{mosimage}در اواخر سال 1342 سازمان برنامه و بودجه ايران ،‌ انستيتوي نفت فرانسه را براي مطالعه در راستاي ايجاد صنايع پتروشيمي در ايران گماشت . انستيتوي فوق پس از بررسي هاي لازم احداث يك مجتمع پتروشيمي براي توليد P.V.C (‌ماده اوليه پلاستيك )‌ و D.D.B ( ماده اوليه پاك كننده ها ) و NAOH ( سود سوزآور ) را در شهر آبادان پيشنهاد نمود .

"> گزارش فعالیت هیات مدیره به مجمع عمومی عادی سالیانه شـركت پتـروشيـمي آبـادان ( سهـامي عـام )

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۱

{mosimage}در اواخر سال 1342 سازمان برنامه و بودجه ايران ،‌ انستيتوي نفت فرانسه را براي مطالعه در راستاي ايجاد صنايع پتروشيمي در ايران گماشت . انستيتوي فوق پس از بررسي هاي لازم احداث يك مجتمع پتروشيمي براي توليد P.V.C (‌ماده اوليه پلاستيك )‌ و D.D.B ( ماده اوليه پاك كننده ها ) و NAOH ( سود سوزآور ) را در شهر آبادان پيشنهاد نمود .

کد خبر : ۱۳۴۰۲

شـركت پتـروشيـمي آبـادان ( سهـامي عـام )

گزارش فعالیت هیات مدیره به مجمع عمومی عادی سالیانه

سال مالي منتهي به 29/12/1386

" ماموریت ما به عنوان اولین تولید کننده محصولات پتروشیمی در خاورمیانه این است که با اعتقاد راسخ به محوری بودن نقش نیروی انسانی وتوجه ویژه به فضایرقابتی ، قوانین و مقررات ، حفظ محیط زیست ، وفن آوری روز بتوانیم با تنوعبخشی به محصولات ، توسعه پایدار ، بهبود کمی وکیفی تولیدات ، جلب رضایت مشتریان ، منافع سهامداران رامحقق سازیم ."

با سلام ؛

ضمن عرض خيرمقدم ، بدينوسيله گزارش عملكرديكساله شركت كه در نتيجه برنامه ريزي واقع بينانه به همراه نظارت دقيق مديريت شركت و با تلاش مداوم مديران و مسئولين اجرائي در كنار همت و تعصب كاري كليه كاركنان صديق و پرتوان در راستای اهداف عالیه شرکت انجام گردیده ، به شرح ذيل تقديم مي گردد :

1-تاريخچـه و شـرح فعالـيت :

الف- تاريخچه تأسيس شركت پتروشيمي آبادان :

در اواخر سال 1342 سازمان برنامه و بودجه ايران ،‌ انستيتوي نفت فرانسه را براي مطالعه در راستاي ايجاد صنايع پتروشيمي در ايران گماشت . انستيتوي فوق پس از بررسي هاي لازم احداث يك مجتمع پتروشيمي براي توليد P.V.C (‌ماده اوليه پلاستيك )‌ و D.D.B ( ماده اوليه پاك كننده ها ) و NAOH ( سود سوزآور ) را در شهر آبادان به لحاظ وجود امكانات زير پيشنهاد نمود :

1.وجود پالايشگاه آبادان

2.دسترسي به برق سراسري

3.دسترسي به معادن نمك خوزستان

4.دسترسي به دريا از طريق اروندرود و خليج فارس

به همين منظور در سال 1344 شركت سهامي پتروشيمي آبادان با مشاركت شركت ملي صنايع پتروشيمي به ميزان 74% و شركت آمريكائي « بي – اف – گودريچ » به میزان 26% با هدف توليد محصولات زير تأسيس گرديد :

1.توليد ماده اوليه پلاستيك(P.V.C) به ظرفيت 20 هزار تن در سال

2.توليد ماده اوليه پاك كننده ها( D.D.B ) به ظرفيت 10 هزار تن در سال

3.توليد سود سوز آور( NAOH‌) به ظرفيت 24 هزار تن درسال

در همين راستا زميني به مساحت 27 هكتار در جوار پالايشگاه آبادان انتخاب گرديد . در سال 1345 قرارداد اجراي پروژه پتروشيمي آبادان با شركت لاماس آمريكا منعقد و در سال 1348 مجتمع به بهره برداري رسيد . در سال 1352 تصميم به اجراي طرح توسعه واحد P.V.C به ظرفيت سالانه 40 هزار تن گرفته شـد و در سال 1354 بهره برداري از آن آغاز گرديد ولي عملاً بيش از 34 هزار تن در سال بازدهی نداشت . در سال 1358 سهام شريك خارجي خريداري و در همان تاريخ شركت ملي صنايع پتروشيمي مالكيت كليه سهام شركت را از آن خود نمود.

ب – پتروشيمي آبادان در طول جنگ تحميلي :

در31 شهريور ماه 1359 با آغاز جنگ تحميلي ، شهر آبادان نيز همانند ديگر نقاط مرزي كشور موردتهاجم دشمن قرار گرفت . كاركنان متعهد پتروشيـمي واحدها را بطور اضطراري بسته و سريعاً نسبت به تخليه مواد شيميائي و آتش زا از مخازن و دستگاه هاي حساس اقدام نمودند همچنین وظيفه نگهداري از دستگاه ها و تأسيسات را در مقابل آتش دشمن عهده دار شدند و در اين راستا تعدادي از دستگاه هاي با ارزش و حساس به بندر ماهشهر منتقل و بخشي ديگر كه امكان جابجائي آنها نبود با استفاده از سنگرهاي شني در محل مجتمع مورد حفاظت قرار گرفتند . در سال 1362 تصميم به بازسازي مجتمع گرفته شد و اقدامات محدودي نيز در اين زمينه صورت گرفت ولي شدت جنگ و گسترده شدن آن ادامه كار را غير ممكن ساخت و عمليات بازسازي به بعد از جنگ موكول شد . خسارات وارده در اثر جنگ به قدري شديد بود كه طي آن ، واحدهاي مجتمع بين 40 تا 100 درصد تخريب گرديد.

ج -بازسازي مجتمع و تولد دوباره پتروشيمي آبادان :

پس از اتمام جنگ تحميلي برآورد خسارت وارده به مجتمع و نتايج بررسي هاي اوليه كاملاً مأيوس كننده بوده و كارخانه در نگاه اول شبيه به توده اي آهن و كاملاً ویرانه جلوه ميكرد. اين مطلب باعث شدكه بازسازي مجتمع در ابتدا مورد ترديد واقع شود ، اما سرانجام مسئولين مجتمع تصميم به بازسازي گرفتند و عمليات آن در 4 فاز متوالي از سال 1367 تا 1372 ادامه يافت كه در پي آن تمامي واحدهاي خط توليد P.V.C و D.D.B در مدار توليد قرار گرفت .

د- خصوصي سازي :

درراستاي سياست خصوصي سازي شركت هاي دولتي ، مجتمع پتروشيمي آبادان در تاريخ 1/10/1373 به شركت سرمايه گذاري صنايع پتروشيمي اجاره داده شد تا مقدمات خصوصي سازي و شرايط ورود به سازمان بورس اوراق بهادار فراهم شود . در اجراي مصوبه مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سـهام مورخ 9/12/1374 شخصيت حقوقي شـركت از سـهامي خاص به سهامي عام تغيير و نام شركت تحت عنوان شركت پتروشيمي آبادان (‌سهامي عام ) در تاريخ 3/5/1375 در تابلوي بورس درج گرديد ودر تاریخ 1/10/1375 به بخش خصوصی واگذار شده است.

هـ - معرفي واحدهاي مجتمع :

مجتمع پتروشيمي آبادان داراي 11 واحد جداگانه شامل 8 واحد فرآيندي و 3 واحد خدماتي توليدي مربوط به سرويس هاي جانبي و مخازن نگهداري محصولات به شرح ذيل مي باشد :

1-واحد 100 - واحد مخازن و تهيه اسيد كلريدريك:

اين واحد شامل اسيد سازي بصورت مايع – تأسيسات و مخازن نگهداري مواد اوليه و محصولاتو حمل و نقل آنها ميباشد.

2-واحد 200 - واحد تأمين كننده سرويس هاي جانبي توليد :

•تصفيه و تأمين آب موردنياز سيستم هاي مصرف كننده به ميزان 1750 گالن در دقيقه

•هواي فشرده و خشك موردنياز سيستم ها و ابزار دقيق

•بخار آب مورد نياز سيستم هاي فرآيندي و گرمايشي

•گازخنثي مورد نياز سيستم هاي فرآيندي

3-واحد 300 - واحد كلر آلكالي :

اين واحد مسئوليت توليد گاز كلر مورد نياز مجتمع را به ظرفيت اسمي 27 هزارتن در سال و سود سوزآور به ظرفيت اسمي 29 هزارتن در سال را عهده دار ميباشد. واحد قديمي ( پيش از جنگ ) ساخت شركت آلماني(PINTCH BAMAG) بود كه در اثر تخريب كامل آن در جنگ تحميلي ،‌ واحد جديد كلر آلكالي با امتياز فرآيندي از شركت ايتاليايي (UHDENORA) ساخته شده است .

4-واحد 400 - واحد الفين :

در اين واحد كه طراح و سازنده آن شركت آمريكائي لاماس مي باشد گاز دريافتي از پالايشگاه با استفاده از روش كراكينگ حرارتي تبديل به اتيلن وپروپيلن مي شود و ظرفيت آن به شرح زير است :

اتيلن : 28 هزارتن درسال_ پروپيلن : 15 هزار تن در سال

5-واحد 500 - واحد كلريناسيون مستقيم :

اين واحد جهت توليد اتيلن دي كلرايد (E.D.C) به روش واكنش مستقيم اتيلن و كلر و با امتيازفرآيندي از شركت ( بي – اف – گودريچ‌ ) آمريكا ساخته شده است .

6- واحد 600 - توليد منومر وينيل كلرايد - V.C.M :

اين واحد با امتياز فرآيندي از شركت ( بي – اف – گودريچ )‌ عهده دار توليد منومر وينيل كلرايد ( V. C . M ) به ظرفيت 66 هزار تن در سال مي باشد .

7- واحد 700 - واحد پليمريزاسيون :

اين واحد توليدكننده پلي وينيل كلرايد ( P.V.C )� به شيوه پلـيمريزاسيون با امتياز فرآيندي از شركت ( بي – اف – گودريچ ) مي باشد .

8- واحد 800 - واحد تترامر :

اين واحد توليدكننده تترامر پروپيلن با ظرفيت 9 هزار تن در سال و با امتياز فرآيندي از شركت آمريكائي (U.O.P) مي باشد .

9- واحد 900- واحد دي دي بي :

اين واحدتوليدكننده دودسيل بنزن (D.D.B) كه ماده اوليه پاك كننده ها ، با امتياز فرآيندي از شركت آمريكائي (CHEVERON RESEARCH) مي باشد .

10- واحد 1000 - واحد اكسي كلريناسيون :

اين واحد در اجراي طرح توسعه مجتمع در سال 52 به منظور تعديل توليد E.D.C مورد نياز ساخته شده است و ظرفيت آن 50 هزار تن درسال و با امتياز فرآيندي از شركت ( بي – اف – گودريچ ) مي باشد.

11- واحد 1100- واحد تصفيه پساب صنعتي و انساني :

اين واحـد به منظور تصفيه كل پساب صنعتي و انساني به روش فيـزيكي و بيولوژيـكي در سال 1378 در ضلـع شمال غربي مجتمع آغاز و در نيمه دوم سال 1380 به بهره برداري رسيده است .

و ) كارخانه كلر خرمشهر:

اين كارخانه از ديگر واحد هاي توليدي شركت پتروشيمي آبادان مي باشد كه در سال 1338 با عنوان شركت سهامي پتروشيمي ايران در حومه خرمشهر تاسيس و از سال 1342 به توليد انواع محصولات شيميايي مانند كلر مايع – سود سوز آور و آب ژاول مبادرت ورزيده است .

اين واحــد در نيمه دوم سال 1381 به طور كامل بازسازي و از8/5/1382 به حيات توليدي خود ادامه داده است . ظرفيت توليد محصولات اين واحد در حال حاضر به شرح زير است :

1- كلر مايع 2400 تن در سال3- اسيد كلريد ريك 4500 تن در سال

2 - سود سوز آور 2200 تن در سـال 4- آب ژاول 7500 تن در سال

ز ) معرفی شرکتهای تابعه

1 - شركت توليدي پليمر هاي صنعتي پوليكا نوين :

اين واحد قبلاً تحت عنوان كارخانه پوليكا واقع در شهر صنعتي كرج ، توليد كننده انواع لوله هاي سخت P.V.C اتصالات P.V.C و قطعات تزريقي– انواع گرانول هاي نرم وخشك ومواد پليمري مهندسي بوده و شامل واحدهاي زير مي باشد :

واحد توليد لوله P.V.C با ظرفيت سالانه 4800 تن

واحد توليد گرانول با ظرفيت سالانه 2500 تن

واحد توليد اتصالات با ظرفيت سالانه 1000 تن

در نيمه دوم سال 1382 به منظور همگامي با بهينه سازي و توسعه مجتمع پتروشيمي آبادان و هموار سازي مسير توسعه اين واحد ، با تاسيس شركتي مستقل با نام شركت توليدي پليمر هاي صنعتي پوليكا نوين به فعاليت توليدي خود تداوم بخشيده است و اموال كارخانه پوليكا ازتاريخ 01/09/1382 به شركت مذكور انتقال يافته و هم اكنون به صورت شرکتی مستقل اداره مي شود . طي سال 1383 سرمايه اين شركت از مبلغ يك ميليارد ريال به 41 ميليارد ريال افزايش يافته است . هم اكنون شركت مذكور در جهت توسعه محصول و توسعه بازار فعاليت هاي مطلوبي را آغاز كرده است تا همگام با طرح توسعه و بهينه سازي پتروشيمي آبادان در رسيدن به اهداف برنامه ريزي شده موفقيت هاي لازم را كسب نمايد.

2-شركت پتروسينا :

شركت پتروسينا در تاريخ 22/4/1383 با سرمایه اولیه یک میلیارد ریال ، با هدف ارائه خدمات فني و مهندسي ، تهيه و تأمين تجهيزات و ماشين آلات ، نصب و راه اندازي ، تعمير و نگهداري و بطوركلي اجراي كامل پروژه هاي پتروشيمي ، نفت ، گاز و ساير صنايع تأسيس گرديد.

اين شركت توانسته است با بهره گيري از مديران ، كارشناسان و متخصصين مجرب و با سابقه در صنايـع نفت و پتروشيـمي دركنار استفاده از نـرم افـزارهاي تخصصي و روزدنيـا، فضاي پويايي را جهت فعاليت هاي طراحي مهندسي پديد آورد . تجهيزات ، ماشين آلات و كارگاههاي مجهز و پيشرفته در جوار مجتمع آبادان در زمینی به مساحت 20 هزار متر مربع به عنوان پشتوانه قوي اجراي پروژه هاي اين شركت مي باشد. شركت پتروسينا علاوه براتكا به پشتوانه مديريتي، علمي و تجربيات فني كادر متخصص خود از همكاري و خدمات شركت هاي معتبر مشاور طراحي مهندسي و صاحب دانش فني اروپايي ، ژاپني و كره اي نيز استفاده مي نمايد . شرکت مذکور به جهت توسعه امور خود درسال 1385 سرمایه را تا مبلغ 25 میلیارد ریال افزایش داده است.

3-شركت كشت و صنعت سبز پاسارگاد :

بمنظور استفاده بهينه حدود 126 هكتار از اراضي واقع درمنطقه آزاد تجاری اروند بين رودخانه كارونو كانال مارِد ( حفار شرقي خرمشهر) شركت مذكور با سرمايه يك ميليارد ريال در تاريخ 12/12/1383 ثبت گردید. با توجه به ظرفیت هاي موجود منطقه و استفاده از تسهيلات مؤسسات بين المللي و بانكهاي داخلي و همچنين استفاده از مزاياي قانوني پيش بيني شده در برنامه هاي دولت و ايجاد زمينه ترغيب مشاركت كنندگان ، آيندة مطلوبي را براي سهامداران پتروشيمي آبادان نويد مي دهد . تا تاریخ این گزارش مالکیت 76 هکتاراز اراضی مذکور به صورت قانونی به نام پتروشیمی آبادان ثبت شده است.

2- سرمايه و تركيب سهامداران :

به موجب تصميم متخذه در مجمع عمومي صاحبان سهام در تاريخ 25/3/1383 افزايش سرمايه شركت از مبلغ 40 ميلياردريال به مبلغ 160 ميليارد ريال مورد تصويب قرار گرفت كه اختيار افزايش آن به هيأت مديره تفويض گرديد . در مرحله اول به موجب مصوبه مورخ 1/6/1383 هيأت مديره سرمايه شركت به مبلغ 100 ميليارد ريال� و در مرحله دوم به موجب مصوبه 2/5/1384 هیات مدیره سرمایه شرکت به مبلغ 160 میلیارد ریال افزایش و در تاریخ 30 / 8 / 1384 به ثبت رسيده است.

جدول زير بيانگر وضعيت سهامداران شركت از نظر تعداد و درصد سهم در تاريخ ترازنامه مي باشد:

{mosimage}

اعضای هيات مديره در دوره مالی مورد گزارش:

{mosimage}

3-توليـد :

باتوجه به اینکه شرکت پتروشیمی بندر امام در سال 1385 نتوانست به تعهدات خود مبنی بر تحویل EDC خریداری شده به پتروشیمی آبادان عمل نماید وبا وجود محدویت های شدید خارجی وعدم دستیابی به EDC مورد نیازودرنتیجه کاهش تولید PVC درسه ماهه اول سال 1386 ، شرکت توانست به منابع خارجی دست یابد وعلیرغم مشکلات عدیده نسبت به خرید چند محموله EDC از خارج از کشور اقدام نماید که نهایتا منجر به عقد قرارداد سالانه تامین EDC با طرف خارجی گردید که خود امنیتی بر تولیدات شرکت می باشد .

بااین وجود تولید PVC درطی سال جاری معادل55،480 تن بوده است که حدود 3/2درصد نسبت به دوره مشابه گذشته افزایش و تولید DDB برابر 8،579 تن که نسبت به دوره مشابه گذشته 5/25 % افزایش داشته است لیکن بدلیل کمبود خوراک پالایشگاه تولید کاستیک برابر 23،622 تن گردید که نسبت به سال گذشته 5/15 % کاهش داشته است .

4- فروش :

در ادامه روند رو به رشد فعالیتهای بازرگانی ،شرکت پتروشیمی آبادان موفق به دستیابی به کلیه اهداف پیش بینی شده در سال 1386 گردید،بطوریکه فروش داخلی از مرز 400 میلیارد ریال فراتر رفت.در همین مدت بالغ بر 20هزار تن PVC به ارزش حدودا 22میلیون دلار به بازارهای هدف صادر و برای اولین بار در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، میزان صادرات DDB از مرز 6500 تن گذشت واز این رهگذر حدود 5/6 میلیون دلار ارز نصیب شرکت گردید.

شایان ذکر است که کل صادرات ،با رشدی معادل 3درصد نسبت به سال 1385 به 27680 تن رسید وارزش کل کالاهای صادر شده با 27 درصد افزایش از مرز 5/28 میلیون دلار گذشت.

از دیگر نکاتی که باید بدان اشاره کرد ، انعقاد قرارداد تامین EDC از طریق شرکت QVC بود . درضمن یکی ازمشکلاتی که در طی دو سال گذشته ، لطمات جبران ناپذیری به شرکت وارد نمود،عدم تحویل EDC از سوی پتروشیمی بندر امام بود.در همین راستا وعلیرغم تمامی محدودیتهای سیاسی واقتصادی اعمال شده بر علیه کشور عزیزمان ،خوشبختانه در سال گذشته قراردادسالیانه خرید EDC منعقد گردید.مدت این قرارداد تا پایان سال 2008 میلادی است که قابل تمدید نیز می باشد.شایان ذکر است که در سال گذشته مقدار 30،000 تن EDC به ارزش حدودا 9میلیون یورو از همین شرکت خریداری و به کشور وارد گردید. که این مورد به دلیل مرغوبیت EDC وارداتی صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آن و بالا رفتن کیفیت محصول PVC و هم چنین تعین فرمول قیمت در قرارداد منعقده باعث کاهش قیمت خرید محصول گردید . لازم به ذکر است که با تلاش بعمل آمده مبلغ6120 میلیون ریال بابت استرداد حقوق وعوارض EDC وارداتی ازگمرک مسترد گردید که این مبلغ معادل نیم میلیون یورو می باشد.از نکات قابل توجه که جای دارد بدان نیز اشاره شود ، در دستور قرارگرفتن واردات PVC به منظور تامین نیاز مشتریان وکنترل بازار داخلی بود . در همین راستا در اواخر سال گذشته حدود 350تن PVC از تایوان خریداری ودر داخل کشور توزیع شد وامید است که ا ین روند درسال جاری ادامه یابد.

5 - در آمد هر سهم شركت و تغييرات آن :

در جدول ذيل در آمد خالص هر سهم براي عملكرد سال مالی منتهي به 29/12/1386 در مقايسه با 2 سال مالي قبل ارائه گرديده است تا امكان ملاحظه و بررسي روند حركت رو به رشد شركت فراهم گردد

خالص درآمد هر سهم و تغييرات آن

{mosimage}

6-سرمايه گذاري :

سرمايه گذاريهاي بلند مدت شركت پتروشيمي آبادان( سهامي عام) در ساير شركتها به شرح جدول ذیل می باشد:

{mosimage}

7- ماليات عملكرد شركت :

الف- ماليات عملكرد شركت تا پايان سال 1384 قطعي و پرداخت گرديده است .

ب - ماليات سال1385 توسط مميز مالياتي در دست بررسي مي باشد که براساس سنوات قبل و تجربیات گذشته ذخيره لازم تامین شده است.

ج – بدلیل استفاده از مفاد مواد 138 و 141 ق . م . م و همچین سایر معافیتهای قانونی هیچگونه ذخیره برای مالیات عملکرد سال 1386 متصور نمی باشد .

8- وضعيت نيـروي انسانـي:

1-8-نيـروي انـسانـي :

{mosimage}

ضمناً تعداد 46 نفر از کارکنان نفتی و قراردادی به صورت مأمور در شرکت پتروسینا مشغول انجام وظیفه می باشند .

مضافأ تعداد 336 نفر از کارکنان پیمانکار تامین نیروی انسانی در بخش های مختلف بهره برداری و خدمات تولیدی و سایر واحدهای پشتیبانی مشغول به کار می باشند.

2-8- رئوس برنامه های حوزه منابع انسانی در سال 1387

1- توسعه اتوماسیون اداری و بانکهای اطلاعاتی کارکنان

2- توسعه آموزش ( کمی و کیفی و اثربخشی ) و ارتقاء سطح دانش کارکنان و بهبود مستمر

3- بهبود بهره وری درکارکنان با رقابت سالم به منظور ارائه خدمت و ارتقاء کیفیت

4- فراهم نمودن زمینه های انگیزشی به منظور حفظ و نگهداری کارکنان متخصص و کارآمد

5- تقویت و توسعه فرهنگ شایسته سالاری در خصوص ارتقاء کارکنان و جایگزینی

9 - طرح و توسعه :

بررسي هايي که از اوايل سال 1381 به منظور سياست گذاري آينده شرکت توسط مديران، کارشناسان و مشاورين دانشگاهي و پژوهشي شرکت انجام گرديد نشان داد که تداوم فعاليت شرکت با وضعيت موجود چشم انداز روشني را ترسيم نمي کند. عدم وجود ظرفيت کافي براي چرخه کامل توليد PVC و وابستگي آن به خريد ماده اي همچون EDC از توليدکنندگان ديگر ، قديمي بودن تکنولوژي توليد و فرسوده بودن تجهيزات توليد ، تهديدي جدي براي آينده شرکت محسوب مي شد. بر اين اساس ادامه حيات شرکت در گرو تغييرات بنيادي در ساختار شرکت بود. مطالعات گوناگون انجام شده توسط مراکز علمي و دانشگاهي کشور ضرورت اجراي طرح توسعه را در شرکت پتروشيمي آبادان به صورت قطعي و با اهداف معين اثبات نمود.

1-9 - اهداف اجراي طرح و توسعه :

1.افزايش متوازن ظرفيت توليد به 120 هزار تن PVC در سال به گونه اي که همراه با افزايش متوازن زنجيره توليد PVC (کلر،اتيلن، EDC و VCM) باشد.

2.ارتقاء سطح تکنولوژي توليد با سمتگيري :

الف - کاهش تلفات مواد اوليه و انرژي

ب - افزايش و بهينه سازي راندمان توليد واحد ها

ج - کاهش قيمت تمام شده محصول

د - حذف مخاطرات زيست محيطي

3.ارتقاء سطح دانش فني کارکنان

4.دستيابي به تنوع در محصولات توليدي (توليد گريدهاي جديد و خاص PVC)

5.توسعه بازار براي افزايش قدرت رقابتي شرکت

کليات طرح بازسازي و توسعه پتروشيمي آبادان بر اساس آخرين بازنگري هاي انجام شده

{mosimage}

10- اهم اقدامات انجام شده در سال 1386 :

عمليات اجرايي پروژه هاي پتروشيمي آبادان در سال 1386 بيشتر معطوف بر اجرا و ساخت واحد 700-ميناماتا و خريد هاي مربوط به اين واحد و اجراي فاز دوم واحد اولفين بود که در ادامه به صورت خلاصه شرح آن خواهد آمد.

1-10- واحد 700 – ميناماتا

1)در زمينه طراحي و مهندسي اين واحد ، کليه مدارک مربوط توسط شرکت CCC تهيه وپس از بازنگري هاي انجام شده مورد تأييد واقع شد.

2)تجهيزاتي که نيازمند بازسازي و تعميرات بودند به پيمانکار مربوطه تحويل و مورد تعمير و بازسازي قرار گرفتند.

3)به دلیل محدودیت های موجود درخصوص استفاده از L/C گشایش شده جهت طرح توسعه در سال 1386 سعي شد مشکلات مالي موجود بر سر راه خريد تجهيزات و ملزومات مورد نياز اجرا توسط شرکت برداشته شود و در همين راستا با استفاده از منابع داخلي شرکت خريد هاي پروژه انجام شد.

در همين رابطه اهم تجهيزات و ملزومات مورد نياز به شرح زیر خریداری و جهت نصب به محل پروژه ارسال شده است:

a)سيستم کنترل(FCS)

b)لوله هاي کربن استيل و استينلس استيل مربوط به واحد

c)دستگاه های سانتريفيوژ

d)پمپ های سانتريفيوژ

e)پمپ هاي مکشي

f)مبدل هاي گرمايي

g)کمپرسورهوا و مبدل های نیتروژن

h)ربات تميز کننده

i)مخازن و برجها

j)ابزار آلات دقيق

k)کابل ها

l)تجهيزات برقي

4)اتمام ساخت و نصب اسکلت فلزي در کليه نواحي واحد.

5)اجراي لوله کشي (زير زميني و روزميني) و تحویل آنها به گروه راه اندازی.

6) نصب تجهيزات ثابت و دوار که از سال 86 آغاز شده بود در اين سال به اتمام رسيد.

7)اجراي ساختمان هاي واحد که شامل ساختمان کنترل، ساختمان فرايند و اتاق کاتاليست .

8) اجراي کارهاي برقي و ابزار دقيق به میزان 90% که در مرحله پیش راه اندازی و راه اندازی تکمیل خواهد شد.

9)اجرای عملیات ساختمانی و تاسیساتی جهت اتصال واحد موجود به طرح توسعه جهت تامین مصارف برق،آب کولینگ،بخار واحد PVC

10)شروع پروژه ساخت انبارهای طرح و توسعه در فاز اول به مساحت 4000 متر مربع

11)شروع عملیات ساخت پروژه برج خنک کننده طرح و توسعه به ظرفیت 6000 مترمکعب در سال.

جدول پيشرفت پروژه اين واحد تا پايان اسفند 1386 و خرداد 1387

{mosimage}

علیرغم کلیه مشکلات و محدودیت های موجود بر سر راه انجام طرح و توسعه واحد P.V.C با توجه به درصد پیشرفت کار ، بیاری خداوند منان و همت کلیه همکاران و دست اندرکاران ، عملیات راه اندازی فاز اول توسعه پتروشیمی آبادان ( واحد P.V.C جدید ) در تیر ماه 1387 آغاز می گردد .

2-10- واحد اولفين :

واحد اولفين کليدي ترين حلقه زنجيره توليد پتروشيمي آبادان است که با استفاده از گازهاي مازاد پالايشگاه آبادان ، اتيلن مورد نياز واحد PVC را تأمين مي کند. اهداف عمده اي که در طرح توسعه اين واحد دنبال مي شود عبارت است از :

•افزايش ظرفيت توليد

•ارتقاء کيفيت محصول و توليد اتيلن و پروپيلن خالص

اهم اقدامات انجام شده در اين واحد مربوط مي شود به فاز دوم اين طرح که انجام مهندسي پايه(Basic Engineering) اين واحد مي باشد. در اين فاز که از دي ماه سال 1385 آغاز شد و در سال 1386 عمده کار هاي آن صورت پذيرفت اقدامات زير انجام شد و مدارک ذيل حاصل انجام اين فاز مي باشد.

1.مشخص كردن سازمان اجراي پروژه.

2.تهيه و ارسال برنامه زمانبندي مفصل و دستورالعمل اجراي مربوط به اين فاز.

3.تهيه و ارائه گزارشات

4.شناخت ، هماهنگي و مديريت فرايند ها

5.موازنه کلي و جزئي مواد

6.شبيه سازي فرايند ها

7.ارائه نمودار هاي جريان فرايند PFD & UFD و P&ID

8.تهيه Data sheet مربوط به تجهيزات ثابت و دوار مورد نياز

9.بررسي مصرف Utility در واحد

10.تهيه Operation Manual

11.هماهنگي فرايندي گرما ساز ها

12.تهيه نقشه چيدمان واحد

13.تهيه Plot Plan کلي واحد

14.تهيه طرح لوله کشي واحد

15.مشخصات عمومي ابزار دقيق

16.استعلام قيمت برخي از تجهيزات و انجام مقايسه فني

17.تهيه MTO در رابطه با تجهيزات برقي و ابزار آلات دقيق

18.مشخص کردن Battery Limit

19.ارائه مشخصات برقي کارخانه

20.بروزرساني One Line Diagram

جدول پيشرفت پروژه اين واحد تا پايان اسفند 1386 و خرداد 1387

{mosimage}

3-10- واحد PVC70،000 تنی :

این واحد که با استفاده از دانش فنی خریداری شده از ژاپن احداث خواهد شد از نظر فعالیت مهندسی پیشرفت هایی داشته و طراحی اصولی با استفاده از متخصصین داخلی و پشتیبانی شرکت صاحب دانش فنی انجام خواهد شد که برای انجام آن توافق های اولیه صورت گرفته و چارچوب آن برای تولید 70،000 تن PVC در سال تعیین شده است . با راه اندازی واحد در دست احداث فعالیت های اجرایی این واحد نیز آغاز خواهد شد . در سال 1386 طراحی اصولی این واحد آغاز شده و با همکاری شرکت Chissoنقشه های PFD واحد جدید تقریباً نهایی گشته و طراحی نقشه های P&ID در دست انجام است .

11- فعالیت های زیست محیطی و پژوهشي در سال 1386

در سال 86 يك طرح پژوهشي تحت عنوان بررسي وضعيت آلودگي هواي مجتمع انجام گرفت اين بررسي شامل اندازه گيري آلودگي هاي هوا در نقاط مختلف كارخانه ، اندازه گيري كيفيت و كميت هواي خروجياز دودكش هاي كوره هاي مختلف بود و در نيمه دوم سال اندازه گيري آلودگي هاي آب نيز به وظايف اين شركت افزوده گرديد كه در طي4 دوره ارزيابي كه هر سه ماه يك بار انجام گرفت كليه نتايج جمع آوري و تجزيه و تحليل گرديد و در مواردي كه نياز به اقدام وجود داشت اقدام لازم انجام شد و مشخص شد از اين لحاظ خوشبختانه در وضعيت قابل قبول هستيم . اين فرايند در سال 87 نيز ادامه خواهد يافت .

طرح هاي اجرايي درسال 86


در سال 86 دو طرح عمده اجرايي زيست محيطي مورد توجه قرار داشت .

الف) طرح اول اجراي بازيابي مقداري از پساب مجتمع (در حدود 25%) واستفاده مجدد از آن بود.

اهم كارهاي انجام شده در اين راستا به شرح زير است .

1-انجام طراحي شبكه بازيافت آب که پیش بینی می شود با اتمام مراحل اجرایی پروژه در تیر ماه قابل بهره برداری گردد .

ب) طرح دوم آبرساني به مجتمع به صورت مستقل از پالايشگاه آبادان و با ظرفيت450 متر مكعب در ساعتلزوم انجام اين طرح بدليل پروژه Revamp درمجتمع و همچنين با توجه به واگذاري حدود 20 هكتار زمين از سوي سازمان زمين شهري به مجتمع پتروشيمي آبادان به شرط كاربري فضاي سبز در شمال و غرب كارخانه و نياز به تامين آب لازم براي اين فضاي سبز مي باشد در اين راستا مطالعات اوليه انجام گرفت و پس از تهيه ايده اوليه با چند شركت مشاورمذاكره انجام شد و در نهايت شركتي برگزيده شد و با ايشان عقد قرارداد گرديد بخشي از سفارشات در انتهاي سال 86 انجام شد كه دريافت متريال و مابقي كارهاي اجرايي به سال 87 كشيده شده كه در دست اقدام است و تا پايان مهر ماه 87 طبق برنامه مي بايستي به پايان برسد .

12- رئوس اصلی برنامه های شرکت در سال 1387 :

1.انتخاب مدیریت طرح ( MC ) برای هماهنگی اجرای عملیات مهندسی و ساخت و نصب پروژه های طرح و توسعه .

2.انجام مهندسی تفضیلی و تدارکات تجهیزات اصلی پروژه الفین .

3.تکمیل مهندسی اصولی واحد هفتاد هزار تنی P.V.C و شروع مهندسی تفضیلی و تدارکات تجهیزات اصلی.

4.شروع فعالیت مهندسی اصولی و تفضیلی واحد کلر آلکالی .

5.مطالعات و اجرای طرح تولید نمک از آب دریا .

6.بررسی مهندسی و شروع عملیات کپی سازی واحد V.C.M .

7.تکمیل ساختمانها و تأسیسات جانبی واحد P.V.C میناماتا .

8.توسعه فضاهای سبز مجتمع .

شرکت پتروشیمی آبادان علیرغم مشکلات ایجاد شده بر سر راه استفاده از منابع تصویب شده وام صندوق ذخیره ارزی در طرح توسعه واحد P.V.C میناماتا به جهت دستیابی به منابع مالی لازم جهت اجرای پروژه های آتی اقدامات لازم را انجام داده که اعم آن عبارتند از :

1.پیگیری جهت اخذ تسهیلات ارزی استانی .

2.پیگیری جهت استفاده از اعتبار تخصیصی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران جهت طرحهای توسعه ای پتروشیمی آبادان ( فاینانس بانک مرکزی ) .

3.پیگیری جهت استفاده از اعتبارات بانکهای داخلی .

4.پیگیری جهت استفاده از اعتبارات سایر منابع .

13- تحقق EPS اعلام شده :

از موارد ديگري كه در دستور كار هيأت مديره قرار دارد ، تحقق EPS اعلام شده جهت سال مالي منتهي به 30/12/1387 است. هيأت مديره اميدوار است بر اثر تلاش مديران و كاركنان شركت پتروشيمي آبادان در جهت ارتقاء سطح توليد و همچنين اجراي برنامه هاي لازم، EPS اعلامي محقق گردد .

14- پيشنهاد هيأت مديره در خصوص تقسيم سود :

هيأت مديره تقسيم سودسال مالي منتهي به 29/12/1386 را به شرح زير پيشنهاد مي نمايد .

پيشنهاد تقسيم سود144000 ميليون ريال

با سپاسگزاري از حمايت هاي بي دريغ سهامداران گرامي طي سال مالي مورد گزارش هيأت مديره اميدوار است ضمن ارائه رهنمودهاي لازم، عملكرد و حسابهاي دوره مالي مزبور را مورد تصويب قرار دهند .

هيأت مديره شركت پتروشيمي آبادان ( سهامي عام )

اشتراک گذاری :
ارسال نظر