بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
دکتر روحانی: «اگر طرف‌های مذاکره کننده، این واقعیت بارز ملی را مورد توجه قرار ندهند و دچار خطاهای محاسباتی شوند، یک فرصت استثنایی و تاریخی از دست خواهد رفت.»
کد خبر : ۱۳۴۲۰۳

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، حجت الاسلام روحانی دیروز در سخنان خود در نشست عمومی سازمان ملل متحد، به موضوعات مهمی اشاره داشت. مهم ترین بخش سخنان دکتر روحانی انتقاد از غرب به دلیل سیاست های مداخله گرایانه و برتری جویانه در خاورمیانه بود. رئیس جمهور ایران همچنین به موضوع هسته ای ایران نیز اشاره ای کرد و از کشورهای غربی خواست فرصت مذاکره را از دست ندهند.

 

بخشی از سخنان دکتر روحانی در سازمان ملل متحد:

 

* من از منطقه‌ای می‌آیم که بخش‌های مهمی از آن در آتش تندروی و افراطی‌گری می‌سوزد، در شرق و غرب کشور من، افراطی‌گری، همسایگان ما را تهدید می‌کند و خشونت می‌ورزد و خون می‌‎ریزد.

 

افراطی‌گری، مسئله‌ای جهانی است که برخی از کشور‌ها در پیدایش آن موثر بوده و در مبارزه با آن ناکام و اکنون ملت‌های ما، تاوان آن را پس می‌دهند.

 

* غرب ستیزی امروز، واکنش به نژادپرستی دیروز است؛ برخی از سازمان‌های اطلاعاتی، تیغ را به دست زنگی مست داده‌اند و او نیز همه را از دم تیغ می‌گذراند.

 

* خشونت همچون یک بیماری مسری، در حال سرایت به سایر نقاط جهان است. ما همواره معتقد بودیم که دمکراسی با کوله پشتی نمی‌آید؛ دمکراسی، محصول رشد و توسعه است، نه جنگ و تجاوز.

 

ایران روزی همه را به گفت وگو دعوت کرد که هنوز جنایت ۱۱ سپتامبر رخ نداده بود و روزی به جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری خواند، که هنوز خشونت‌های اخیر ظهور نکرده بود.

 

* اگر امروز همۀ توان خود را علیه افراط و خشونت به کار نگیریم و کار را به کاردان نسپریم، فردا جهان برای هیچکس جای امنی نخواهد بود.

 

وقتی جنگ شروع شد، دیپلماسی به پایان می‌رسد. وقتی تحریم آغاز شد، نفرت عمیق از تحریم‌کنندگان هم شروع می‌شود. وقتی فضای خاورمیانه امنیتی شد، پاسخ آن هم امنیتی می‌شود.

 

در منطقۀ ما سیاستمداران و نخبگان معتدلی وجود دارند که مورد اعتماد ملت‌های خویش‌اند. آنان نه غرب‌ستیزند و نه غربگرا؛ به نقش استعمار در عقب افتادگی ملت‌های منطقه آگاهند، اما از نقش ملت‌های خویش در راه توسعه‌یافتگی نیز غفلت نمی‌ورزند.


* دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران، فرصتی تاریخی برای غرب است که نشان دهد با پیشرفت و توسعه دیگران مخالف نیست و تبعیض در مقررات بین‌المللی را دنبال نمی‌کند: این توافق می‌تواند پیامی جهانی برای صلح و امنیت نیز داشته باشد که راه حل اختلافات، مذاکره و تکریم است نه منازعه و تحریم.

 

* جمهوری اسلامی ایران به گواهی همه ناظران بین‌المللی، با صداقت و اقتدار به تعهدات خویش عمل کرده است؛ اگر چه طرف مقابل، با برخی اظهارات و اقدامات، به تردید در عزم و واقع بینی خویش دامن زده است.

 

* هر گونه تاخیر در حصول توافق نهایی، تنها هزینه‌ها را بالا می‌برد و این هزینه‌ها نه فقط بر ما، که بر اقتصاد و تجارت طرف مقابل و بر توسعه و امنیت منطقه‌ای تحمیل می‌شود وهیچکس نباید در این حقیقت تردیدی داشته باشد که مصالحه و توافق با ایران، به نفع همگان، بخصوص کشورهای منطقه است.

 

در صورتی که طرف‌های مذاکره‌کننده متقابلا از عزم کافی برخوردار باشند و بتوانیم به موفقیت کامل برسیم، فضای کاملا متفاوتی از نظر همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی به وجود خواهد آمد.

 

* مردم ایران پایبند به اصول و ارزش‌هایی هستند که استقلال، توسعه و غرور ملی در راس آنهاست؛ مردم عملکرد دولت‌های خود را بر اساس همین معیار‌ها مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

 

* اگر طرف‌های مذاکره کننده، این واقعیت بارز ملی را مورد توجه قرار ندهند و دچار خطاهای محاسباتی شوند، یک فرصت استثنایی و تاریخی از دست خواهد رفت.

 

تیترهای رسانه های فارسی زبان غرب از سخنان روز گذشته دکتر روحانی:

 

 

 

 

 


اشتراک گذاری :
ارسال نظر