بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه عنوان کرد:

تشریح سیستم سپرده گذای هیبریدی/ چگونگی حذف کارگزار ناظر / خبر خوش برای سهامداران

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حالی طی هفته گذشته از راه اندازی سامانه جدید سپرده گذاری هیبریدی و حذف کارگزار ناظر خبر داد که اطلاع رسانی چندانی در خصوص نحوه معاملات براساس سیستم جدید صورت نپذیرفته است.
کد خبر : ۱۳۳۵۹۷
نویسنده :
محمدآموخته
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حالی طی هفته گذشته از راه اندازی سامانه جدید سپرده گذاری هیبریدی و حذف کارگزار ناظر خبر داد که اطلاع رسانی چندانی در خصوص نحوه معاملات براساس سیستم جدید صورت نپذیرفته است.

سیستم پس از معاملات تنها در کشور ما استفاده می شود

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه معاملات در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: سیستم معاملاتی مورد استفاده در شرکت های کارگزاری بدین گونه است که سهامداران دارایی های موجود در پرتفوی بورسی خود در یک نماد خاص را می بایست تحت نظر یک کارگزار با عنوان کارگزار ناظر به فروش رسانند که این نحوه معاملات از سیستم هیبریدی تبعیت نمی کند و می بایست همه دارایی ها تحت نظر یک کارگزار متمرکز شود. علاوه بر این، سیستم پس از معاملات تنها در کشور ما به اجرا درآمده و توسط شرکت های داخلی طراحی شده است.

تشریح سیستم هیبریدی

حامد سلطانی نژاد به تشرح سیستم هیبریدی پرداخت و گفت: مکانیزم معاملات برمبنای سیستم هیبریدی به گونه ای طراحی شده که سهامداران می توانند هر دارایی را به هر تعدادی که از کارگزاری های مختلف خریداری کرده اند، از طریق همان کارگزاری ها به فروش رسانند.

وی افزود: به طور مثال اگر سهامداری اقدام به خرید 200 سهم یک مجموعه بورسی از طریق شرکت کارگزاری (الف) نموده و 300 سهم همان نماد را از طریق کارگزاری (ب) خرید کرده، می تواند نسبت به فروش همان تعداد سهام از طریق هر دو شرکت کارگزاری اقدام کند به عبارت ساده تر 200 سهم خریداری شده از کارگزاری (الف) توسط همان کارگزاری و 300 سهم دیگر خریداری شده از سوی کارگزاری (ب) توسط همان کارگزاری (ب) به فروش خواهد رسید.

این در حالی است که در صورت تمایل به فروش کل سهام تحت تملک خود در یک نماد می بایست با ارسال دستور سیستمی به کارگزاری الف مراحل انجام این امر را سپری کند.

این مقام مسئول به راه اندازی سیستم هیبریدی در بورس های کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: این سیستم کاملاً از استانداردهای دنیا تبعیت می کند و راه اندازی آن مزایای متقابلی برای سهامداران و شرکت های کارگزاری به همراه دارد.

بسیاری از سهامداران از میزان مطالبات خود از شرکت های بورسی مختلف مطلع نیستند. برهمین اساس در حال راه اندازی سیستمی متمرکز هستیم تا فعالان بازار سرمایه با استفاده از آن به آسانی بتوانند از میزان دقیق آن مطلع شوند و در مرحله آخر نیز نسبت به پرداخت مطالبات آنها اقدام شود.

مزایای استفاده از سیستم هیبریدی

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری با بیان مزایای این سیستم، در این خصوص افزود: فراهم آمدن امکانات لازم برای سهامداران جهت انجام معاملات خرید و فروش از طریق هر کارگزاری در کنار عدم وجود محدودیت زمانی برای آنها جهت پرداخت وجه، قبل از خرید سهام از جمله مزایایی است که سهامداران و فعالان بازار سرمایه می توانند از آن بهره مند شوند. از سوی دیگر شرکت های کارگزاری نیز می توانند بر مشتریان خود که به هر دلیلی به موقع نسبت به تسویه بدهی های خود اقدام نمی کنند، مدیریت ریسک اعمال کنند.

سلطانی نژاد افزود: در سیستم معاملات کنونی این نقیصه وجود دارد که کارگزاران هیچ گونه مدیریتی بر نحوه تسویه به موقع مشتریان خود ندارند و از سوی دیگر سهامداران نیز از توانایی مانور بر زمان پرداخت وجوه برخوردار نیستند.

برهمین اساس می توان گفت در سیستم جدید، مکانیزم پرداخت پول نظام مند می شود، مشروط برآنکه تسویه وجوه میان مشتریان و کارگزاران انجام پذیرد و کارگزاران نیز با فریز کردن دارایی های مشتریان خود نسبت به پرداخت به موقع وجوه اطمینان حاصل می کنند. علاوه بر این، زمان تسویه معاملات نیز بستگی به نظر کارگزاران و توافق میان آنها و مشتریان دارد.

تمام کارگزاران از یک نرم افزار معاملاتی استفاده می کنند

وی در خصوص احتمال ایجاد مشکل و اختلال در سیستم معاملات شرکت های کارگزاری ناشی از استفاده آنها از نرم افزارهای معاملاتی مختلف نیز گفت: تمام شرکت های کارگزاری فعال در بورس از نرم افزار معاملات خریداری شده از شرکت فرانسوی استفاده می کنند و نرم افزارهای مورد استفاده توسط هر شرکت کارگزاری تنها رابط کاربری در سیستم معاملات می باشند، برهمین اساس می توان گفت، امکان اشتباه یا اختلال در معاملات از این محل دور از انتظار می باشد.

سیستم هیبریدی جنبه حقوقی ندارد

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه معاملات با بیان اینکه سیستم هیبریدی جایگزین وثیقه نیست، در این خصوص افزود: راه اندازی این سیستم هیچ گونه جنبه حقوقی همچون به وثیقه گذاشتن سهام ندارد و تنها محدودیت های موجود برای پرداخت وجه قبل از خرید را برای سهامداران از بین می برد و اعتباردهی به آنها تلقی نمی شود.

برنامه های در دست اجرای CDS 

سلطانی نژاد به برنامه های در دست اجرای سمات اشاره کرد و گفت: این مجموعه در نظر دارد تا برنامه هایی جهت اطلاع رسانی مانده مطالبات سهامداران از ناشران بورسی اجرا کند. مواردی همچون مانده مطالبات سود، عملکرد سالیانه یا همان سود نقدی تقسیمی، مطالبات ناشی از حق تقدم های استفاده نشده به فروش رفته و پاره سهام ناشی از افزایش سرمایه که می تواند خبر خوشی برای سهامداران باشد .

وی در خاتمه افزود: بسیاری از سهامداران از میزان مطالبات خود از شرکت های بورسی مختلف مطلع نیستند. برهمین اساس در حال راه اندازی سیستمی متمرکز هستیم تا فعالان بازار سرمایه با استفاده از آن به آسانی بتوانند از میزان دقیق آن مطلع شوند و در مرحله آخر نیز نسبت به پرداخت مطالبات آنها اقدام شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
اگه سیستمی طراحی میشد که مطالبات سود هم از همین طریق به اعتبار نزد کارگذار افزوده میشد کمک بزرگی به سهامداران و بازار بود و مطالبات خرد نیز قابل دریافت بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
هم اکنون مثلا برخی بانکها برای پرداخت سود سهام خود از سهامدارن میخواهند که در همان بانک حساب باز کنند که این خود هم وقتگیر و هم مشکل ساز است.
سیستمی جامع که در زمان مورد نظر سود سهامداران را به حساب آنان منظور کند نیز بسیار ضروری است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
به جاي اين كارا كارمزد 1.55% رو كمتر كنيد چه خبره اينقدر زياد ؟ خريد حذف بشه فروش هم حداكثر .05نيم دصد والا كي ميخوايين پيگيري كنيد ! مگه نوسان يه روز چقدره كه 1.5درصد ماله دولت ؟
پوریا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
خوب الان خبر خوش کجای صحبت ایشون بود ؟

به جای این کار حداقل مدت مسدودی پول مردم در کارگزاری ها رو کمتر کنید .


کارگزاری ها 4 روز کاری پول رو مسدود می کنند که عملا با سیستم خیلی پیشرفته ما که یک روز درمیان تعطیلی داریم و پنجشنبه و جمعه هم تعطیله میشه ده روز بعد ... .........!
حامد خسروی بابادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
پیشنهاد اقا محسن خیلی عالیه یعنی سود به حساب بانکی که نزد کارگزار هست واریز بشه الان تازه باید برای شرکت اطلاعات شخصی وشماره حساب بانکی که اونا تعیین میکنن بفرستی فقط کاغذ بازی
خوش نویس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
یاد آن بیت معروف افتادم خانه از پای و بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است آقایون به جای اینکه به فکر تحرکات اساسی در بورس باشن و بازار رو از این فلاکت خارج کنند هر روز با یه قانون من در اوردی و مسخره جدید سهام دارهای بیچاره رو سر گرم میکنند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶
بسیار عالی خواهد بود در صورت اجرا شدن دقیق آن
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴
تو قسمت دارایی سهامدار در سپرده گذاری مرکزی آیکونی قرارداده بشه و مطالبات هر سهامدار از شرکتهایی که سهامدار آنها بوده درج بشه.
اميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
من هم پيشنهاد آقا محسن را تاييد ميكنم
واقعا عاليه
عليرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۹
اصولا" چرا براي دريافت پول 3روزكاري صبر كنيم لطفا" اين وآني كنيد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱
سلام همه با پیشنهاد اول موافقند اگه ممکنه پیشنهاد اول رو با ایشون مطرح کنید و پاسخشون رو منتشر کنید با تشکر