بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
کد خبر : ۱۳۴۱۴۵

به گزارشمهاجریست:آنتالیااز کوههای توروس با پوشش گیاهی از درختان کاج بسمت پایین جایی که دریای زلال و جوشان مدیترانه قرار گرفته امتداد می یابد و به خط ساحلی نا منظم خلیج دور دست منتهی میگردد.
این شهرمرکز صنعت گردشگری ترکیهاست و۳۰ درصداز کل گردشگران خارجی ترکیه به این شهر وارد می‌شوند. این استان دارای ۶۵۷ کیلومتر ساحل است که پلاژها، بندرها و شهرهای باستانی زیادی در کنار آن قرار دارد از جمله محل باستانی زانتوس که در فهرست میراث جهانی قرار دارد. موقعیت جغرافیایی این شهر در منطقه دریای مدیترانه واقع شده، در شرق آنتالیا شهرهای مرسین و کارامان، در شمالش قونیه، اسپارتا و بوردور، در غربش موغلا و در جنوبش دریای مدیترانه می باشد.
جاذبه های توریستی آنتالیا:
شهرآنتالیادارایاماکن تاریخیمهمی میباشد که از آن جمله میتوان بهآسپندوس، آمفی تـأترشهر سیده اشاره کرد.
آکوالند که یکی از زیباترین مراکز آبی تفریحی ترکیه میباشد و در منطقه ساحلی کنیاآلتی قرارگرفته است. در این مکان شما و خانواده تان با بهره گیری از سرسره های مختلف و بازیهای آبی متفاوت روز خوبی را سپری می نمایید.
پاموک کاله از شگفتیهای بسیار عجیب است.آبهای کالسیوسبا حرارت ۳۵ درجه از ارتفاع ۱۰۰ متری فرو می ریزد و استخرهای بزرگ ومتعددی را تشکیل میدهد. آب روح معماری این تشعشعات زیبا بوده و این مکان بنام قصر پنبه ای مشهور شده است. استخرهای آبگرم این ناحیه خواص درمانی دارند.
تورکشتی که شامل گشت دریایی بر روی آبهای گرم مدیترانه میباشد.
توررافتینگ که یک تورآبی بر روی رودخانه خروشان، سوار بر قایقهای بادی با پوشیدن جلیقه های نجات، لحظاتمهیجو شادی آوری را تجربه می کنید.
بازدید از شهر قدیمی در مرکز آنتالیا که توسط رومی ها بنا شده است و با دیوارهای بلند که به سمت دریا ختم می شود محاصره شده است.
این شهر دارای دو ساحل معروف توریستی است که استفاده از آن برای عموم آزاد است. ساحل لارا که در شرق آنتالیا قرار دارد و شنی می باشد و دیگری ساحل کنی آلتی که در غرب آنتالیا قرار دارد و ساحلی صخره ای است.
شهر بازی این شهر روبری مرکز خرید میگروس نیز جایی تفریحی برای گردشگران است.
آبشار دودن(Duden) وکورشوفلی(Kursunli) که در کنار هر کدام از آنها پارکهای زیبایی وجود دارد از مکانهای دیدنی این شهر هستند.

مراکز خرید آنتالیا:

ازمراکز مهم خرید در آنتالیا،فروشگاه میگروسکه مجموعه ای از فروشگاههای معروف داخلی وخارجی می باشد میتوان اشاره کرد.
و همچنین درخیابان ایشیک لار بموازات خیابان جمهوریت در یک خیابان یکطرفه بسیلری از فروشگاهها به عرضه انواع البسه، کیف و کفش، جیر وچرم و سوغاتی های محلی می پردازند.
حمل و نقل عمومی آنتالیا:

فرودگاه بزرگ و مدرن بین المللی آنتالیادر ۱۳ کیلومتری شمال شرق این شهر واقع شده است.
حمل و نقل عمومی در این شهر مبتنی بر تاکسی اختصاصی، تاکسیهای ون اشتراکی و تراموا می باشد.
تاکسیهای این شهر تماما به رنگ زرد بوده و محاسبه نرخ کرایه با استفاده از تاکسی متر انجام می گیرد. با این وجود کرایه تاکسی در این شهر نسبتا گران می باشد. نرخ اولیه تاکسی متر در بدو ورود به وسیله در حدود ۲دلارمی باشد و پس از طی یک مسیر ۱۰ کیلومتری در حدود ۲۰ الی ۳۰دلاربا توجه به وضعیت ترافیک می بایست پرداخت نمود. این تاکسیها فقط به صورت اختصاصی اقدام به سوار نمودن مسافر می نمایند.
تاکسیهای دیگر تاکسیهای ون هستند که در شهر آنتالیا به نام دل موش نامیده میشوند و ظرفیت ۱۰ سرنشین را دارا بوده و به صورت اشتراکی مورد استفاده مسافران قرار می گیرند. این تاکسیها در خطوط مشخصی حرکت می نمایند و کرایه آنها ثابت بوده و برای هر نفر در ۱٫۵ لیر جدید می باشد. این خودروها در طی مسیر خود دارای ایستگاه نمی باشند و بنابه در خواست مسافر توقف می نمایند.
یک خط تراموا نیز در این شهر وجود دارد که در خیابان ایشیک لار بموازات خیابان جمهوریت در یک خیابان یکطرفه درحال حرکت است. بیشترین فروشگاهها و فست فودها نیز در این خیابان قرار دارند.
تاریخچه آنتالیا:

معنای لغوی آنتالیا،سرزمین آتالوسمی باشد و در زمان آتالوس دوم بنا شده است. این شهر پس از پایان پادشاهی برقها برای مدتی مستقل بوده و بعدها هم به دست دزدها افتاده است. در سال ۷۷ قبل از میلاد این شهر توسط فرمانده سرویلمیوس ایسائوریکوس ضمیمه خاک روم گشت. در سال ۶۷ قبل از میلاد به عنوان پایگاه اصلی نیروی دریایی یوپمئیوس درآمده بوده است. در ۱۳۰ بعد از میلاد بازدید هادریانوس از این شهر باعث پیشرفت آن شد. این شهر در زمان بیزانسها مرکز کلیسای جامع بوده و نامش آتالئیا بوده و بعد از تصرف ترکها پیشرفت بزرگی داشته است. علی رغم اینکه این شهر مدرن در زمان عتیق محل زندگی انسانها بوده است اما آثار به جای مانده از این دوره بسیار کم می باشد. یکی از این آثار به جای مانده از این دوره دیوار بلندی می باشد که قسمتی از آن به عنوان موج شکن بوده و شهر را از طوفانهای سهمگین حفظ می‌کرده است. دروازه مرمت شده هادریان این دیوار از اثرهای بسیار زیبای عهد عتیق محسوب می شود. علی رغم این که شهرهای عهد عتیق دارای معبد آگورا و آمفی تئاتر می‌باشد اما تاکنون ثبت مکانهای این نوع اثرها امکان پذیر نبوده است.
اقتصاد آنتالیا:

آنتالیا از نظراقتصاد گردشگری، نقش بسیار مهمی برای مردم منطقه و مردم کشور ترکیه دارد بطوریکه این شهر را پایتخت گردشگری این کشور می دانند.
همچنین آنتالیا تولید کننده محصولات کشاورزی شاملمرکبات، پنبه، گل، زیتون، روغن زیتون و موزاست.
ساختار آنتالیا:

این شهر که به عنوان مرکز گردشگری و تفریحی در ترکیه محسوب می گردد دارای جاذبه های فراوان و مناظر حیرت انگیزی می باشد. در این شهر بلوارهای زیبا با درختان نخل و لنگرگاهها خود نمائی می کند. در این شهر و در بخش قدیمی و تماشائی آن منطقه کاله ایجی قرار دارد. بافت خاص منطقه که شامل خیابانهای کم عرض و پیچ در پیچ بوده به همراه خانه های قدیمی که توسط دیوارهای قدیمی محصور شده، بسیار جلب توجه می کند.
بخش کاله ایچی شهر ویران شده و باروهای اطراف آن به شکل نعل اسب می باشد. باروها اثر مشترک دوره های یونان باستان، روم باستان، بیزانس ها، سلجوقیان و عثمانی ها می باشد. باروها دارای ۸۰ برج می باشند. در داخل باروها حدود ۳۰۰۰ خانه وجود دارد که شیروانیش با سفال پوشانده شده است. ویژگی های این خانه ها تنها با معماری تاریخی آن خلاصه نمی شود بلکه این خانه ها نوع زندگانی، سنتها و آداب و رسوم آن دوره‌ها را به بهترین شکل انعکاس می دهد. در سال ۱۹۷۲ سمتهای ایچ لیمانی وکاله ایچی شهر از سوی سازمان عالی معبدها و اثرهای قدیمی به عنوان منطقه تاریخی ثبت شده و مورد حفاظت قرار گرفته است. در آوریل سال ۱۹۸۴ به خاطر مرمت مجموعه کاله ‌ایچی آنتالیا سیب طلایی اسکارتوریسم از سوی اتحادیه نویسندگان توریسم بین المللی به وزارت فرهنگ اهدا شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر