بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
کد خبر : ۱۳۳۲۹۷

-اطلاعات عمومی ترکیه
- حکومت : جمهوری
- مساحت : ۵۸۰/۷۸۰کیلومتر مربع
-رشدسالانه جمعیت : ۳/۲ درصد
- پایتخت : آنکارا
- زبان : ترکی استانبولی
- دین : اسلام
- واحد پول : لیر
- آدرس اینترنتی: .tr
- کد بین المللی: ۹۰+

ترکیه(به ترکی استانبولی: Türkiye) با نام رسمی جمهوریترکیه(Türkiye Cumhuriyeti)، نقطه تلاقی دو قاره مهم آسیا و اروپایی می باشد. ترکیه در جنوب شرقی اروپا و جنوب غربی آسیا واقع شده است و بین ۵/۳۶ و ۴۲ درجه عرض شمالی و ۲۶ و ۴۵ درجه طول شرقی در نیمکره شمالی قرار گرفته است ، سرزمینترکیهبصورت مستطیلی قابل تصور است که طول آن از شرق تا غرب ۱۶۶۰ کیلومتر و عرض آن بطور متوسط ۵۵۰ کیلومتر می باشد. ترکیه از سه طرف به وسیله دریا احاطه شده است. از وسعتترکیهبا ۵۸۰/۷۸۰ کیلومتر مربع مساحت (کمتر از نصف مساحت ایران) سی و پنجمین کشور جهان محسوب می گردد. ترکیه دو همسایه اروپایی و شش همسایه آسیای دارد. از شمال با کشورهای مشترک المنافع با ۶۱۰ کیلومتر ، در شرق با جمهوری اسلامی ایران ۴۵۴ کیلومتر ، با عراق ۳۳۱ کیلومتر در جنوب با سوریه ۸۷۷ کیلومتر در قسمت غربی با یونان ۲۱۲ کیلومتر با بلغارستان ۲۶۹ کیلومتر مرزهای مشترک دارد.
ترکیهکشوری کوهستانی و پرباران است.ترکیهبا قرار گرفتن در یکی از حسّاس‌ترین مناطق جهان، دارای موقعیّت جغرافیایی راهبردی و بسیار خوبی است و گذرگاه آسیا و اروپا به حساب می‌آید و کشورهای بسیاری، به ویژه ایران از خاک ترکیه برای ترانزیت کالا و انرژی استفاده می‌کنند.سواحل شمال، جنوب و غرب ترکیه، دارای آب و هوای مدیترانه با زمستانهای کوتاه و معتدل، وتابستانهای گرم و طولانی است. قسمتهای مرکزیترکیه، خشک ولم یزرع بوده و میانگین بارش سالانه آن، کمتر از ۲۵ سانتی متر است. علاوه بر دامپروری، کشاورزی نیز درآن معمول است و تنباکو، کتان، زیتون، چغندر قند و مرکبات مهمترین محصولات کشاورزی این کشور است. مهمترین محصولات صادراتی این کشور پوشاک، مواد غذایی، منسوجات و تجهیزات حمل و نقل است.
شرکای تجاری در صادرات ترکیه را کشورهای آلمان ۱۱٫۳ درصد، انگلیس ۸ درصد، ایتالیا ۷٫۹ درصد، آمریکا ۶ درصد، فرانسه ۵٫۴ درصد واسپانیا۴٫۴ درصد تشکیل می‌دهد.
مهمترین محصولات وارداتی این کشور ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، سوخت و تجهیزات حمل و نقل است. مهمترین شرکای تجاری ترکیه در واردات روسیه ۱۲٫۸ درصد، آلمان ۱۰٫۶ درصد، چین ۶٫۹ درصد،ایتالیا۶٫۲ درصد، فرانسه ۵٫۲ درصد، آمریکا ۴٫۵ درصد و ایران ۴ درصد است.
ترکیهحدود ۷۲ میلیون تن (براورد ۱۳۸۷) جمعیت دارد، که حدوداً ۷۵ درصد مردم سنی و ۱۵ تا ۲۵ درصد هم علوی هستند. با این که حکومت ترکیه لائیک است ولی بسیاری از مردم هنوز به دین اسلام پایبند هستند و عید فطر و عید قربان در این کشور تعطیل رسمی است. همچنین در ترکیه حدود ۷۵ درصد مردم ترک و ۲۰ درصد نیز کرد هستند که بیش تر در جنوب خاور کشور زندگی می‌کنند امّا به تدریج بامهاجرتدر نواحی دیگر مخصوصاً استانبول و آنکارا جمعیت چشمگیری را تشکیل داده اند.
زبان رسمیترکیه، ترکی (استانبولی) است که در گذشته با خط عربی (عثمانی) نوشته می‌شد و از زمان تشکیل جمهوری ترکیه توسط آتاتورک در سال ۱۳۰۲ هجری خورشیدی (۱۹۲۳) با خط لاتین نوشته می‌شود.ترکیهدر میانه دو فرهنگ شرقی و غربی است. این کشور از نظر علمی و دانشگاهی در سطح بالایی قرار دارد.ترکیهبا نام امپراتوری عثمانی در چند سدۀ گذشته، بخش های بزرگی از خاورمیانه و جنوب خاوری اروپا را در دست داشت. تا اینکه پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی، جمهوریترکیهبه رهبری مصطفی کمال پاشا آتاتورک در سال ۱۳۰۲ (۱۹۲۳) تأسیس شد.

راهنمای کامل مهاجرت به ترکیه

مردم و زبان

زبان بیش تر مردم در ترکیه ترکی است امّا در این کشور ‌زبان‌های کردی، عربی، ارمنی و یونانی نیز تکلم می‌شود. کردهای ترکیه بیش تر در جنوب شرقی و شرق کشور زندگی می‌کنند. زبان رسمی این کشور ترکی است و یکی از قدیمی ترین زبانهای دنیا به شمار می رود. گروه‌های قومی کوچک‌تر در ترکیه عبارت‌اند از آذربایجانی ها (شمال شرق)، لازها (شمال)، عرب‌ها (جنوب) و ارمنی‌ها (استانبول).
زبان ترکی جدید که امروزه تحت عنوان « ترکی ترکی » شناخته می شود از ریشه ترکی اوغوز است که به وسیله سلجوقیان در اواخر قرن یازدهم به آناتولی وارد شده است . به تدریج لغات و اصطلاحات قابل توجهی از زبان ترکی به فارسی و عربی و متقابلاً از فارسی و عربی به ترکی وارد شد و الفبای عربی رایج گشت. پس از اعلام جمهوری (در سال ۱۹۲۳) ، الفبای لاتین جایگزین الفبای عربی گردید (۱۹۲۸) و پس از تغییر الفبا اصلاح دستور زبان نیز توسط دولت آغاز و پی گیری شد . ویژگی زبان ترکی را حروف صدا دار آن می دانند (حروف a,e,,i,ı,o,ö,u,ü ).

اقتصاد

اقتصاد ترکیهترکیبی از صنایع بومی و مدرن است که روز به روز بر دامنه اش افزوده می‌شود. تولیدات فراوان کشاورزی ترکیه درسال ۲۰۰۵ رتبه هفتم جهان را بدست آورد و در سال ۲۰۰۶ برای ۱۱٫۲٪ از مردم ترکیه اشتغال ایجاد کرد. بخش خصوصی اقتصادترکیهنیز قوی و به سرعت در حال رشد است و نقش مهمّی در بانکداری, حمل و نقل و ارتباطات دارد. در سال های اخیر اقتصاد ترکیه رشد خوبی داشته و رشد ۸٫۹٪ و ۷٫۴٪ را در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ به دست آورده‌است.

استان ها

کشور ترکیه ۸۱ استان دارد. مراکز همه استان‌ها به جز سه استان با خود استان همنام هستند. سه استان نامبرده عبارت‌اند از: ختای (مرکز: آنتاکیا)، کوجاالی (مرکز: ایزمیت)، سقاریه (مرکز: آداپازاری). هرکدام از استان‌های ترکیه به چندین بخش تقسیم شده است. پایتخت ترکیه شهر آنکارا میباشد و از شهرهای مهم آن میتوان از استانبول ، ازمیر ، آدانا ، بورسا، ارزروم، قونیه، آنتالیا ، اورفا ، وان و… نام برد.

سواحل ودریاچه ها

ترکیهاز سه طرف توسط دریای سیاه در شمال ، دریای مدیترانه درجنوب ، دریای ازه در غرب احاطه شده است. در شمال غربی دریای داخلی مهمی بنام دریای مرمره وجود دارد که این دریا از سمت شمال به وسیله تنگه بسفر به دریای سیاه واز طریق تنگه داردانل به دریای ازه متصل می گردد. این دو تنگه دریای سیاه را به دریای آزاد متصل می نمایند. دریای مرمره منطقه ای در حدود ۱۱۳۵۰ کیلومتر را در بر می گیرد..
در دریاهای مرمره و ازه جزایر متعددی وجود دارند که متعلق به ترکیه میباشند . بعضی از آنها عبارتند از : جزایر مرمره در دریای مرمره و ایمیرس در در دریای ازه و … در ترکیه در حدود ۶۵ دریاچه کوچک و بزرگ جمعا با ۹۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت وجود دارد ، از جمله دریاچه وان ( با مساحت ۳۷۱۳ کیلومتر) در شرق ، دریاچه نمک ( با مساحت ۱۶۲۰ کیلومتر) در آناطولی مرکزی و دریاچه توز (با مساحت ۱۵۰۰ کیلومتر) در قونیه و ….

تاریخچه پرچم

در تاریخ بشریت پرچم از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پرچم نماد گروهی از مردم یا ملتی می باشد که آنان را از بقیه متمایز می سازد. به هنگام جنگها به دلیل فقدان وسائل ارتباطی مابین فرماندهی و نیروهای درگیر در میدان نبرد، پیامها به وسیله پرچم به آنها ارسال می شد. اگر پرچم سقوط می کرد، جنگجویان متوجه می شدند که ارتش آنان نیز شکست خورده است. لذا نگهداری از آن اهمیت خاصی داشت.
در ترکیه پرچم نزد مردم از اهمیت خاصی برخوردار است. مردم این کشور در مناسبتهای خاص، پرچم کشورشان را از پنجره و یا در خانه هایشان آویزان می کنند. همچنین در راهپیمائیهای مختلف پرجمهای بسیاری توسط مردم خریداری می شود. فرهنگ احترام به پرچم درترکیهریشه بسیار قوی دارد به نحوی که فکر بی احترامی به پرچم ترکها را بسیار عصبانی می کند. زمانیکه ارتش یونان در پایان جنگ جهانی اول و شکست متحدین منجمله عثمانی، شروع به اضغال خاک ترکیه کنونی کرده و شهر ازمیر را به اشغال خود در آورده بود، پرچم ترکیه را به زیر انداخته و بی احترامی کرده بود. زمانیکه نیروهای ترک به رهبری آتاترک این شهر را آزاد ساختند برخی از مردم جلوی استانداری پرچم یونان را پهن کرده بود تا آتاترک از روی آن رد شود. آتاترک به محض دیدن این صحنه عصبانی شده و پرچم را با احترام جمع کرده و به ارتش یونان فرستاده بود زیرا آنرا بی احترامی به مردم یونان تلقی کرده و علیرغم نبرد با ارتش یونان توهین به مردم آن کشور را نادرست ذکر کرده بود. این امر نشاندهنده اهمیت پرچم به عنوان نماد یک ملت در نزد ترکها می باشد. قوانین این کشور نیز مجازاتهای سختی را برای بی احترامی به پرچم در نظر گرفته است.
پرچم فروشی یکی از شغلهای رایج در ترکیه می باشد. برخی از مردم تنها از راه فروش پرچم امرار معاش می نمایند. چندین کارخانه تولید پرچم در سطح کشور نیز به فعالیت مشغول می باشند. از آنجائیکه اغلب مردم ترکیه در خانه های خود پرچم نگهداری می کنند، فروش آن نیز متداول می باشد. در اعیاد رسمی ملی و مذهبی و نیز مناسبتهای خاص منجمله سالگرد پیروزی نظام جمهوری مردم، در خانه های خود پرچم نصب می کنند. به نحوی که برخی به هر مناسبتی پرچم را از محل کار و زندگیشان نصب می کنند.
روایات مختلفی درباره پرچمترکیهنقل می شود. در جنگهای بالکان بسیاری از جوانان ترک کشته شدند و این تلفات آنقدر زیاد بود که بر تاریخ عثمانی تاثیرگذار شد. در این جنگ خون جوانا ترک در همه جا ریخت و حوضچه های کوچک خون در همه جا مشاهده شد. در شب آن جنگ، ماه و ستاره در حوضی از خون ترکان منعکس شد که الهام بخش پرچم ترکیه نوین شد. از آنجائیکه برای برقرای نظام جمهوری و رهائی کشور از دست اضغالگران خون بسیاری از سربازان ریخته شد، پرچم این کشور به عنوان نماد جانفشانیهای سربازان ترک درآمده و از اهمیت ویژۀ تاریخی اجتماعی و سیاسی برخوردار شد.

راهنمای کامل مهاجرت به ترکیه

شهرهای ترکیه

شهر تاریخی و تفریحیاستانبول Istanbul

استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگه بسفر دو قاره آسیا و اروپا را جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است.این کلان شهر به عنوان شهر فرهنگی اروپا برای سال ۲۰۱۰ انتخاب شده‌است.

راهنمای کامل مهاجرت به ترکیه

شهر مدرن و درمانی آنکارا

آنکارا Ankara

شهر آنکارا پایتخت جمهوری ترکیه است و در مرکز آناتولی بر لبه شرقی فلات بزرگ و مرتفع آناتولی در ارتفاع ۸۵۰ متری قرار گرفته است. این استان، استپی حاصلخیز غالبا از گندم است، با نواحی جنگلی در شمال شرق. این شهر از شمال با استانهای چانکیری و بلو، از غرب با اسکی شهیر، و از شرق با استان کرشهیر هم مرز است.
شهر ساحلی آنتالیا

آنتالیا Antalya

آنتالیا از کوههای توروس با پوشش گیاهی از درختان کاج بسمت پایین جایی که دریای زلال و جوشان مدیترانه قرار گرفته امتداد می یابد و به خط ساحلی نا منظم خلیج دور دست منتهی میگردد.

این شهر مرکز صنعت گردشگری ترکیه است و ۳۰ درصد از کل گردشگران خارجی ترکیه به این شهر وارد می‌شوند. این استان دارای ۶۵۷ کیلومتر ساحل است که پلاژها، بندرها و شهرهای باستانی زیادی در کنار آن قرار دارد از جمله محل باستانی زانتوس که در فهرست میراث جهانی قرار دارد. موقعیت جغرافیایی این شهر در منطقه دریای مدیترانه واقع شده است.

سایر شهر های مهم ترکیه

ازمیر Izmir

کرانه های دریای اژه در ترکیه از جمله زیباترین چشم اندازهای این کشور می باشند. خط ساحلی باشکوهی که آب شفاف دریای اژه به آن برخورد می کند، مملو است از کرانه های قدیمی که توسط باغهای زیتون، پرتگاههای سنگی و جنگلهای کاج احاطه شده اند.

اگر شما اسکله های ماهیگیری زیبا، روستاهای تفریحی پرطرفدار و یا بقایای تمدنهای باستانی را که گواهی بر ۵۰۰۰ سال تاریخ، فرهنگ و اسطوره می باشند ترجیح دهید، این منطقه تعطیلاتی برای همه، از دوستداران طبیعت و خورشید گرفته تا عکاسان، مشتاقانورزش، قایقرانان و باستانشنان.

بدروم Bodrum

بودروم را سرزمین آبی های ابدی می دانند و گفته است که به جای آنکه در مکانی غرق در نور بخوابید، در اینجا غرق در نور زندگی کنید. در طول تاریخ، بودروم همیشه صحنه مبارزه برای حاکمیت بر این دیار بوده است. این شهر بروی یک شبه جزیره بوجود آمده از ادغام بنا در شرق و غرب با قلعه بلند ، خانه های سفید رنگ ردیف شده در کناره های دو بندر ، گنبدها و کوچه های تنگ منتهی به دریا با کشتی های تفریحی که شهرت جهانی یافته اند و نیز با کارخانه های کشتی سازی خود یک سرزمین مشهور شده است.

کمر Kemer

این شهر در فاصله ۴۲ کیلومتری شهر آنتالیا قرار دارد. در طول این مسیر ۴۲ کیلومتری چشم اندازهای بسیار زیبا وجود دارد. در شهر کمر اقامتگاهی احاطه شده با مناظر بدیع و زیبا طراحی گردیده که محیطی ایده آل را برای گذراندن تعطیلات گردشگران بوجودآورده است. تفریحگاه مجهز و ساحلی کمر به افراد علاقمند بهورزشهای آبی از جمله قایقرانی و دریانوردی این امکان را میدهد تا به خلیج ها و سواحل بکر موجود در منطقه جنوبی شهر رفته و از مناظر دیدنی آن لذت ببرند. در قسمت شمالی این تفریحگاه پله کانهائی تعبیه گردیده است.

کوش آداسی Kusadasi

کوش آداسی یا جزیره پرنده در ۷۱ کیلومتری شهر ستان مرکزی استان آیدین و در نوار ساحلی منطقه اژه واقع گردیده است. این شهرستان که از شمال با سلجوق و پاموجاک و از جنوب با شبه جزیره دیلک همسایه است در کانون مراکز مهم گردشگری از جمله ازمیر ،افس ،مریم آنا، ملیت ،دیدیم پاموک ، کاله ، مارماریس و بودروم قرار دارد. بندر گوش آداسی به علت نزدیکی با جزیره یونانی ساموس برای گردشگران که به ترکیه مسافرت می کنند از جذابیت خاصی برخوردار است.
در گوش آداسی ۲ اسکله مخصوص کشتی های توریستی و یک بندر قایق های تفریحی وجود دارد.

مارماریس Marmaris

مارماریس منطقه‌ای است در مجاورت دریای مدیترانه و اژه که با کوهستان‌های جادویی محصور شده است. این شهر در جنوب غربی ترکیه بوده و از شمال به خلیج گکوا از جنوب با دریای مدیترانه از شرق با شبه جزیره داتچا و از غرب با دریاچه کوی جییز ارتباط دارد. قدمت این شهر به شش قرن قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و در زمره شهرهایی است که بیشترین بازدیدکنندگان ترکیه را به خود جذب می‌کنند.

قونیه Konya

قونیه مرکز استان قونیه در کشور ترکیه است. آرامگاه مولوی، شاعر فارسی زبان، در شهر قونیه است.

نام قونیه در منابع کهن به صورت ایکونیون (Iconıon)، کونیوم (Conıum)و استانکونا (Stancona) آمدهاست. ایکونیون ازکلمه ایکون (Icon) به معنی شمایل گرفته شده است. در اساطیر یونان آمده که بر این شهر اژدهایی چیره شده بود و گه گاه به شهر حمله میکرد و گروهی از زنان و دختران را می بلعید. پرسیوس (Perseus) پسر ژوپیتر این اژدها را کشت و مردم شهر را از بلای او رها کرد. مردم شهر به پاس این رشادت، تصویر پرسیوس را به یکی از دروازه های شهر آویختند. شهر را به مناسبت آن به زبان یونانی ایکونیون (شمایل) میگفتند. این وجه تسمیه وقتی که در حفاری از این شهرسکههایی به دست آمد که بر روی آنها تصاویری از پرسیوس و اژدها دیده میشود، تایید شد.
در دوره رومیان این شهر ایکونیوم خوانده شد. این کلمه در دوره سلجوقیان به اختصار قونیه خوانده شد. نام شهر در منابع فارسی و عربی به شکل قونیه و در ماخذ غربی به صورتConıa، Konıeh و یا Konıa در ترکی امروز به شکل Konya بهکار میرود.

دین مردم ترکیه

نخستین قانون اساسی جمهوری ترکیه که در سال ۱۹۲۴ میلادی تهیه شده است دین رسمی جامعه را اسلام تعیین نموده است. لیکن در اصلاحات قانونی سال ۱۹۲۸ این ماده قانونی حذف و با تاکید بر جدایی دین از سیاست ، ترکیه کشوری با دولت وحکومت لائیک (تفکیک دین از سیاست) معرفی گردیده است. بنابر آخرین آمار موجود در ترکیه حدود ۹۸% جمعیت این کشور را مسلمان و ۲% را مسیحیان و کلیمیان و دیگر ادیان تشکیل میدهند.

مسلمانان ترکیه اکثرا تابع مذهب تسنن می باشند که از میان آنها حنفی ها بزرگترین گروه محسوب می گردند که عمدتا در مرکز و غرب ترکیه ساکن هستند. شافعی ها با جمعیتی کمتر در مناطق شرقی ترکیه مستقر واکثرا کرد هستند. شمار پیراوان مذاهبی دیگر بسیار کم می باشد. روی هم رفته پیروان ادیان در ترکیه به دو قسمت تقسیم می شوند.

الف ) پیرامون اسلام که خود به چندین فرقه و مذهب تقسیم می شوند و اهم آنها عبارتند از:

۱٫ حنفی ها، جمعیت قابل ملاحظه ای از اهل سنت ترکیه را تشکیل میدهند.

۲٫ شافعی ها، شاخه ای از اهل سنت است که پیروان آن را بیشتر کردها تشکیل می دهند.

۳٫ پیراوان سایر فرق اهل سنت و طریقت ها.

۴٫ علویان به چهار دسته با نامهای رافی، باطنی؛ روفی و بکتاشی تقسیم و بنا بر آمار رسمی دولت ترکیه حدود ۱۲ میلیون نفر پیرو دارد.

۵٫ شیعیان، پیرو مذهب جعفری بوده و نزدیک به یک میلیون و دویست هزار نفر هستند.

ب ) پیروان سایر ادیان:

۱٫ مسیحیان شامل فرق پروتستانها، کاتولیکها، ارامنه و..

۲٫ یهودیان حدود ۳۰ هزار نفر در این کشور سکونت دارند.

راهنمای کامل مهاجرت به ترکیه

زبان مردم ترکیه

ترکی ترکیه زبان رسمی و مادری ساکنان ترکیه است و یکی از قدیمی ترین زبانهای دنیا به شمار می رود. بخشی از مردم کشورهای مشترک المنافع و برخی از نقاط جنوب شرقی اروپا و بعضی از مناطق خاورمیانه نیز به زبان ترکی صحبت می کنند. ترکی آذربایجانی، ترکی ترکمنی، ترکی قرغیزی، ترکی اویغوری و… نیز شاخه هایی از زبان عمومی ترکی محسوب می شوند. زبان ترکی از گروه زبانی اورال – آلتانی است و به گروههای کوچکتر ذیل تقسیم می شود

۱٫ گروه آسیای مرکزی مانند گؤگ تورک، ازبک و قرقیز

۲٫ گروه جنوب غربی مانند ترکی عثمانی، ترکی آذری و ترکمنی

۳٫ گروه شمال غربی مانند تاتار و قزاق

۴٫ گروه سیبری جنوبی مانند اویرات، آبکان و تروا.

۵٫ گروه سیبری شمالی مانند یاکوت

۶٫ گروه جرواش (شمالی ) در ناحیه و لگا

زبان ترکی جدید که امروزه تحت عنوان « ترکی ترکی » شناخته می شود از ریشه ترکی اوغوز است که به وسیله سلجوقیان در اواخر قرن یازدهم به آناتولی وارد شده است . به تدریج لغات و اصطلاحات قابل توجهی از زبان ترکی به فارسی و عربی و متقابلاً از فارسی و عربی به ترکی وارد شد و الفبای عربی رایج گشت. پس از اعلام جمهوری (در سال ۱۹۲۳) ، الفبای لاتین جایگزین الفبای عربی گردید (۱۹۲۸) و پس از تغییر الفبا اصلاح دستور زبان نیز توسط دولت آغاز و پی گیری شد . ویزگی زبان ترکی را حروف صدا دار آن می دانند.

در الفبای لاتینی که از سال ۱۹۲۸ به بعد در ترکیه مورد استفاده قرار گرفته است. کلمات بصورت فونتیک نوشته و خوانده می شوند
تقسیم بندی زبان و ادبیات ترکی

از نظر تاریخی زبان و ادبیات ترکی را می توان به دوره های زیر تقسیم نمود:

۱٫ دوره پروتو ترک

۲٫ دوره ترکی مادر

۳٫ دوره ترکی قدیم (قبل از پذیرش دین اسلام توسط ترکها) قرن ۸ تا ۱۱ میلادی

۴٫ دوره ترکی میانه از قرن ۱۱ تا اواسط قرن ۱۹ میلادی

۵٫ دوره ترکی نوین قرن ۲۰-۱۹ میلادی

۶٫ دوره مدرن پس از تشکیل جمهوری ترکیه

بعد از تشکیل جمهوری در سال ۱۹۲۳ در تاریخ ۲۰ می ۱۹۲۸ طبق دستور نخست وزیر وزارت معارف انجمن زبان را تشکیل داد و به تعویض الفباء می پردازد. در ۸ آگوست ۱۹۲۸ آتاتورک آغاز «انقلاب حروف» را اعلام می دارد و در ۱۱ آگوست ۱۹۲۸ اولین کلاس در ارتباط با حروف جدید زبان ترکی افتتاح میشود قانون الفبای لاتینی در سال ۱۹۲۸ در یازده ماده تصویب و به مورد اجرا گذاشته می شود.

راهنمای کامل مهاجرت به ترکیه

جمعیت کشور ترکیه

جمعیّت: مطابق با آمار ژوئیه ۲۰۰۴ جمعیت این کشور ۶۸,۸۹۳,۹۱۸ نفر است

ترک‌ها: ۷۶-۸۰ ٪

کردها: ۱۴-۲۰ ٪

اعراب: ۱٫۸ ٪

پناهندگان: ۱٫۳ ٪

اقلیت‌های غیر مسلمان: ۰٫۲ ٪

زبان رسمی: زبان رسمی ترکی است امّا در این کشور ‌زبان‌های کردی، عربی، ارمنی و یونانی نیز تکلم می‌شود.

دانستنیها در مورد ترکیه

- اولین کلیسای ساخت بشر یعنی کلیسای پطرس مقدس در انطاکیه است.
- بابا نویل (عزیز نیکولاس) در ترکیه کنونی زندگی می کرده است.
-کاتالهویوک در ترکیه، به‌عنوان قدیمی‌ترین سکنۀ شناخته شده بشر کشف شده است.
-در ترکیه شرقی کنونی، کشتی نوح بر کوه آرارت (اگری داگی) فرود آمد.
- استانبول، بزرگترین شهر ترکیه، در دو قاره واقع است.
- ترک‌ها قهوه را به‌ اروپا معرفی کردند.
- گل لاله هلندی ازترکیهآمده است.

- قبل از پیروزی عثمانیها این منطقه تحت حاکمیت روم شرقی بوده است.
- اقتصاد ترکیه ۱۶ قدرت اقتصادی شناخته شده است.

کشتیرانی:

کشور ترکیه که از سه طرف از جانب دریاها احاطه شده است و دارای زیبایی فوق العاده است برای علاقه مندان آن یک بهشت محسوب می گردد.

توریسم اعتقادی:

ترکیه که در طول تاریخ میزبان پیروان ادیان مختلف بوده و دارای آثار باستانی بسیاری است برای علاقه مندان و پیروان ادیان الهی برای بازدید این آثار دارای پتانسیل بسیاری است.

جوانان:

ترکیه از نظر بافت جمعیتی یک کشور جوان محسوب می گردد. بنا براین کشور چه در داخل و چه در خارج از کشور برایتفریحو گذراندن تعطیلات برای جوانان صاحب تأسیسات و کمپهای بسیاری است و خدمات ارزان قیمتی در این خصوص ارائه می دهد.

مناطق ییلاقی:

ترکیه اقلیم و جغرافیای مخصوص بخود است و از نظر مناطق ییلاقی نیز بسیار غنی است و از نظر زندگی فرهنگی ییلاقی مکانی بسیار با ارزش است.

آب درمانی:

ترکیه دارای آب گرم معدنی و شفا بخش بسیار است که در این مورد از تأسیسات توریستی مناسب برخوردار می باشد.

گیاهان:

ترکیه دارای اقلیم متفاوتی است و این خصوصیات باعث آن شده تا از نظر جغرافیایی و اقلیمی مکان بسیار خوبی از نظر گیاهی و گیاه شناسی در دنیا محسوب شود.

پرندگان:

ترکیه برای حیات پرندگان دارای طبیعت بسیارمناسبی است و این پرندگان در هر نوع تنوع زیستی زندگی می کنند و این کشور مکان بسیار مناسبی جهت شناخت و تحقیق درباره آنهاست. تا به امروز در ترکیه تعداد ۴۵۰ نوع پرنده به ثبت رسیده است.

شرایط و نحوه ازدواج اتباع خارجی در ترکیه

اتباع خارجی نیز در ترکیه می توانند عقد ازدواج خود را جاری کنند. مراحل ازدواج اتباع خارجی اندکی با اتباع ترکیه متفاوت می باشد. برای نمونه اتباع ایرانی می بایستی از کنسولگریهای ایران برگ تجرد گرفته و به تائید وزارت امور خارجه ترکیه در آنکار برسانند. حداکثر زمان برای اتمام مراحل ازدواج در ترکیه ۲ روز می باشد. در زیر مراحل کامل عقد ازدواج آمده است

۱٫مراجعه به کنسولگری کشور متبوع خارجیها

اگر یکی یا هردوی طرفین ازدواج ایرانی باشند، هردو شخهصا می بایستی به کنسولگری مراجعه کرده و پس از واریز ۹ یورور برای هر نفر در بانک ایش بانک برگه تجرد دریافت داشته و جهت تائید به وزارت امور خارجه برده می شود. لازم به توضیح است که دختران ایرانی بر اساس قوانین ایران می بایستی اجازه پدر داشته باشند و یا گواهی فوت وی را به کنسولگری ارائه دهند. برای دریافت برگ تجرد اصل شناسنامه به اضافه پاسپورت و ۳ قطعه عکس خواسته می شود

۲٫ تائیدیه از وزارت امور خارجه ترکیه

برگ تجرد صادر شده از سوی کنسولگری به وزارت خارجه ترکیه ارائه شده و در تائیدیه وزارت خارجه باید اخذ شود. در این مرحله ۱۵ لیر ترک برای هر برگه درخواست می گردد.

۳٫ آزمایش خون

برای آزمایش خون متقاضیان ازدواج می بایستی به بیمارستانهای دولتی و یا موسسات غیر انتفاعی و خیریه مراجعه کرده و در مورد بیماریهای ارثی و خونی آزمایشاتی انجام پذیرد. آزمایش خون در بیمارستهای دولتی مجانی می باشد ولی برای خارجیان در زمینه تست ازدواج ارائه خدمت نمی کنند که می توان به موسسات خیریه نظیر مبارزه با تالاسمی مراجعه کرده و نتیجه آزمایشات که معمولا روز بعدی مشخص می شود را به مراکر ویژه برای تائید آنها داده می شود. در این مرحله زوجین باید حضور داشته باشند.

۴- امضا فرمهای ویژه در دفاتر ثبت اسناد رسمی

فرمهای ویژه از شهرداریها گرفته شده و فرم ویژه ازدواج در دفاتر ثبت اسناد باید به تائید برسد که در این مرحله ترجمه پاسپورت خواسته می شود. می توانید پاسپورتتان را به هر یک از دفاتر ترجمه برده و آنرا در نوتر یا دفاتر ثبت اسناد تائید کنید.

۵- تعیین وقت عقد رسمی

پس از انجام این امور ۲۰ لیر برای کمک به درختکاری پرداخت می کنید و بسته به نوع سالن نکاح مبلغی از ۴۰ لیر تا ۳۰۰ لیر پرداخت می کنید. در صورتیکه خواهان حضور عاقد در محلی غیر از شهرداری باشید باید هزینه های ایاب و ذهاب او نیز پرداخت شود

۶- ثبت رسمی در ایران

پس از پایان عقد رسمی در ترکیه شما در این کشور رسما زن و شوهر محسوب می شوید. برای ثبت رسمی در ایران می بایستی برگه عقد در ترکیه را به کنسولگری ایران برده و به همراه عقد دینی که معمولا در رایزنی فرهنگی ایران صورت می پذیرد مدارک ازدواج خود را به ثبت برسانید.

اطلاعات ضروری درباره ترکیه

اختلاف ساعت: استانبول و آنتالیا حدود یک ساعت و نیم از تهران عقب تر می باشند.
واحد پول ترکیه لیر می باشد.
ولتاژ برق ۲۲۰ ولت است.
آب لوله کشی قابل شرب نمی باشد.
کد تلفن استانبول ۲۱۲ ۰۰۹۰و آنتالیا ۲۴۲ ۰۰۹۰ می باشد.

اقتصاد کشور ترکیه

سیستم بانکی در ترکیه:

سیستم بانکی در ترمیه بر اساس اصول بازار آزاد مالی فعالیت می کند. نرخهای بهره توسط بازار تعیین می شود و بانک مرکزی در این امر دخالت نمی کند ولی نرخ وام به بانکهای تجاری که توسط بانک مرکزی اعطا می شود بر نرخ بازار تاثیرگذار است.
بانکهای ترکیه همانند سایر بانکهای خارجی در رقابت با یکدیگر به سر می برند و برای اعطای وام به مشتریانشان به رقابت می پردازند. معمولا نرخ بهرۀ بانکی با توجه به نرخ تورم در تغییر است. در حال حاضر نرخ بهرۀ واقعی در ترکیه در مقام دوم جهان قرار دارد. به عبارتی بیشترین بهره در جهان پس از نیوزلند در ترکیه پرداخت می شود.

سپرده گذاری در بانکهای دولتی در ضمانت صد در صدی دولت ترکیه می باشد و سپرده ها در بانکهای خصوصی تا سقف ده هزار لیر (معادل ۹ هزاردلار) دارای تضمین دولتی می باشند.

برخی از شعب بانکهای خارجی در ترکیه عملا با اتباع ایرانی کار نمی کنند و به دلیل برخی تصمیمات داخلی و یا بخشنامه ای که از طرف مدیریت بانکشان صادر شده است، به ایرانیان ارائه خدمت نمی کنند. لذا به اتباع ایرانی توصیه می شود که در بانکهای دولتی ویا خصوصی با مالکیت ترک، حساب باز کرده با این بانکها ارتباط برقرار کنند.

راهنمای کامل مهاجرت به ترکیه

نحوه اخذ اجازه کار در ترکیه:

آخرین قانون مربوط به اشتغال خارجیان در ترکیه در تاریخ ۰۶٫۰۳٫۲۰۰۳ به تصویب رسیده است. با این قانون کوشیده شده است صدور اجازه کار که قبلا از سوی چندین مرکز ارائه می شد، تنها از یک مرکز انجام پذیرد.

بر اساس قانون شماره ۴۸۱۷ سه نوع اجازه کار پیش بینی شده است. این گروهها شامل اجازه کار مدت دار و نامحدود برای کارکنان وابسته و کارکنان مستقل و موارد استثنائی می باشد. بر اساس قانون خارجیان می توانند از اجازه کار مدت دار ویا نامحدود به شرط به جا آوردن شرایط مورد نیاز، می باشد. مدت اعتبار اجازه کار مدت دار بر اساس قرارداد کار یکسال بوده و برای کار در محل کار مشخص و حرفۀ خاصی صادر می گردد. پس از پایان یکسال اجازه کار برای همان شغل و محل کار تا سه سال دیگر تمدید می شود. پس از سه سال نیز این مجوز تا شش سال می تواند تمدید گردد.

درصورتیکه یک تبعه خارجی حداقل هشت سال به صورت مداوم در ترکیه اقامت و شاغل باشد، اجازه کار دائم بدون در نظر گرفتن شرایط اشتغال در ترکیه و نیز بدون محدودیت جغرافیائی ، صادر می شود. برای خارجیانی که حداقل پنج سال در ترکیه به صورت بلاانقطاع اقامت داشته و نیز درصورتیکه در این مدت پیش کارفرمائی اشتغال نداشته باشند مجوز اشتغال مستقل صادر می گردد. شرایط اعطاء مجوز کار استثنائی با قانون محدود شده است. اجازه کار این افراد از کارکنان مستقل و وابسته متمایز بوده و از نظر زمان محدودیت نخواهد داشت.

خارجیان برای اخذ مجوز کار از کشور متبعوشان ویا کشور محل اقامت دائمشان می توانند به نمایندگیهای جمهوری ترکیه در آن کشور مراجعه کنند. پس از تکمیل پرونده، درخواست مذکور توسط نمایندگیهای خارج از کشور به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه ارسال خواهد شد. ظرف سه روز از زمان ارائه درخواست متقاضی اشتغال در ترکیه به نمایندگی خارج از کشور، مدارک لازم از سوی کارفرما به وزارت کار و اموراجتماعی تحویل داده می شود. پس از صدور اجازه کار توسط وزارت کار، متقاضی می بایستی ظرف نود روز به نمایندگی خارجی ترکیه مراجعه و ویزای کار دریافت نماید. در صورتیکه متقاضیان اجازه کار دارای اقامت حداقل شش ماهه باشند شخصا و یا کارفرمایشان می تواند مدارک لازمه را به وزارت کار تحویل نماید. همچنین در این صورت نیازی به اخذ ویزای کاری پس از تائید اجازه کار موجود نمی باشد.

برای تمدید مدت اجازه کار حداکثر تا ۱۵ پس از پایان مدت مجوز و نیز دو ماه پیش از پایان مدت اعتبار آن می بایستی به وزارت کار مراجعه شود. وزارت کار مکلف است که حداکثر ظرف نود روز به گرونده متقاضی رسیدگی کرده و نیتجه را ابلاغ نماید. ولی درصورتیکه مدارکی ناقص باشد این مدت پس از تکمیل پرونده تا نود روز تمدید خواهد شد. وزارت کار می تواند از منابع امنیتی در مورد شخص مورد نظر تحقیق نماید.

پس از پایان کار بررسی پرونده، وزارت کار می تواند درخواست را بپذیرد ویا آن را رد کند. درصورتیکه وزارت درخواست متقاضی را به تائید برساند، متقاضیانی که از دفاتر نمایندگی ترکیه درخارج از کشور مراجعه کرده باشند می بایستی ویزای کار از همان محل دریافت داشته و به اداره اتباع خارجی در ترکیه مراجعه نمایند و متقاضیانی که ار داخل ترکیه مراجعه کرده اند مستقیما می توانند به اداره اتباع خارجی در پلیس آن استان مراجعه نمایند. درصورتیکه درخواست اشتغال در ترکیه رد شده باشد، متقاضی می تواند ظرف سی روز پس از ابلاغ نتیجه درخواست تجدید نظر کرده و به نتیجه اعتراض نماید. درصورتیکه وزارت کار به اعتراض پاسخ منفی دهد، متقاضی می تواند به دادگاه شکایت نماید.

دستمزدها در ترکیه:

در ترکیه نظام بازار آزاد حاکم است. نرخ دستمزد توسط بازار تعیین می شود ولی دولت هر ساله حداقل حقوق را تعیین می کند. هر کارفرمائی که زیر این حداقل حقوق کارگر ویا کارمندی را به استخدام درآورد به موجب قانون محاکمه و مجازات می شود. می توان گفت که برای کارهای تخصصی بمانند سایر کشورهای جهان دستمزدهای گزافی تعیین می شود برای نمونه متخصصین کامپیوتر بانکها بیش از ده هزاردلاردر ماه دستمزد خالص دریافت می دارند ولی حداقل حقوق برای مشاغل غیر تخصصی و عادی در سال ۲۰۰۸ برای افراد زیر ۱۶ سال (در حرفه های متناسب با کودکان مانند بازیگری، هنری و …) ۵۴۱ لیر ترک معادل ۵۰۰دلارآمریکا و برای افراد بالای ۱۶ سال ۶۳۹ لیر ترک معادل ۶۰۰ دلار آمریکا می باشد. چهارده درصد از حقوق کارکنان به عنوان حق بیمه و یک درصد بعنوان بیمه بیکاری کسر می گردد. علاوه بر این ۱۹٫۵ درصد بعنوان حق بیمه و دو درصد بابت بیمه بیکاری از کارفرما اخذ می گردد.

در ترکیه دستمزدها در وسط سال بر اساس تورم آن دوره مورد بازنگری قرار گرفته و مبالغی بعنوان جبران ضرر تورمی به کارکنان پرداخت می گردد. به همین دلیل درصورت افزایش تورم در کشور کارکنان متضرر نمی شوند. دولت هر شش ماه یکبار با نمایندگان سندیکاهای کارگری و کارمندی به چانه زنی پرداخته و دستمزدها را با مشاوره با نمایندگان سندیکاها تعیین می نماید.

موسسات خصوصی میزان حقوق و دستمزدهای خود را خودشان به تصویب می رسانند و مکلف هستند که زیر مبلغ مصوب دولت برای دستمزدها مبالغی را پرداخت نکنند. از این رو کارکنان بخش خصوصی بیشتر از کارمندان دولتی دریافت می کنند. از سوی دیگر موسسات دولتی ولی مستقل، می توانند با تصویب هیات امنا و هیات مدیران مبالغی را اضافه بر مصوبه دولت به کارکنان خود تحت عناوین مختلف پرداخت نمایند.

حقوق برخی از مشاغل در ترکیه عبارتند از: فرماندار ۲۶۹۹، مهندس ۲۲۶۸، معلم ۱۶۸۰، کمیسر عالی پلیس ۲۱۸۷، دکتر متخصص ۲۲۱۰، پرستار ۱۴۱۲، دستیار آموزشی در دانشگاهها ۱۶۸۷، مدیر شعبه ۱۸۴۹ و راننده اتوبوس شهرداری در استانبول ۲۲۶۸ لیر می باشد.

واحد پولی جدید ترکیه:

در طى ماههاى اخیر، ترکیه با شتابى قابل توجه دست به اصلاحاتى گسترده در عرصه های گوناگون به ویژه در زمینه های حقوقى و قضایى زد تا راه انجام مذاکرات با اتحادیه اروپا بر سر پیوستن به این اتحادیه را هموار کند. در عرصه اقتصادى دولت ترکیه تلاشهاى گسترده اى را در جهت مبارزه با تورم انجام داد و وارد کردن لیره جدید ترکیه که شش صفر کمتر از لیره قدیمى دارد و از آغاز سال جدید میلادى در گردش خواهد بود، در همین راستا صورت گرفته است.

به گزارش «دویچهوله»، چندى پیش، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در هنگام معرفى رسمى اسکناسها و سکه های جدید اظهار داشت: انتظار کشور ما براى رسیدن به نرخ تورم کم، سرانجام خاتمه یافته است از آغاز سال ۲۰۰۵، در ترکیه اسکناسهاى یک لیری، پنج لیری، ده لیری و بیست لیری در گردش خواهند بود و جایگزین اسکناسهاى معادل به اصطلاح میلیونى خواهند شد. افزون بر این اسکناسهاى ۵۰ و یکصد لیری نیز به جمع اسکناسهاى تازه اضافه شدهاست.

بر روى همه این اسکناسها چون گذشته تصویر «کمال آتاترک» دیده میشود و در پشت آنها، آثار و بناهاى تاریخى ترکیه. از آغاز سال آینده میلادى تا پایان سال مزبور، اسکناسهاى جدید و قدیمى در گردش خواهند بود و از سال ۲۰۰۶ به بعد، تنها اسکناسهاى جدید در جریان است. انتظار میرود که تا پایان ماه فوریه سال آینده، یعنى تا دو ماه دیگر ۹۵ درصد از اسکناسها و سکه های قدیمى از دور خارج شده باشند.

از سوى دیگر نگرانیهایى هم در رابطه با این تغییر و تحولات مطرح شده و آن اینکه امکان دارد که بازاریها با آمدن لیره جدید، قیمتها را کمى روند کرده و بالا ببرند و بدین ترتیب به تورم موجود دامن زنند. البته «على باباجان»، وزیر اقتصاد ترکیه با اشاره به سیر نزولى نرخ تورم در ترکیه در دوران اخیر، این گونه نگرانیها را بیمورد خوانده است.

نخست وزیر ترکیه، این تغییر و تحولات را انقلابى مهم در تاریخ ترکیه خوانده و متذکر میشود: لیره جدید به زندگى اقتصادى روزمره و همچنین نقل و انتقالات بانکى سهولت خواهند بخشید و باعث بهبود وجه و اعتبار بینالمللى واحد پولى کشور خواهند شد. به گفته وى، ترکها از این پس به واحد پولى خود افتخار خواهند کرد و از نشان دادن در خارج کشور شرمسار نخواهند بودباید اذعان داشت که هیچ کشورى به اندازه ترکیه در بازى با شمار صفرها، تا به این اندازه تردستى از خود نشان نداده است. در اواخر سال ۱۹۸۱ بود که اسکناسهاى ۵ هزار لیرهاى به عنوان درشتترین اسکناس ترکیه به گردش درآمد و ارزش آن برابر با ۳۹ دلار بود .

ده سال بعد، بانک مرکزى ترکیه اسکناسهاى یکصد هزار لیرهاى را به جریان انداخت که در آن زمان ۲۰ دلار ارزش داشت. پنج سال پس از این اقدام، چرخش اسکناس یک میلیون لیرهاى آغاز شد که ارزشش بر ۲۵ دلار بالغ میشد. جالب توجه اینکه این اسکناس امروزه ۶۶ سنت آمریکا بیشتر ارزش ندارد.

البته انجام این تغییر و تحولات در واحد پولى ترکیه بحث تازه اى نیست. در طى سالهاى ۱۹۸۱ تا ۲۰۰، این موضوع چندین بار مطرح شد و نقشها و طرحهاى گوناگونى مورد بررسى قرار گرفت که هیچ کدام آنها با توجه به بالا بودن نرخ تورم به مرحله اجرا نرسید .

امروزه اقتصاد ترکیه به ثباتى نسبى دست یافته و نرخ تورم در این کشور در اواسط سال جارى میلادى براى اولین بار در طى سى سال گذشته، کمتر از ۱۰ درصد بوده است. دولت ترکیه امیدوار است که در چهار سال آینده بتواند، نرخ تورم را به میزان متوسط تورم در اتحادیه اروپا برسانبد نیست در پایان به این نکته هم اشاره کنیم که چه سرنوشتى انتظار اسکناسهاى قدیمى را میکشد. روزنامه ترکى ملیت چندى پیش به نقل از کارشناسان و مسئولان بانک مرکزى ترکیه گزارش داد که حدود ۶۰۰ تن اسکناس قدیمى باید نابود شوداز آنجایى که سوزاندن و یا بازیافت این اسکناسها با توجه به موازین زیست محیطى محتمل نخواهد بود، قرار است که این اسکناسها با آسفالت مخلوط شده و در عرصه خیابان سازى و جاده سازى مصرف گردند.

سرمایه گذاری در ترکیه

چرا سرمایه گذاری در املاک را به شما پیشنهاد می کنیم؟

سرمایه گذاری در املاک و زمین در واقع سرمایه گذاری مطمئنی برای آینده می باشد.

بین سالهای ۱۹۹۸ و ۲۰۰۴ میلادی به ارزش زمین و املاک شرق اروپا ۴/۸ میلیون یورو افزوده شده است.

در واقع به ارزش هر سنت در سرمایه گذاری املاک تا ۲۰ درصد افزوده شده است.

به دلیل افزایش مبالغ حقوق بازنشتگی و بیمه و امکان خرید ملک توسط مشتریان، تقاضای خرید ملک و زمین در ترکیه بالا رفته است.

افرایش ثبت شرکت های خارجی در ترکیه و شروع به کار شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی در این منطقه نیر بر بازار املاک تاثیر مثبتی گذاشته است.

در حال حاضر ترکیه در مسیر ورود به اتحادیه اروپا قرار دارد و به همین دلیل در دوران شکوفایی خود به سر می برد. این وضغیت مثبت ترکیه را تعداد زیادی از سرمایه گذاران به سمت ترکیه جلب نموده است. در بخش سرمایه گذاری املاک نیزترکیه روبه رشد قرار دارد و سرمایه گذاران زیادی در این بخش فعالیت می کنند. بسیاری از مناطق ترکیه به دلیل خرید و فروش املاک و وجود سرمایه گذاران به سرعت توسعه یافتند و با این وجود هنوز املاک و زمین با نرخ مناسب وجود دارد. این شرایط را می توان با اسپانیا در ۱۵ یا ۲۰ سال پیش مقایسه کرد.

از لحاظ اقتصادی مراودات بین ترکیه و اتحادیه اروپا بسیار خوب می باشد. ترکیه تنها کشوری است که درحال حاضر و قبل از اینکه وارد اتحادیه اروپا شود با اروپا مراودات اقتصادی بسیاز نزدیک دارد و گمرگ بین المللی ترکیه نیز ۱۰ سال است که بهتورنزدیک با گمرگ اتحادیه اروپا مبادلات دارد. گروه بزرگی از سرمایه گذاران بزرگ اروپا در ترکیه سرمایه گذاری نموده امد و در زمینه سرمایه گذاری اتحادیه اروپا از شرکای اصلی ترکیه به شمار می آید.

به دلیل افزایش مبالغ حقوق بازنشتگی و بیمه و امکان خرید ملک توسط مشتریان، تقاضای خرید ملک و زمین در ترکیه بالا رفته است.

افرایش ثبت شرکت های خارجی در ترکیه و شروع به کار شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی در این منطقه نیر بر بازار املاک تاثیر مثبتی گذاشته است.

در حال حاضر ترکیه در مسیر ورود به اتحادیه اروپا قرار دارد و به همین دلیل در دوران شکوفایی خود به سر می برد. این وضغیت مثبت ترکیه را تعداد زیادی از سرمایه گذاران به سمت ترکیه جلب نموده است. در بخش سرمایه گذاری املاک نیزترکیه روبه رشد قرار دارد و سرمایه گذاران زیادی در این بخش فعالیت می کنند. بسیاری از مناطق ترکیه به دلیل خرید و فروش املاک و وجود سرمایه گذاران به سرعت توسعه یافتند و با این وجود هنوز املاک و زمین با نرخ مناسب وجود دارد. این شرایط را می توان با اسپانیا در ۱۵ یا ۲۰ سال پیش مقایسه کرد.

از لحاظ اقتصادی مراودات بین ترکیه و اتحادیه اروپا بسیار خوب می باشد. ترکیه تنها کشوری است که درحال حاضر و قبل از اینکه وارد اتحادیه اروپا شود با اروپا مراودات اقتصادی بسیار نزدیک دارد و گمرگ بین المللیترکیهنیز ۱۰ سال است کهتورنزدیک با گمرگ اتحادیه اروپا مبادلات دارد. گروه بزرگی از سرمایه گذاران بزرگ اروپا در ترکیه سرمایه گذاری نموده امد و در زمینه سرمایه گذاری اتحادیه اروپا از شرکای اصلی ترکیه به شمار می آید.

قوانین کشور ترکیه

خرید و فروش اشیاء عتیقه و یا خروج و ورود آن بهترکیهمستلزم گرفتن مجوز قانونی می باشد.

باتوجه به اینکه افرادی با جعل عنوان و در پوشش مامورین سازمانهای مختلف به شما مراجعه نموده و از شما درخواست ارائه مدارک هویتی می نمایند، لازم است قبل از پاسخگویی به هر سوالی، ضمن اجتناب از هرگونه برخورد فیزیکی، از آنان بخواهید شما را به نزدیکترین پاسگاه پلیس هدایت نمایند.

دربسیاری از موارد مشاهده شده است هموطنان عزیز بدون در نظر گرفتن مقررات مربوط به اشتغال و لزوم اخذ روادید کار، تنها باتوجه به لغو روادید توریستی میان دو کشور، مبادرت به فعالیت در مراکز تولیدی و یا خدماتی این کشور نموده اند که این موضوع منجر به تضییع حقوق آنان توسط کارفرمایان و صاحبان شرکت ها شده و از طرف دیگر به بازداشت و اخراج این افراد منتهی گردیده است. اتباع ایرانی حتما باید در صورت تمایل به اشتغال در این کشور نسبت به اخذ روادید کار اقدام نمایند و قبل از انجام سفر به این کشور، تقاضای خود را مبنی بر دریافت روادید ورود با حق کار، به نمایندگی این کشور در تهران ارائه نمایند.

در طول سفر با وسایل نقلیه شخصی، توسط پلیس مورد بازرسی قرار خواهید گرفت. لازم است ضمن رعایت قوانین رانندگی، مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشید و دراین خصوص با پلیس همکاری نمائید. ضمنا به منظور گرفتار نشدن در دام ربایندگان خودرو و … در هنگام مسافرت با اتومبیل شخصی در راه های این کشور، به شدت از سوار نمودن افراد ناشناس، ( زن ومرد ) تحت هر عنوان خودداری نمائید.

باتوجه به مقررات جدید ترکیه، چنانچه صاحبان اتوبوس ها، کامیون ها و یا خودروهای شخصی در زمان ورود به این کشور، نسبت به سوار نمودن مسافران غیر قانونی از جمله افراد بدون گذرنامه، دارندگان گذرنامه جعلی و افرادی که مهر ورود در گذرنامه ایشان درج نگردیده است یا حتی اقدام به حمل برخی اجناس غیر قانونی ( مثل مواد مخدر حتی به میزان کم) نمایند، خودروهای آنان به نفع دولت آن کشور مصادره خواهد شد.

قانون محکومیت در ترکیه

به علت عدم وجود قرارداد انتقال محکومین از حبس میان دو کشور، در صورتی که فرد به هر عنوان توسط مقامات قضای این کشور به زندان محکوم شود، می باید دوران محکومیت خود را در زندان های محلی سپری نماید.

چنانچه به هر دلیل توسط پلیس محل بازداشت شدید بلافاصله از مامورین بخواهید به استناد ماده ۳۶ کنوانسیون وین ناظر بر امور کنسولی، مراتب را سریعا به سفارت یا نزدیکترین سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند و چنانچه زبان محل را نمی دانید از امضاء هرگونه اوراق و اسناد خودداری فرمائید. البته می باید مطلع باشید شما در این کشور تحت حاکمیت قوانین و. مقررات محل بوده و وظایف نمایندگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارائه خدمات کنسولی به معنای نقض مقررات کشور متوقف فیه نمی باشد.

قوانین ورود و اقامت در ترکیه

۱٫ لازم است هموطنان عزیز در هنگام ورود به مبادی مرزی کشور ترکیه، دقت نمایند تا گذرنامه آنان ممهور به مهر ورود آن کشور شده باشد، لازم به ذکر است حتی در صورت سهل انگاری پلیس مرزی ترکیه، صاحب گذرنامه از نظرمقامات ذی صلاح کشور ترکیه متهم به عبور غیرمجاز بوده، عواقب این امر متوجه وی خواهد بود.

۲٫ در حال حاضر اتباع ایرانی بدون اخذ روادید می توانند به ترکیه مسافرت نمایند و به مدت حداکثر ۳ ماه در این کشور اقامت داشته باشند. سفر به این کشور از طریق وسائل نقلیه زمینی (اتوبوس و قطار) و هواپیما امکان پذیر می باشد. تاکید می شود در صورت مسافرت از راه زمینی با تورها و اتوبوس های متعلق به شرکتهای معتبرمسافرت نموده و به توصیه های امنیتی توجه نمائید.

۳٫ حضور بیش از سه ماه در ترکیه مستلزم اجازه رسمی از مقامات و تمدید مدت اقامت می باشد از این رو اقامت بیش از حد مجاز جریمه و حتی اخراج را به همراه خواهد داشت.

۴٫ با توجه به لغو روادید میان جمهوری اسلامی ایران و کشور ترکیه، در صورت عزیمت به صورت عبوری ( ترانزیت) از آن کشور، طبق کنوانسیون وین، مأمورین مرزی ترکیه مجاز نمی باشند به بهانه جعلی بودن روادید کشور مقصد، اتباع ایرانی را بازداشت و یا بازجوئی نمایند. بدیهی است در صورت برخورد با اینگونه موارد، می باید موضوع را به نزدیکترین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران منعکس نمائید تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

۵٫ شکایات دریافتی توسط نمایندگی کشورمان در ترکیه حاکی است که پلیس فرودگاه یا نوار مرزی به بهانه جعلی بودن گذرنامه یا امهار گذرنامه مسافرین، برخوردهای نامناسبی با ایشان نموده است. در صورت وقوع موارد مشابه ضروری است در اسرع وقت مراتب را به نزدیکترین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران گزارش نمائید تا موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد.

قوانین رانندگی در ترکیه

برای رانندگی در ترکیه می باید گواهینامه ملی این کشور یا یک گواهینامه بین المللی (I D P) در اختیار داشته باشید. (I D P) یک مجوز بین المللی برای رانندگی است که دارندگان آن قادر خواهند بود بدون نیاز به گذراندن دوره هایآموزشرانندگی یا شرکت در امتحانات راهنمایی و رانندگی در بیش از ۱۶۰ کشور جهان رانندگی نمایند، مضاف بر اینکه این مجوز به عنوان یک سند معتبر بین المللی، می تواند تعیین و تأیید کننده هویت دارنده آن به شمار آید. اضافه می نماید متقاضیان این نوع گواهینامه می توانند در داخل کشور با مراجعه به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران معاونت راهنمایی و رانندگی و با ارائه گواهینامه ایرانی معتبر خود، نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.

مشترکان ایران و ترکیه

ایران و ترکیه بخاطر نزدیکی جغرافیایی که با هم دارند دارای اشتراکات زیادی در زمینه های فرهنگی، دینی و معماری هستند.
همچنین بخاطر داد و ستدی که در طول تارخ با یکدیگر داشتند شیوه های زندگی نزدیک به هم دارند. که این اشتراکات همه در قرابت فرهنگی این دو کشور به هم بسیار موثر می باشد.

مشترکات دینی ایران و ترکیه

دین مشترک ایران و ترکیه، دین اسلام می باشد. البته مذهبترکیهسنی و مذهب مردم ایران شیعه میباشد.

مشترکات تجاری ایران و ترکیه

ایران و ترکیه مشترکات تجاری قابل توجهی در زمینه های مختلف با یکدیگر می باشند.

مشترکات فرهنگی ایران و ترکیه

بخاطر مرزهای مشترکی که بین ایران و ترکیه وجود دارد و بخاطر تعاملات فراوان این دو کشور در طول تاریخ، این دو کشور فرهنگ نزدیک به هم دارند. که این تقارب در زمینه های زبان، غذا، پوشش و آداب و رسوم تاثیر خود را به جا گذاشته است.

از جمله ،کلماتی که ریشه مشترک زبانی دارند.

ذائقه و غذاهایی که بین دو کشور مشترک است.

آداب و رسوم نزدیک به هم در برگزاری مراسم مختلف، اعیاد، عروسی و عزاداری و …

راهنمای کامل مهاجرت به ترکیه


اشتراک گذاری :
ارسال نظر