که تفاهم نامه در بخش های مختلف تنظیم شده است و همه بخش ها به گونه ایی تلاش کرده اند نیت هایشان را در آن بنویسند. در عین حال سعی شد تا زبان مشترکی بر آن حاکم باشد.

• حالا به نظر شما همین ده درصدی که گفتید اجرایی می شود؟

- اینکه چفدر از این یادداشت تفاهم اجرایی شود را نمی دانم. بهرحال تحقق آنها کار سختی است.

• حالا واقعا برای تحرک اقتصادی بین دو کشور یادداشت تفاهم نیاز بود؟ نمی شد که شرکت ها یا دستگاه های مختلف خودشان راسا و پروژه به پروژه قرارداد اجرایی امضاء کنند؟

- این شکل کار کردن در کشورهای بلوک شرقی که اقتصادشان دولتی است رایج است. چون دستگاه های دولتی مایلند از یک مرکز فرماندهی برای کارهایشان مجوز داشته باشند. وگرنه در اقتصادهای غیر دولتی، بخش خصوصی خودش مذاکره می کند، قرارداد امضاء می کند و کار را پیش می برد.

• مایلم تحلیلتان را از موضع روسها در مذاکرات تهران بدانم. اینکه آیا شرایط جدید تحریمی شان تاثیری در نحوه مذاکراتشان داشت یا خیر؟

- به نظر می رسد روسها الان آمادگی بیشتری برای کار دارند و کمی جدی تر هستند. دامنه تفاهم نامه تهران نسبت به یادداشت تفاهم قبلی هم گسترده تر شده است. همین ممکن است این موضوع، اجرا را سخت تر کند.

• اگر از شما بخواهم تحلیل راهبردی تان را از گسترش روابط با روسها بگویید چه خواهید گفت؟

- ما در هر شرایطی باید به منافع ملی خودمان نگاه کنیم. اگر منافع ملی مان ایجاب می کند که با کشوری کار کنیم باید کار کنیم. این را درباره کشور بخصوصی نمی گویم اما یطور کلی ممکن است کشوری در روابط سیاسی اش تحفظ هایی داشته باشد. ما نباید بگوییم که آماده ایم با شما رابطه داشته باشیم و با یک کشور دیگررابطه نداشته باشیم. باید تلاش کنیم در هر شرایطی منافع ملی مان را حداکثری کنیم.

• چنانچه ایران و 1+5 در مذاکراتشان به نتیجه برسند، چقدر احتمال می دهید روسها از گسترش روابط ایران و غرب ناراحت شوند؟

- این را باید از طرف روسی پرسید. اینکه چه چیزی به نفع یا ضررشان است بستگی به تحلیل آنها دارد. ارزیابی اش هم سخت است. جای طرح این مسائل در رسانه ها نیست.

• نکته ایی که باعث نقد برخی بازرگانان ایرانی شده بود اینکه آنها انتظار نداشتند هیات روسی با این تعداد زیاد به ایران بیاید. می گفتند روسها آمده اند تا بیتشر جنس خودشان را بفروشند تا اینکه امکان اقتصادی برای صدور صنعت و خدمات ایرانی ایجاد کنند. شما این نقد را قبول دارید؟

- این مساله طبیعی است. شاید تجار روسی این خط را گرفته بودند تا صادرات به ایران را افزایش دهند. من اعتقاد دارم درایت آقای زنگنه باعث شد تا این روال تغییر کند. تا جایی که امکان اقتصادی و تجاری داشتیم سعی کردیم امکانی برای صادرات محصولات و خدمات ایرانی به روسیه هم مهیا کنیم. تلاش کردیم این مساله تعدیل شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شکرستان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳
روسیه مکارتر از روباه پیر