بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۶
معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه از اظهارات خود در مورد نقش امارات در شکل‌گیری و تقویت گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، عذرخواهی کرد.
کد خبر : ۱۳۵۱۶۴
به گزارش فارس به نقل از شبکه العربیه، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه از اظهاراتش در مورد نقش امارات در رشد گروه‌های تروریستی از جمله داعش، در منطقه، عذرخواهی کرد.

آقای بایدن روز پنج‌شنبه در جع دانشجویان دانشگاه «هاروارد» گفته بود: «ترک‌ها دوستان فوق‌العاده‌ای هستند و من همیشه روابط بسیار خوبی با [رجب طیب] اردوغان داشته‌ام و زمان زیادی را با او گذرانده‌ام. سعودی‌ها، اماراتی‌ها و بقیه. آن‌ها چه کار می‌کردند؟ آن‌ها آنقدر مصمم به کنار زدن اسد و در اصل یک جنگ نیابتی شیعی-سنی بودند... که صدها میلیون دلار و ده‌ها و صدها هزار تن تسلیحات را برای هر کسی که با اسد می‌جنگید، روانه کردند، بدون در نظر گرفتن اینکه افرادی که در حال دریافت این کمک‌ها بودند، النصره، القاعده و عوامل افراط‌‌گرای جهادی بودند که از دیگر بخش‌های جهان آمده‌اند».

وی با اذعان به اینکه همین کمک‌ها بحران کنونی را شکل داده، گفت: «ظهور داعش همه را از خواب بیدار کرد. یعنی همان القاعده عراق که بعد از رانده شدن از این کشور، در شرق سوریه برای خود فضایی پیدا کرد و با النصره وارد همکاری شد. یعنی همان گروهی که ما از اول آن را تروریستی اعلام کردیم، اما نتوانستیم متحدان خود را متقاعد کنیم که آن را مورد حمایت قرار ندهند».

این اظهارات بایدن با واکنش تند رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه مواجه شد. وی خواستار عذرخواهی رسمی واشنگتن شده و هرگونه دخالت در شکل‌گیری گروه‌های تروریستی را رد کرد. امارات نیز به این اظهارات اعتراض کرده و توضیح بایدن در این رابطه را خواستار شد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا ظهر امروز هم از ترکیه بابت اظهاراتش عذرخواهی کرده و گفته بود آنکارا نقش مهمی در مبارزه با تروریسم ایفا می‌کند و دو کشور همچنان به همکاری‌های نزدیک خود ادامه می‌دهند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر