بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
کد خبر : ۱۳۳۳۷۱
با وجود آن که مسؤولان ترکیه، همچنان هرگونه حمایت از گروه تروریستی داعش را انکار می کنند، اما واقعیت نشان می دهد که بخش اعظم عناصر مسلح این گروه در ترکیه سازماندهی می شوند و شمار قابل توجهی از اعضای داعش تبعه این کشور هستند.

به گزارش العالم، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از ترکیه نوشت: یک جوان معتاد ترکیه ای به نام "جان" ماجرای پیوستن به داعش را این گونه بیان می کند که پس از تحمل سال ها رنج و بدبختی در یکی از شهرک های پایتخت ترکیه، به همراه ۱۰ تن از دوستان دوران کودکی خود به سوریه رفت زیرا بر این باور بود که حتی اگر جان خود را در سوریه از دست بدهد، در مقایسه با زندگی نکبت باری که ترکیه داشته، چیزی از دست نداده است.

وی پس از نفوذ به سوریه، ۱۵ روز در اردوگاه داعش در شهر رقه سوریه آموزش دید، و در حالی که تنها ۱۷ سال سن داشت، برای جنگ اعزام شد. جان گفت: من به سمت دو نفر تیراندازی و در اعدام علنی چند نفر شرکت کردم؛ و وقتی یک مرد را زنده زنده دفن کردم، به من اعلام کردند که کاملا برای جنگ به عنوان جنگجوی داعش آمادگی پیدا کرده ام.

جان، با خودداری از افشای نام کامل خود به سبب ترس از کشته شدن؛ افزود: وقتی آن جا می جنگیدیم احساس هیجان می کردیم، همه فریاد الله اکبر سر می دادند و به این شیوه احساس می کردیم به قدرتی الهی برای کشتن دشمن دست یافته ایم بنابراین احساس ناخرسندی یا جرات نداشتن به ما دست نمی داد.

صدها تن از جنگجویان خارجی، اعم از اروپایی ها و آمریکایی ها به داعش پیوستند و بخشی از خلافت این سازمان تروریستی در عراق و سوریه شدند. با این حال، یکی از شاخص ترین صادرکنندگان تروریست ها به این گروه، ترکیه است.

به گفته مسؤولان ترکیه و بر اساس گزارش رسانه ای در این کشور، دستکم ۱۰۰۰ تن از جنگجویان ترکیه، به داعش پیوسته اند. این افراد، در مقابل دریافت مبالغ قابل توجهی به عضویت داعش در می آیند، به طوری که به گفته سازمان سیای آمریکا، شمار عناصر داعش در عراق و سوریه، به بیست تا بیست و پنج هزار جنگجو می رسد.

ترکیه پنج شنبه گذشته، از امضای بیانیه ای که به منظور مقابله با داعش تدوین شده بود سر باز زد، این در حالی است که بسیاری از کشورهای منطقه آن را امضا کرده بودند. خودداری ترکیه از امضای این بیانیه، بسیاری از مسؤولان آمریکایی را شگفت زده کرد. ترکیه، در ابتدای بحران سوریه، مرزهای خود را برای رفت و آمد آزادانه تروریستها باز گذاشت؛ اما به دلیل این سیاست، هم در داخل و هم از خارج، آماج انتقادات شدید قرار گرفت.

"حاجی بیرام" یکی دیگر از کسانی است که از مناطق فقیرنشین آنکارا عازم سوریه شد و به داعش پیوست. به گفته ساکنان آن منطقه، دستکم ۱۰۰ نفر از این منطقه، برای جنگ به سوریه رفتند. عارف قیس، از مسئولان محلی ِ ساکن این منطقه فقیر نشین گفت: ابتدا متوجه چند شخص شدیم که با ریش بلند در منطقه تردد می کنند؛ چند روز بعد متوجه شدیم که معتادان به مواد مخدر، به مسجد می روند.

"اوزگوتجان گوزلیم اوغلو" یکی از نخستین جوانان ترک در این منطقه است که به داعش پیوست و اکنون در میان دوستانش "محمد السالف" خوانده می شود.

او در مدت سه سال به عنوان فرمانده یکی از مناطق شهر رقه بود. به گفته ساکنان بومی منطقه، او سفرهای متعددی بین منطقه و آنکارا داشت و هر بار با افرادی جدید برای پیوستن به داعش می آمد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر