بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
پارلمان ترکیه پنجشنبه به دولت این کشور اجازه داد در صورت لزوم برای مقابله با گروه‌های تروریستی، وارد خاک عراق و سوریه شود.
کد خبر : ۱۳۴۹۰۹

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، در پی موافقت پارلمان ترکیه با اقدام نظامی در عراق و سوریه، ایران به این کشور درباره پیچیده‌تر شدن اوضاع در منطقه هشدار داده است.

 

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در تماس تلفنی با مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، خواستار عملکرد مسؤولانه کشورهای منطقه شد.

 

پارلمان ترکیه پنجشنبه به دولت این کشور اجازه داد در صورت لزوم برای مقابله با گروه‌های تروریستی، وارد خاک عراق و سوریه شود.

 

این مجوز با ۲۹۸ رای مثبت در برابر ۹۸ رای مخالف تصویب شد.

 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای ظریف در گفت‌و‌گو با آقای چاوش‌اوغلو روش به کارگرفته شده برای مبارزه با تروریسم در منطقه را مورد انتقاد قرار داد و نسبت به هرگونه اقدام که شرایط جاری را پیچیده تر کند، ابراز نگرانی کرد.

 

ترکیه علاوه بر مقابله با داعش، بر برکناری بشار اسد از حکومت در سوریه تاکید دارد و این موضوع را از اولویت های خود می داند.

 

ایران بر خلاف ترکیه، با هرگونه اقدام علیه حکومت سوریه مخالف است و حسن روحانی مخالفت خود را با عملیات هوایی ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در خاک سوریه اعلام کرده است.

همزمان، آمریکا از رأی پارلمان ترکیه استقبال کرده است.

 

به نوشته وب سایت بی بی سی فارسی، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، رای مجلس ترکیه نشان می دهد این کشور خواهان ایفای نقش برجسته تری در ائتلاف بر ضد گروه داعش است.

 

ژنرال جان آلن، هماهنگ کننده ویژه آمریکا در امور ائتلاف ضد داعش، عازم خاورمیانه است و قرار است هفته آینده به ترکیه نیز سفر کند تا با مقام های این کشور درباره اقدام های پیش رو گفت‌وگو کند.

 

رای پارلمان ترکیه پس از آن صادر شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور چهارشنبه لایحه اعطای مجوز برای جنگ علیه گروه داعش را تقدیم نمایندگان کرد.

 

لایحه پیشنهادی دولت، خواستار دریافت مجوز از پارلمان بود تا در صورت لزوم، نیروهای مسلح ترکیه برای انجام عملیات و مداخلات نظامی برون مرزی اعزام و به نیروهای نظامی خارجی هم به همین منظور اجازه استقرار در خاک ترکیه داده شود.

پیشروی داعش در مناطق کردنشین سوریه و نزدیک شدن جبهه جنگ به مرز ترکیه باعث افزایش فشار بر دولت این کشور جهت بر عهده گرفتن نقشی مهم‌تر در مبارزه با گروه داعش در سوریه و عراق شده است.

 

در هفته های اخیر، صدها هزار آواره جنگی از مناطق کردنشین سوریه روانه ترکیه شده اند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر