بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
افخم: «باعث تاسف است دولتی که با اقدامات و حمایت‌های خود از تروریست‌ها، منطقه ما و جهان را به شر داعش مبتلا ساخته است، به خود اجازه می‌دهد درباره کشوری که همواره در مبارزه با این پدیده شوم پیشقدم بوده است، قضاوت نابجا کند.»
کد خبر : ۱۳۴۲۱۴

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلستان، روز گذشته بار دیگر سیاست پلید و دوروی سیاستمداران انگلیسی را به نمایش گذاشت.

 

نخست وزیر انگلستان لحظاتی پس از آنکه با رئیس جمهور ایران دیدار کرد در نطق خود در سازمان ملل به ملت و دولت ایران توهین کرد و ایران را حامی تروریسم خواند.

 

این سخنان را نخست وزیر کشوری مطرح کرد که جای پایش در استعمار تاریخی و تروریسم کنونی به وضوح دیده می شود. انگلستان، همان کشوری است که دولتمردانش در ایران کودتا راه انداختند، از دیکتاتوری رضا و محمدرضا پهلوی حمایت کردند، به صدام تجهیزات گسترده نظامی و حتی شیمیایی دادند، صدها هزار بیگناه را در افغانستان و عراق به خاک و خون کشیدند، از کودتای نظامی در مصر و اوکراین حمایت کردند و ....

 

مدتهاست رسانه های غربی به خصوص بی بی سی از نزدیکی و گسترش روابط ایران و انگلیس می گویند و می نویسند؛ اما سخنان کامرون نشان داد که سیاستمداران انگلیسی هنوز تغییری در خود ایجاد نکرده اند و هنوز هم بر مبنای خدعه، فریب و دورویی عمل می کنند.

 

اظهارات دیوید کامرون انگلیسی با واکنش وزارت خارجه کشورمان همراه شد.

 

خانم مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است که دولت انگلستان با اقداماتش "منطقه ما و جهان را به شر داعش مبتلا ساخته است."

 

خانم افخم امروز موضع نخست‌وزیر انگلستان درباره ایران را، که در مجمع عمومی سازمان ملل بیان شد، محکوم کرد و گفت: «باعث تاسف است دولتی که با اقدامات و حمایت‌های خود از تروریست‌ها، منطقه ما و جهان را به شر داعش مبتلا ساخته است، به خود اجازه می‌دهد درباره کشوری که همواره در مبارزه با این پدیده شوم پیشقدم بوده است، قضاوت نابجا کند.»

 

به نوشته رسانه دولت انگلستان، بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، دیروز در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ما اختلافات زیادی [با ایران] داریم. حمایت ایران از سازمان‌های تروریستی، برنامه هسته‌ای، نحوه برخوردش با مردم ایران. اینها همه باید تغییر کنند.»

 

خانم افخم گفته است که این سخنان آقای کامرون "تداوم دیدگاه خود محورانه دولتی است که سابقه نابسامانی در منطقه ما را دارد و بسیاری از مشکلات این منطقه به دلیل سیاست های نادرست آن دولت است."

 

نخست‌وزیر بریتانیا این سخنان را ساعاتی پس از دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران بیان کرد. دیدار روحانی و کامرون نخستین دیدار سران ایران و بریتانیا پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بود.

 

آقای کامرون در عین حال در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت ایران می‌تواند به برقراری ثبات در عراق و سوریه کمک کند. او گفت: "رهبران ایران می‌توانند به ما در شکست داعش کمک کنند."

 

آمریکا و متحدانش ائتلافی بین‌المللی را برای حمله به گروه داعش تشکیل داده‌اند که در عملیات علیه اهداف داعش در عراق و سوریه مشارکت داشته‌اند. ایران در این ائتلاف حاضر نیست و آن را محکوم به شکست می‌داند.

 از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته ائتلافی که با تحت رهبری آمریکا برای مقابله با گروه دولت اسلامی تشکیل شده است، "ائتلاف توبه‌کاران" است و برخی کشورهای حاضر در این ائتلاف، در گذشته از گروه دولت اسلامی حمایت می‌کردند.

 

آقای عراقچی نیز از سخنان نخست وزیر انگلستان در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار تاسف کرد و گفت: این رفتار از طرف انگلیس قابل قبول نیست.

 

وی همچنین از سخنان کامرون درباره «مسایل داخلی ایران» انتقاد کرد و گفت دولت انگلیس خود به خاطر سیاست‌هایش در منطقه و حمایت‌های یک جانبه از اسراییل تحت اتهام است.

 

عراقچی افزود که پاسخ لازم به سخنان کامرون داده خواهد شد.


 

 

 

 



اشتراک گذاری :
ارسال نظر