بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
کد خبر : ۱۳۴۴۲۵
متن یادداشت عشرت شایق* با عنوان «چشم انداز تیره در روابط ایران و انگلیس» که برای درج در اختیار ما قرار گرفته، به شرح ذیل است: 

اظهارات گستاخانه و توهین آمیز «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران آنهم تنها ساعتی بعد از دیدار با دکتر حسن روحانی آنقدر سنگین و غیر منتظره بود که بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی را به واکنش و اظهار نظر واداشت.
کامرون که در دیدار خود با رئیس جمهور کشورمان نیز نوعی تکبر و رفتار غیر متعارف از خود نشان داده بود در شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به دیدار خود با دکتر حسن روحانی گفت: «ما اختلافات شدیدی داریم، حمایت ایران از سازمان‌های تروریستی، برنامه هسته‌ای ایران، رفتار این کشور با مردمش، تمامی اینها نیاز به تغییر دارد».
شنیدن این سخنان از نخست وزیر کشوری که در ساختن مکاتب انحرافی و تشکیل سازمان های تروریستی در نقاط مختلف دنیا و مقابله با ملت ها و دولت های آزادیخواه ید طولانی دارد واقعا باعث تعجب و تاسف است.
تعجب از آن جهت که مسئولان دولت انگلیس فکر می کنند همچنان با تحریف واقعیت ها و ایراد اتهامات بی اساس به دیگر کشورها می توانند مردم دنیا را فریب دهند و تاسف از آن جهت که «کامرون» و افرادی مانند او می خواهند دنیا را مدیریت نموده و برای سرنوشت انسان ها تصمیم گیری نمایند.
دولت انگلیس و نخست وزیر آن کشور در حالی از ضرورت مبارزه با گروه تروریستی داعش سخن می گویند که آن کشور یکی از پایه گذاران و حامیان اصلی این گروه برای ایجاد نا امنی در منطقه خاور میانه و ارائه چهره ای مخدوش از اسلام و مسلمانان محسوب می شود.
هر چند سخنان توهین آمیز نخست وزیر استعمار پیر انگلیس چیزی جز ادامه اقدامات و موضع گیری های مغرضانه آن کشور علیه ملت ایران نیست اما همزمانی این اظهارات با شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل اهداف دیگری را نیز دنبال می کرد که از آن جمله می توان به تحت شعاع قرار دادن سخنرانی دکتر حسن روحانی در  این اجلاس و تاثیر گذاری بر گفتگوهای دیپلماتیک مقامات ایرانی با نمایندگان گروه 1+5 اشاره کرد.
علاوه بر این در همه اقدامات ضد ایرانی بخصوص مسائل مربوط به برخورد دوگانه با فعالیت های صلح آمیز هسته ای و اعمال تحریم های ظالمانه اقتصادی علیه ملت ایران، رد و پای دولت انگلیس به چشم می خورد و این موضوع نشان دهنده عمق کینه دولتمردان آن کشور نسبت به انقلاب اسلامی و مردم مقاوم و انقلابی ایران است.
سیاست های دولت انگلستان در مورد ایران همواره یکطرفه  و مورد شک و تردید بوده و موضع گیری اخیر نخست وزیر آن کشور، بدبینی بیشتر مردم ایران به دولت انگلیس را به دنبال خواهد داشت و عادی سازی روابط دو کشور را تا مدت نامعلومی به تاخیر خواهد انداخت.
«دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس با علم به اینکه اظهارات سخیف وی تا چه حد می تواند روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد اقدام به چنین رفتار زننده ای نموده است و معلوم نیست چه اهدافی باعث این موضع گیری نسنجیده شده است اما بعید نیست که این امر در راستای تقسیم کار بین دولت های آمریکا، انگلیس و فرانسه صورت گرفته باشد.
اظهارات «کامرون» نشان می دهد که نگاه دولت انگلیس نسبت به ملت و دولت ایران همچنان کینه توزانه بوده و تغییری در سیاست های آن دولت صورت نگرفته و این در حالی است که به واسطه عملکرد نامطلوب دولت انگلیس در طول سالیان گذشته، مردم ایران نگاه مثبتی به روابط با آن کشور نداشته اند.
به هر حال در دنیای کنونی روابط کشورها زمانی عادلانه و ماندگار خواهد بود که هر دو طرف از موضع برابر و احترام متقابل برخوردار باشند و در شرایط کنونی چنین چشم اندازی در مورد روابط جمهوری اسلامی ایران و دولت انگلیس مشاهده نمی شود.
منبع: تسنیم

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
منصور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
انگلیس همیشه ساز مخالف مزند تا دیده شود . بقول معروف یارو را تو ده راه نمیدن سراغ خانه کدخدا را میگیرد .
اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
ارتباط مجدد با انگلیس در ایران برابر است با جاسوسی ها و ایجاد فتنه در ایران.