بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
با توجه به اینکه قرار نیست روغن پالم از بستنی حذف شود، واحدهای تولید بستنی نیز باید به انتظار ضرر میلیاردی باشند چرا که وجود روغن پالم در بستنی عدم اقبال خرید را به همراه خواهد داشت.
کد خبر : ۱۳۴۲۰۱
گروه اقتصادی، با توجه به اینکه قرار نیست روغن پالم از بستنی حذف شود، واحدهای تولید بستنی نیز باید به انتظار ضرر میلیاردی باشند چرا که وجود روغن پالم در بستنی عدم اقبال خرید را به همراه خواهد داشت.

به گزارش بولتن نیوز 
به نقل از رویکرد، چندی پیش وزیر بهداشت در حاشیه همایش تغذیه با شیر مادر پرده از مصرف بی‌رویه روغن پالم در شیر برداشت؛ خبری که به سرعت در فضای مجازی پخش شد به طوری که سوژه اصلی رسانه‎ها شد.

اظهارات حسن قاضی‌زاده‌هاشمی باعث شد تا بسیاری از مسئولان نظارتی، لبنیاتی و دولتی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند به طوری که خود وزیر بهداشت اعلام کرد که وزیر جهاد کشاورزی را در جریان این موضوع گذاشته هرچند که محمود حجتی در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی کرده و عنوان داشته که من این موضوع را از طریق پیامک شنیده‌ام و اطلاع خاصی از آن ندارم!

در این بین سازمان استاندارد نیز وارد ماجرا شد تا در خصوص پالم موجود در لبنیات اظهارنظر کند به طوری که این سازمان اعلام کرد که به دنبال بازنگری استاندارد پالم در لبنيات است.

براساس این گزارش، تاکنون هشت فرآورده لبنی از قبیل پنیرهای آنالوگ، پنیرهای خامه‌ای، پنیرهای پیتزا، پنیرهای پروسس شده، انواع بستنی‌ و خامه گیاهی قنادی با مجوز سازمان غذا و دارو اجازه استفاده از روغن پالم را داشتند که با توجه به انتقادات مطرح شده و اعتراضات صورت گرفته، استفاده از روغن پالم در هفت فرآورده ممنوع شده و به گفته معاون سازمان ملی استاندارد از بین هشت فرآورده‌ای که مجوز استفاده از روغن پالم را داشتند تنها بستنی اجازه تولید با روغن پالم را خواهد داشت و مجوز سایر محصولات باطل شد.

مگر پالم در بستنی مضر نیست؟
تصمیم وزارت بهداشت و سازمان استاندارد در ممنوعیت استفاده از روغن پالم در هفت فرآورده لبنی اقدام پسندیده‌ای به نظر می‌رسد که بالاخره پس از دو ماه از اطلاع مردم و رسانه‌ها از این موضوع تصمیم‌گیری شد؛ البته تصمیم‌گیری ناقص!

براساس گزارش سازمان استاندارد، استفاده از روغن پالم آن هم در مقدار زیاد در لبنیات برای سلامتی مضر است؛ حال باید به این نکته توجه داشت اگر استفاده از روغن پالم مضر است چرا استفاده آن در بستنی ممنوع نشده است؟

باید به این نکته توجه داشت که بستنی یکی از محصولات لبنی است که مصرف و علاقه‌مندی به آن در میان کودکان و نوجوانان بسیار است و به حتم عدم ممنوعیت پالم در بستنی برای این گروه سنی خطرات جدی را به همراه دارد.

از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که پس از مطرح شدن روغن پالم در لبنیات به خصوص در شیرهای پرجرب، کارخانه‌های تولید شیر با ضرر میلیاردی مواجه شدند به طوری که یکباره مصرف شیر به خصوص نوع پرچرب آن با کاهش شدید مصرف مواجه شد.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه قرار نیست روغن پالم از بستنی حذف شود، واحدهای تولید بستنی نیز باید به انتظار ضرر میلیاردی باشند چرا که وجود روغن پالم در بستنی عدم اقبال خرید را به همراه خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر