بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
مدیر سرمایه گذاری صندوق آپادانا عنوان کرد:

افق روشن دو صنعت در نیمه دوم امسال

وضعیت بازار سرمایه در مقطع کنونی گواه بر عدم وجود محرک کافی جهت رشد قیمت سهام است حال چنانچه تحرکی در بازار ایجاد شود، نقدینگی به سمت بورس سرازیر می شود و شاهد رونق بازار سرمایه خواهیم بود.
کد خبر : ۱۳۴۶۵۷
نویسنده :
اعتماد
وضعیت بازار سرمایه در مقطع کنونی گواه بر عدم وجود محرک کافی جهت رشد قیمت سهام است حال چنانچه تحرکی در بازار ایجاد شود، نقدینگی به سمت بورس سرازیر می شود و شاهد رونق بازار سرمایه خواهیم بود.

در همین راستا، خواجویی، مدیر سرمایه گذاری صندوق آپادانا با اشاره به مطالب بالا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار کرد: در حال حاضر نقدینگی کافی در بورس وجود ندارد که علت این امر نبود محرک کافی جهت رشد قیمت سهام است. این در حالی است که حتی صندوق های سرمایه گذاری در شرایط کنونی، انگیزه ای جهت خرید و یا فروش سهام ندارند چراکه به دلیل بی ثباتی و عدم تحرک در بازار، انگیزه کافی جهت خرید سهام وجود ندارد. علاوه بر این به علت جو بازار و عدم تحرک، فروش سهم با ضرر همراه می شود بنابراین به منظور جلوگیری از این قضیه سرمایه گذار مجبور به راکد نگه داشتن سرمایه خود در سهام خریداری شده می گردد.

خواجویی تصریح کرد: اگرچه وضعیت شرکت ها در مقطع فعلی از نظر سوددهی مطلوب ارزیابی می شود اما سرمایه گذاران به دلیل متضرر شدن طی این مدت، انگیزه ای برای ورود مجدد به بورس جهت خرید سهام ندارند و به دنبال محرکی در بازار سرمایه هستند. بنابراین چنانچه محرک کافی در بورس ایجاد گردد، بازار سرمایه تغییر روند خواهد داد چراکه بازارهای موازی به دلیل رکود، جذابیتی جهت سرمایه گذاری ندارند.

مدیر سرمایه گذاری صندوق آپادانا عنوان کرد: از جمله محرک هایی که می توانند تغییر روند بازار سرمایه را به همراه داشته باشند، می توان به نتیجه مذاکرات هسته ای و همچنین عملکرد سهامداران حقوقی اشاره کرد.

بنابراین می توان اظهار کرد که حصول نتیجه مثبت در مذاکرات می توان به عنوان محرکی جهت رشد قیمت سهام عمل کند علاوه بر این، سهامداران حقوقی و صندوق توسعه بازار با خرید سهام و حمایت های مناسب می توانند تحرک لازم را به بازار بیاورند و بدین طریق اطمینان سلب شده از سهامداران را باز گردانند.

خواجویی بیان کرد: به اعتقاد بنده عملکرد 6 ماهه شرکت ها در صنایع مختلف، متفاوت می باشد پیش بینی می شود گزارشات عملکرد 6 مربوط به صنایع پتروشیمی و دارویی با افق روشنی همراه باشد. صنعت پتروشیمی به دلیل اینکه اکثر شرکت های این گروه، نرخ دلار را پایین تر از قیمت کنونی دیده اند، لذا از این محل سودآوری خواهند داشت علاوه بر این دارویی ها به دلیل مرتفع شدن مشکلات مربوط به تأمین مالی و همچنین عدم مشکل در حجم واردات با چشم انداز مطلوبی همراه خواهند بود.

وی در خاتمه افزود: به نظر می رسد روند قیمت سهام در بازار سرمایه تا پایان سال چنانچه تحرکی ایجاد نگردد، همانند وضعیت کنونی توأم با نوسان خواهد بود. همچنین اگر بازار سرمایه به وضعیت با ثباتی برسد و اطمینان سلب شده بازگردد، سهامداران نقدینگی خود را مجدداً به سمت بورس سرازیر خواهند کرد و بازار سرمایه رونق می گیرد. افزون بر این به دلیل رکود موجود در سایر بازارهای موازی می توان با قاطعیت اظهار کرد که سهامدارانی که تاکنون در بورس مانده اند و همچنین آن دسته از سهامدارانی که در مقطع فعلی اقدام به خرید سهام بنیادی می کنند، با دیدگاه یکساله، به مراتب سودی بیشتر از سود سپرده بانکی کسب خواهند کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد حاجیلو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸
جناب خواجویی وقتی از عدم ثبات در بازار سرمایه می فرمایید خواننده از خود می پرسد عدم ثبات و تعادل برای چیست؟ برای فعالین بازار سوال پیش می آید که اگر ثباتی وجود ندارد پس تعادل هم نیست یعنی قیمت ها نامتعادل هستند یا باید بالا بروند و یا پایین که با جهت تحلیل شما یعنی پایین باید بروند! در حالی که اکثر شرکت ها از ارزش ذاتی و جایگزینی خود پایین تر معامله می شوند و صرفا به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد بازار سرمایه هم دچار رکود شده بنابراین نفرمایید عدم ثبات بلکه بفرمایید رکود. این بازار راکد و در کف قیمتی و زیر ارزش ذاتی برای آنکسی که اصول را می فهمد همچنان ارزش دارد، والا هر گبری به پیری عابد دوران شود.
اوضاع هم به این منوال نمی ماند، بلاخره رونقی هم درکار هست، برای مسئولین هم مشخص شده که مسئله نیروی بیکار جوان خیلی مهمتر از انباره اورانیورم غنی شده است، پس مسلم بدانید که توافق آن طور که نشان داده می شود دور نیست لاجرم خرید سهام در قیمت های کنونی هوشمندی می خواهد.
کریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
نمیدنم چرا تمام کارشناسها بورس رو به مذاکرات هسته ای گره میزنند مگه در سالهای پیش که هیچ دستاوردی تو مذاکرات نداشتیم بورس صعودی نبود چرا مردم رو فریب میدید