بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
رئیس جمهور سوئیس درباره تحولات خاورمیانه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از بازیگران مهم منطقه است و از نظر دولت سوئیس، باید در هر نشست و فرآیندی که درباره تحولات خاورمیانه برگزار می‌شود حضور پیدا کند.
کد خبر : ۱۳۴۲۲۰
به گزارش افکارنیوز؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی ظهر پنج‌شنبه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در دیدار با رییس‌جمهوری سوئیس، گفت: ایران تمام نظارت‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را پذیرفته است و باید از حقوق آن نیز بهره‌مند شود.

رییس‌جمهوری، تبعیض نسبت به بهره‌مندی کشورها از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را غیرقابل پذیرش عنوان کرد و گفت: معتقدم عبور از این موضوع در چارچوب مقررات بین‌المللی، پله‌ای برای همکاری و مشارکت در مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی است.

روحانی با اشاره به هشداری که سال گذشته نسبت به گسترش خشونت و افراطی‌گری خطاب به برخی رهبران اروپا مطرح کرده است، گفت: در آن زمان کسی باور نمی‌کرد که افراطی‌گری تا به این حد بروز و ظهور پیدا کند اما امروز شاهد هستیم که وقتی به تروریست‌ها کمک شد و قدرت پیدا کردند، خشونت خود را گسترش دادند.

رییس شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: دولت‌هایی که بخواهند از این گروه‌ها استفاده ابزاری کنند پشیمان خواهند شد. اگر روزی همه رهبران جهان به این نقطه اشتراک برسند که امنیت و توسعه یک فرآیند جمعی است و به اراده جمعی نیاز دارد، شرایط عمومی جهان هم تحول خواهد یافت.

رییس‌جمهوری گفت: توسعه یک کشور در حالی که همسایگان فقیر و عقب‌مانده باشند، پایدار و مطلوب نیست؛ تحریم هم به دلیل ماهیت تبعیض‌آمیز و غیر انسانی، باعث بدبینی مردم نسبت به کشورهایی است که اعمال تحریم کرده‌اند.

روحانی، با اشاره به روحیه صلح‌جویی ملت سوئیس، گفت: باید از این زیربنای فرهنگی خوبی که وجود دارد در جهت توسعه روابط استفاده کرد.

رییس‌جمهوری، علاقمندی برای توسعه مناسبات دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی را یادآور شد و افزود: بسیاری شرکت‌ها در حوزه انرژی باید بتوانند آزادتر فعالیت کنند و مشکلی در خصوص همکاری‌های انسان‌دوستانه و دارو نیز نباید وجود داشته باشد.

«دیدیه بورکهالتر» رییس جمهوری سوئیس نیز در این دیدار، با تأکید بر اینکه اعتماد میان کشورها بر اساس مکانیزهای بین‌المللی ایجاد و با «گفت‌وگو» تعمیق پیدا می‌کند، گفت: ما از تلاش‌های ایران برای ایجاد اعتماد متقابل قدردانی می‌کنیم.

وی درباره تحولات خاورمیانه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از بازیگران مهم منطقه است و از نظر دولت سوئیس، باید در هر نشست و فرآیندی که درباره تحولات خاورمیانه برگزار می‌شود حضور پیدا کند.

رییس‌جمهوری سوییس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵، اظهار امیدواری کرد، راه‌حلی برای دستیابی هر چه سریعتر به توافق نهایی حاصل شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر