بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۲
کد خبر : ۱۳۳۶۵

آغاز روز شمار ورود بانک‌ها به بورس

طرح ادغام، خصوصی سازی بانک‌ها را با چالش مواجه می‌کند؟

کرد زنگنه: واگذاری بانک‌ها هیچ مشکلی ندارد

اگرچه در گذشته موضوع اصلاح اساسنامه، تبدیل شدن به شرکت سهامی عام، معوقه بانکها و صندوق بازنشستگی مهمترین موانع واگذاری بانک‌های دولتی به شمار می آمد ولی در حاضر با مطرح شدن طرح ادغام بانک‌های دولتی و تاسیس بانک قرض الحسنه که پیش نویس آن درهیات دولت نیز تهیه شده است، سخن گفتن در مورد واگذاری بانک‌های دولتی به بخش خصوصی با چالش جدی مواجه می شود چرا که با تغییر ماهیت بانکها به بانک قرض الحسنه وضعیت سودآوری آنها در آینده با ابهام مواجه شده و اساسنامه این بانک‌ها باید طوری تنظیم شود که با تشخیص هیات پذیرش، حقوق سهامداران جزء در آن محفوظ بماند.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس پیش نویس آیین نامه تشکیل بانک‌های قرض الحسنه و سرمایه گذاری که هنوز به تصویب دولت و امضای معاون اول رییس جمهور نرسیده بانک‌های دولتی ادغام و به بانک قرض الحسنه تبدیل می شوند و سایر بانک‌های تخصصی به عنوان سرمایه گذار باقی خواهند ماند.

بر اساس این طرح بانکهای تجارت، صادرات و ملت ادغام و بانک قرض الحسنه مهر ایران تشکیل خواهد شد. همچنین بانکهای سپه و رفاه کارگران ادغام و بانک قرض الحسنه که هنوز نام آن مشخص نشده تشکیل خواهد شد که بر اساس آن بانکهای قرض الحسنه تنها مجاز به گرفتن پس انداز قرض الحسنه و ارائه تسهیلات قرض الحسنه هستند. به همین دلیل تاکنون مشخص نیست که با این اقدام دولت، وضعیت خصوصی سازی بانکهای دولتی که بر اساس اجرای سیاست های اصل 44 قرار بود تا پایان شهریور سهام بانک‌های صادرات، تجارت و رفاه واگذار شود به کجا خواهد انجامید؟

با این حال غلامرضا حیدری کرد زنگنه ـ رییس سازمان خصوصی سازی ـ در مورد آخرین وضعیت عرضه بانک ملت به ایسنا گفت: در مورد واگذاری بانک ها هیچ مشکلی وجود نداشته و در صورتیکه در برنامه سازمان حسابرسی مشکلی ایجاد نشود، نخستین بانک دولتی بر اساس برنامه زمانبندی و در موعد مقرر عرضه می شود.

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت بورس در این مورد معتقد است: در حال حاضر تعهدنامه بانک‌ها به وزارت اقتصاد ارائه شده ولی مسایل دیگری مانند صندوق بازنشستگی آن در حال پیگیری است.

حال اگر طبق گفته مسوولان ادغام بانک‌های دولتی و تبدیل شدن به بانک قرض الحسنه مانع جدیدی بر سر راه واگذاری آنها نباشد، اصلاح اساسنامه و صندوق بازنشستگی آنها موضوعی است که همچنان واگذاری آنها را با تاخیر مواجه می کند چرا که تا کنون اقدامات نهایی در این مورد صورت نگرفته و نوعی سردر گمی در این زمینه احساس می شود که با ادغام و تبدیل 8 بانک دولتی به بانک قرض‌الحسنه نیز ابهامات و سوالات بیشتری پیش روی کارشناسان و سرمایه گذاران قرار گرفته و نمی‌توان نسبت به بورسی شدن این بانک‌ها امیدوار بود.

با این اوصاف انتظار برای ورود اولین بانک دولتی در بورس در روزهای پایانی بهار دور از ذهن است و باید منتظر ماند تا جزئیات طرح ادغام بانک‌ها مشخص شود زیرا در غیر اینصورت واگذاری بانکها موضوع قیمت گذاری آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش ایسنا با ابلاغ سیاست های اصل 44 از سوی مقام معظم رهبری، از حدود دو سال گذشته جلساتی با حضور نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی، بورس و بانک‌های مشمول واگذاری بند (ج) اصل 44 قانون اساسی در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد که نتیجه این جلسات، تشکیل کارگروهی برای اجرایی کردن واگذاری سهام بانک‌های صادرات، ملت و تجارت بود.

بعد از اتمام فعالیت کارگروهها در سال 86 جلساتی با سازمان خصوصی‌سازی و بورس جهت انجام اقدامات لازم برای خصوصی‌سازی بانک‌ها انجام و سپس مقرر شد بعد ازبرگزای مجامع بانکها نخستین سری از آنها در شهریور ماه86 وارد بورس شوند و امروز با گذشت 9 ماه ازاین وعده هنوز بازار سرمایه در انتظار دیدن بانکهاست تا شاید طبق آخرین وعده بالاترین مسوول سازمان خصوصی سازی کشور درسال 87 و تاکید سرپرست جدید وزارت اقتصاد بر اجرای سریعتر و کاملتر اصل 44 بانک ملت در 29 خرداد و بانک صادرات در 17 تیر به بورس راه یابند.

به هر حال طبق وعده مقرر هشت روز به اولین حضور بانک‌های دولتی باقی است که براى عرضه سهام در بورس باید ملاک‌هایى نظیر حسابرسى، سودده یا زیان‌ده بودن، معوقه‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و اصلاح اساسنامه و از آن مهمتر طرح ادغام بانکها مشخص شود تا شاید گامی درجهت خصوصی سازی و حرکت به سمت اقتصاد بورس محور برداشته شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر