بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
کد خبر : ۱۳۵۲۲۶

کامران صدیقیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارسِ، درباره دلایل رشد شاخص بورس در سومین روز از هفته و اقبال سهامداران به برخی گروه‌ها از جمله خودرو، بیمه، قند و قطعه‌سازی اظهار داشت: در گروه خودرویی زامیاد با توجه به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها با اقبال سهامداران مواجه شده و مابقی نمادها در این گروه تا پیش از رفع کامل تحریم‌ها، با اتفاق خاصی مواجه نخواهد شد.

وی افزود: اولین گروهی که پس از رفع تحریم و حل و فصل مسائل خارجی بیشترین نفع را خواهد برد خودرویی‌ها خواهند بود چرا که این گروه در زمان تحریم بیشترین زیان را درک کردند در کنار آن وزیر صنعت هم از رشد 73 درصدی تولید خودرو طی یک سال گذشته خبر داده است و برای سهامداران این گروه چشم‌انداز خوبی ترسیم کرده است.

صدیقیان با بیان اینکه گروه قندی هر از چند گاهی با احتمال افزایش نرخ مثبت می‌شوند گفت: در خصوص تأیید یا عدم تأیید افزایش نرخ گروه قندی هنوز خبری موثق منتشر نشده و این گروه هر 2 یا 3 ماه یکبار با این گونه اخبار و شایعات مثبت می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه گروه قطعه‌سازی یک پله عقب‌تر از گروه خودرویی با افزایش تولید روند مثبتی را طی خواهد کرد گفت: این گروه هم با توجه به آمارهایی از روند تولید خودرو ارائه می‌شود با اقبال سرمایه‌داران مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه روند مثبت گروه بانکی مقطعی و بر اساس جو روانی مثبت است تأکید کرد: در این گروه تنها بانک سینا رفع تحریم شده اما در آینده اگر مسئله سوئیفت برای بانکها حل نشود اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

وی درباره دلیل افزایش توجه نسبت به شرکت‌های بیمه‌ای گفت: در این گروه هم با توجه به اینکه کف منطقی قیمت بر سهام شرکت‌ها حاکم شده بازار نسبت به آن توجه نشان می‌دهد اما روند مثبت آن دلیل خاص دیگری ندارد و می‌توان گفت برداشته شدن تحریم بیمه معلم یک سیگنال مثبت برای این گروه به شمار می‌رود.

* دو گروه بزرگ بورسی همچنان درگیر ابهام/ پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها در انتظار تعیین تکلیف نرخ خوراک و چشم‌انداز نرخ ارز

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دلیل اصلی عدم اقبال بازار به دو گروه پتروشیمی و پالایشی بورسی، ابهام در نرخ خوراک آنان است گفت: اکنون یک سری توافقات در دولت و مجلس در خصوص نرخ خوراک این دو صنعت مهم بورسی انجام شده اما همچنان درگیر ابهام هستند.

وی افزود: یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند در روند این شرکت‌ها اثرگذار باشد نرخ ارز است و با توجه به اینکه بازار نسبت به آینده نرخ ارز پیش‌بینی ندارد این شرکت‌ها همچنان در حاشیه به سر می‌برند؛ شرکت‌های پتروشیمی با تفاوت نرخ ارز سودآوری‌اشان متفاوت خواهد بود. در این گروه شرکت‌های پتروشیمی شیراز و پردیس با توجه به طرح‌های توسعه‌ای می توانند وضعیت مناسبی داشته باشند اما مابقی نمادها در این گروه به واسطه نرخ خوراک و ارز رفتار متفاوتی از خود نشان خواهند داد.

وی افزود: یکی دیگر از دلایلی که بازار به گروه پتروشیمی توجه نمی‌کند کاهش قیمت جهانی اوره بوده به طوری که چشم‌انداز مثبتی هم از آن در بازارهای جهانی پیش‌بینی نمی‌شود.

صدیقیان درباره شرکت‌های حاضر در گروه سنگ آهنی هم گفت: این گروه هم شاهد کاهش قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی به یک سوم بوده و از این جهت طی مدت اخیر روند منفی طی کرده است.

وی افزود: البته در گروه سنگ آهنی عوارض صادرات گندله و کنسانتره 15 درصد کاهش پیدا کرد و کمی بازار به آن واکنش مثبت نشان داده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه گزارش‌های 6 ماهه‌ای که تاکنون منتشر شده مورد انتظار بازار است گفت: باید دید در آینده گروه خودرویی، پتروشیمی و دیگر گروه‌ها چه گزارشاتی را از خود ارائه خواهند داد.

وی در پایان تأکید کرد: با توجه به روند نزولی بازار طی ماه‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود در 6 ماه دوم سال بازار روند رو به رشد و مثبتی را طی کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر