{mosimage}سود اعلامي از سوي اين شركتها نه تنها واقعي و قابل پيش بيني بود بلكه شركتي همانند فولاد خوزستان توانايي آن را دارد كه در سال 87 با فرض ثابت بودن قيمت فلز فولاد، بالاتر از EPS اعلامي خود سود بسازد.

"> شوك فولادي شاخص 11 هزار واحدي را به بورس بازگرداند

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۰

{mosimage}سود اعلامي از سوي اين شركتها نه تنها واقعي و قابل پيش بيني بود بلكه شركتي همانند فولاد خوزستان توانايي آن را دارد كه در سال 87 با فرض ثابت بودن قيمت فلز فولاد، بالاتر از EPS اعلامي خود سود بسازد.

کد خبر : ۱۳۳۷۷

شوك فولادي شاخص 11 هزار واحدي را به بورس بازگرداند

بازار سرمايه كشور روز گذشته پس از ماه ها انتظار سرانجام يكي از رويايي ترين روزهاي عمر فعاليت خود را شاهد بود . طي معاملات روز سه شنبه ( 21/3/87 ) شاخص كل بورس پس از سه سال و دو ماه و چهار روز دوباره توانست رقم 11 هزار واحد را به خود ببيند .

بنابر گزارش بورس نيوز- شاخص هاي بورس در روز گذشته توانستند طعم واقعي و شيرين حضور سهام شركت هاي واگذار شده در راستاي اصل 44 قانون اساسي را بر تابلوي قرمز بورس بچشند بطوريكه شاخص كل با همت نماد شركتهاي فولاد خوزستان و فولاد خراسان پس از اعلام تعديل سود سال 87 خود و تاثير 33/146 واحدي بر شاخص كل عدد 11هزار و 59 واحد را نظاره گر شد .

گفتني است سهام شركتهاي ملي صنايع مس ايران با 5/21 درصد واحد ، گل گهر سير جان با 2/14 واحد و فولاد مباركه با 1/12 واحد تاثير مثبت ، فولاد خوزستان و فولاد خراسان را در اين مهم ياري كردند .

بر اساس اين گزارش نكته قابل توجه در معاملات اين روز نماد شركتهاي فولاد خوزستان با 40 درصد افزايش قيمت و فولاد خراسان با حدود 15 درصد افزايش قيمت بود بطوريكه شركت فولاد خوزستان سود مالي منتهي به 29/12/87 را 1831 ريال و فولاد خراسان سود سال منتهي به 29/12/87 خود را 763 ريال اعلام كردند.

براساس گزارش بورس نيوز حال اين سوال مطرح است كه آيا سود اعلامي توسط اين شركتها واقعي بوده و اين شركتها باز هم مي توانند تعديلات اين چنيني را به خود بينند و اگر اين طور است پس چرا درصد تعديل هاي اعلامي از سوي اين شركتها با يكديگر تفاوت فاحش دارد ؟

در همين راستا ميررازقي مديرعامل شركت كيميا سهم در گفتگو با بورس نيوز و با اشاره به بازگشايي نماد شركتهاي فولاد خوزستان و فولاد خراسان پس از تعديل سود كه با افزايش قيمت هم همراه بود اظهار داشت : از نظر من سود اعلامي از سوي اين شركتها نه تنها واقعي و قابل پيش بيني بود بلكه شركتي همانند فولاد خوزستان توانايي آن را دارد كه در سال 87 با فرض ثابت بودن قيمت فلز فولاد، بالاتر از EPS اعلامي خود سود بسازد ، همچنين من فكر مي كنم اگر روند قيمت گذاري فولاد در ايران و جهان رو به افزايش گذارد اين شركتها براي سال آينده خود سودهاي قابل توجهي بدست آورند كه بيشتر از ميزان فعلي خواهد بود .

وي افزود : افزايش فعلي سود فولاد خوزستان به علت وجود طرح توسعه و پتانسيل هاي بالا در اين شركت مي باشد و از طرفي ديگر اين شركتها در بودجه خود قيمت فروش محصولات را در قيمت هاي پايين تر از قيمت فعلي ديده بودند و همين افزايش قيمت فولاد سبب رشد EPS آنها شد .

ميررازقي در پاسخ به سوال بورس نيوز مبني بر افت قميت سهام " فخوز" پس از اين تعديل چشم گير و دچار شدن به سرنوشت " فملي " گفت : سهام شركت ملي صنايع مس با سهام فولاد خوزستان تفاوت هاي فاحشي دارد چرا كه ملي مس همانطور كه با افزايش قيمت جهاني مس سود خود را افزايش و تعديل مي دهد همانطور هم از كاهش قيمت هاي جهاني مس متاثر شده و سهام دچار مشكل مي شود و در صورتيكه سهامي همانند فولاد خوزستان يا فولاد مباركه و كلاً شركتهايي كه در اين صنعت فعاليت مي كنند تا زماني كه روند قيمتي اين محصول به همين نحو باشد دچار چالش نخواهند شد .

مديرعامل شركت كيميا سهم با اشاره به معامله عمده سهام فولاد خوزستان و فولاد خراسان خاطرنشان كرد : به نظر من بعد از معامله عمده و انجام آن رشد فخوز متوقف خواهد شد و در يك حالت ركود فرو خواهد رفت و حتي ممكن است به علت پيش آمد كمبود انرژي و به تبع آن كمبود نيروي برق توليداتشان با مشكل مواجه شده و همين مسئله روي سهام شركتهاي فولادي تاثير گذار خواهد شد .

وي ادامه داد : ولي بايد توجه داشت از مهر ماه كه زمان ارايه گزارش 6 ماهه اين شركتها به سازمان بورس است دوباره روند افزايشي سهام فولادي ها آغاز خواهد شد ( البته با فرض ثابت ماندن قميت هاي فعلي فولاد تا شهريور ماه ) زيرا اين شركتها محصولات خود را به صورت سلف مي فروشند و تاثير فروش آنها و سود شناسايي شده سه ماه با تاخير در بودجه نمايان مي شود بطوريكه در مهر ماه مي توان تاثير فروش كالا در سه ماهه دوم سال را مشاهده كرد .

ميررازقي با بيان اين مطلب كه انتظار مي رود رشد فولاد خوزستان با توجه به معاملات عمده در روز شنبه ادامه دار بوده و سهام اين شركت در روز چهارشنبه با صف خريد همراه باشد گفت: هميشه P/E فولاد خوزستان در بورس بالاتر از فولاد مباركه بوده و همين مسئله سبب ادامه دار بودن رشد " فخوز" تا رسيدن به P/E بالاتر از " فولاد " خواهد بود .

ميررازقي افزود : نكته قابل توجه ديگر اين است كه مشخص شده است سازمان خصوصي سازي قصد دارد 5 درصد از سهام شركت فولاد خوزستان را نزد خود حفظ نمايد و از اين رو خريداران سهام اين شركت براي بدست آوردن دو كرسي از هيات مديره فولاد خوزستان مجبور به كسب سه درصد از سهام اين شركت از بازار مي باشند كه اين موجب ايجاد صف خريد براي سهام شركت فولاد خوزستان مي گردد و در روزهاي آينده شاهد انجام معامله هاي خوب در مورد سهام اين شركت خواهيم بود و انتظار مي رود قيمت سهام اين شركت در كوتاه مدت به 1300 تا 1350 تومان نيز برسد .
البته ذكر اين نكته كه تا پايان سال 87 فولاد مباركه مي تواند تا 80 درصد از EPS فعلي خود را تعديل كند حايز اهميت مي باشد .

مديرعامل شركت كيميا سهم در پاسخ به سوال ديگر بورس نيوز مبني بر اينكه آيا سازمان خصوصي سازي با بالا بردن قيمت سهام اين شركتها قصه داغ كردن آنها و گران تر فروختن سهام اين شركتها را دارد ؟ اذعان داشت : از نظر من به هيچ وجه خصوصي سازي قصه گران فروختن و داغ كردن اين گونه سهام را ندارد چرا كه به اعتقاد من سازمان خصوصي سازي از همان ابتداي عرضه اوليه سهام شركت فولاد مباركه انصاف بسياري از خود نشان داد و سهام اين شركت را در قيمت خيلي پاييني عرضه كرد و اين مسئله سبب شد تا دارايي دولت با يك قيمت نا عادلانه و نا معقولي به فروش برسد ولي اين بار سازمان خصوصي سازي با عرضه فولاد خوزستان قصد دارد تا اشتباه گذشته خود را تكرار نكند .

و ي در خصوص سهام فولاد خراسان و تفاوت بالاي تعديل سود اين شركت نسبت به فولاد خوزستان با توجه به هم گروه بودن آنها گفت : خريداران فولاد خراسان همان سهامداران شركت هستند از همين رو اين افراد دوست ندارند سهام " فخاس " را در قيمت بالا خريداري كنند و به همين علت سعي مي كنند فولاد خراسان را در قيمت هاي پايين تر خريداري نمايند و البته با ذكر اين نكته كه فولاد خراسان يك گنج نهفته است كه از ماه هاي آينده رشد واقعي خود را آغاز خواهد كرد و به اعتقاد من سال 88 سال فولاد خراسان خواهد بود .

ميررازقي در پاسخ به اين گفته بورس نيوز كه بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه بازار سرمايه از نيمه دوم شهريور ماه به علت برخي مسايل از جمله نزديك شدن به تبليغات نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري آمريكا و يا ورود به فصل پاييز و ركود هميشگي بورس در اين فصل به يك كاهش و ركود نسبي فرو خواهد رفت اظهار داشت : من اين گفته كارشناسان را به هيچ وجه قبول ندارم چرا كه بايد ما به مسئله تورم توجه ويژه اي داشته باشيم زيرا ما در جامعه شاهد تورمي بوديم كه آثار آن در تمامي بخش هاي اقتصادي نمود پيدا كرد به جز بازار سرمايه و من فكر مي كنم امسال زمان ورود تورم به بورس و بازار سرمايه است و تاثير خود را بر اين بازار خواهد گذاشت .

از ديگر عواملي كه مي تواند موجب رشد بازار سرمايه در بورس در سال 87 و حتي 88 گردد نيز مي توان به عرضه سهام بسياري از شركتهاي مشمول اصل 44 در آينده اشاره كرد كه اين خود موجب افزايش حجم معاملات و ورود نقدينگي و در نتيجه رشد بورس گردد.

وي ادامه داد : سال 87 زماني است كه افزايش قيمت محصولات و كالاها بر اثر وجود تورم در سال گذشته تاثير واقعي خود را بر قيمت سهام شركتهاي توليد كننده فعال در بورس خواهد گذاشت و البته قبول داريم كه مواد اوليه هم افزايش داشته ولي همچنان برايند افزايش قيمت مواد اوليه و توليدات شركتها مثبت مي باشد .

ميررازقي كارشناس بازار سرمايه و مديرعامل شركت كيميا سهم در پايان گفتگوي خود با بورس نيوز خاطرنشان كرد : با توجه به تدابير دولت نهم و ديدگاه مثبت رييس جمهور محترم نسبت به بازار سرمايه و نيز اعتقاد اكثر كارشناسان اقتصادي كشور و تحليلگران مالي در خصوص هدايت حجم قابل توجهي از نقدينگي موجود در كشور به بورس در سال جاري و نيز تلاشهاي دولت در تحقق اين مهم به نظر من بازار سرمايه در اين سال با رشد P/E مناسب روبرو شده و از شهريور ماه حجم قابل توجهي از نقدينگي موجود در كشور وارد بورس خواهد شد .

همچنين ميررازقي پيش بيني كرد : با توجه به تلاشهايي كه سازمان بورس براي ايجاد ارتباط تنگاتنگ با بازارهاي جهاني در جهت عرضه سهام شركتها در بورس ديگر كشورها انجام داده است و با توجه به اينكه ميانگين P/E بازار سرمايه كشور ما از ديگر كشورها بسيار پايين تر مي باشد انتظار مي رود ميانگين P/E بازار سرمايه كشور از رشد قابل ملاحظه اي برخوردار شود .

و ما به عنوان تحليل گر بازار سرمايه اعتقاد داريم كساني كه در بازار سرمايه فعاليت مي كنند بتوانند طي 2 سال آينده حتي به بازدهي 400 درصدي نيز دست يابند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر