بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰
در حالی ایرج ندیمی در مورد عدم تصویب مالیات بر عایدی مسکن معتقد است که اگر نرخ تورم تک رقمی بود، نمایندگان با آن موافقت می‌کردند، پورابراهیمی دیگر نماینده مجلس تأکید کرد که تعدیل تورم در این طرح گنجانده شده بود.
کد خبر : ۱۳۴۲۸۲
به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز ، رحیم زارع نماینده مجلس در ادامه برنامه تلویزیونی مناظره که با موضوع مالیات بر عایدی مسکن آغاز شده است، اظهار داشت: در مورد بانک‌ها باید بحث بنگاه‌داری تذکر داده شود.

وی در پاسخ به برزگر که در مورد مقایسه ایران با کشورها انتقاد کرده بود، گفت: نباید خود را با کشورهایی نظیر بورکینافاسو مقایسه کنیم.

افشین پروین‌پور در باره نرخ در نظر گرفته شده برای سال اول در طرح عایدی مسکن گفت: این نرخ بازدارنده نیست و اثرگذار نخواهد بود.

پورابراهیمی در واکنش به صحبت‌های پروین‌پور گفت: آنچیزی که مهم بود نحوه اجرای آن به صورت پلکانی و گام به گام بود و قرار نبود درآمد برای دولت محسوب شود.

وی افزود: مجلس به دنبال درآمد مالیاتی از طریق طرح مالیات بر عایدی مسکن نبود به همین جهت نرخ تعیین شده با شیب بسیار ملایم و پلکانی بود.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه هدف از طرح مالیات بر عایدی مسکن جایگزین کردن منابع در بازار غیر مولد بود، گفت: اکنون مسکن‌های خالی هزینه فرصتی را ایجاد کرده که با طرح مالیات قرار بود نقدینگی به سمت بازارهای مولد سوق داده شود.

ندیمی نیز در خصوص این موضوع تأکید کرد: یکی از دلایلی که با شیب ملایم پیش‌بینی شده بود، این بود که اعداد بزرگتر شوکی را به بازار وارد می‌کرد.

* پاسخ کارشناسان برنامه به سؤالات مردم

مجری برنامه سؤالاتی را از کارشناسان برنامه مطرح کرد که در این خصوص که برزگر به عنوان انبوه‌ساز در پاسخ به این سؤال که «مگر انبوه‌سازان پیمانکار نیستند پس چرا از وجودمالیات بر عایدی مسکن مخالفت می‌کنند؟» گفت: بنده 1.5 میلیون واحد مسکن ساختم و انبوه‌سازان علاوه بر ساخت سرمایه‌گذاری در خرید زمین را هم انجام می‌دهند و به عبارتی هرگونه تعیین مالیات بر زمین که همان ماده اولیه انبوه‌ساز به حساب می‌آید، اثرگذار است.

پروین‌پور نیز در پاسخ به سؤالی در خصوص افزایش قیمت مسکن مهر، گفت: دو راهکار افزایش عرضه و کنترل سوداگری منجر به کنترل قیمت مسکن می‌شود در حالی که افزایش عرضه در مسکن مهر به وجود آمد، اما سوداگری در این خصوص حذف نشد.

پورابراهیمی نماینده مجلس در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص طرح مجدد مالیات بر عایدی مسکن که دولت در بسته خروج غیرتورمی از رکود اشاره کرد و گفت: بعد از بررسی و تبادل نظر ابهامات این موضوع را برطرف و اطلاعات درست را به نمایندگان ارائه خواهیم داد.

بر اساس این گزارش رحیم زارع نیز در پاسخ به این سؤال که آیا دلالان مسکن با جابه‌جایی و خرید و فروش بالاخره مصرف‌کننده را در شرایط پرداخت مالیات قرار نخواهند داد، گفت: در این طرح طوری برنامه ریزی شده که مالیات بر دوش مصرف‌کننده نباشد و طبق مکانیزم آن سوداگران مشمول این مالیات خواهند بود.

ندیمی نیز در واکنش به این سؤال که عدم تصویب مالیات بر عایدی مسکن نشان از ترس مجلس و دولت ندارد، گفت: نه مجلس ترسی دارد و نه دولت بلکه با سوداگرانی که موجب فساد و افزایش قیمت می‌شوند قطعا مخالفت خواهیم کرد و اگر تورم ما مثل کشورهای پیشرفته تک رقمی بود تصویب آن اشکالی نداشت.

پورابراهیمی در واکنش به صحبت‌های ندیمی در خصوص میزان تورم گفت: تعدیل تورم در این طرح به طور کامل دیده شده است.

برزگر نیز در واکنش به سؤالی در خصوص فرق انبوه‌سازان با دلالان گفت: انبوه‌سازان زمین را می‌خرند و با دریافت پروانه ساخت اقدام به ساخت هم می‌کنند که در نهایت منجر به تولید واحد مسکونی می‌شود.

پروین‌پور نیز در برابر سؤال دیگری مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد، پس از اجرای مالیات بر عایدی مسکن تورم افزایش نیابد و سپس بگویید باید یک شرطی هم وجود داشت، گفت: سابقه اجرای مالیات بر عایدی مسکن در دنیا ضد تورمی بوده و بخشی از تورم به دلیل اقدامات سوداگرانه در این بازار است.

فارس: پورابراهیمی در خصوص این سؤال که چرا نظر دولت در مورد مالیات بر عایدی مسکن عوض شد، گفت: این وزارت راه و شهرسازی بود که با این موضوع مخالفت کرد.

وی افزود: نماینده وزارت راه و شهرسازی پیش از این به کمیسیون آمده بود و در آنجا مسائلی چون خانه‌های نوساز، نقل و انتقالات قهری و تعدیلات نرخ تورم حل شد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ابوذر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
با سلام وضع هر نوع مالیات باید جامع باشد و آثار منفی آن بر وضعیت معیشیتی مردم بررسی شود. وانگهی طرح لایحه در آخرین سال دوره مجلس توسط تعدادی از نمایندگان این شبه را ایجاد می کند که آقایان اهداف دیگری دارند. اگر قصد حمایت جدی از تولید را دارند راهکار آن وضع این نوع مالیات با این فرمول پیچیده نیست ابتدا باید جلوی فساد و قاچاق گرفته شود بعد هم فکری برای این اقتصاد دولتی شود و بعد هم بروند نظام مالیاتی را به قول خودشان متنوع و روزآمد کنند