بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳
در نظرسنجی بورس نیوز مشخص شد:

سهامداران اعتبار و تخفیف کارمزد می خواهند

در ایران برخلاف سایر بورس های دنیا کارمزد معاملات بسیار بالا است و در اعطای اعتبارات نیز شرکت های کارگزاری با توجه به پذیرش ریسک به ویژه برای مشتریان حقیقی خود محدودیت هایی دارند.
کد خبر : ۱۳۵۳۱۵
نویسنده :
کیوان فر
بهترین خدماتی که از یک کارگزاری برای رونق معاملات خود انتظار دارید چیست؟ دریافت اعتبار، تخفیف کارمزد، بولتن خبری، امکانات آموزشی و یا تالار معاملات؟

به گزارش بورس نیوز، این سوالی است که طی این نظرسنجی که در این سایت خبری تحلیلی برگزار شد، بیش از 5300 نفر درآن شرکت و نظرات خود را نسبت به این پرسش ارایه کرده اند.


سهامداران اعتبار و تخفیف کارمزد می خواهند

طبق نمودار فوق قابل مشاهده است که خواسته نزدیک به 42 درصد از کل نظرات، دریافت تخفیف کارمزد معاملاتی بوده و دریافت اعتبار نیز حدود 34 درصد آراء را به خود اختصاص داده اند.

حال آنکه در ایران برخلاف سایر بورس های دنیا کارمزد معاملات بسیار بالا است و در اعطای اعتبارات نیز شرکت های کارگزاری با توجه به پذیرش ریسک به ویژه برای مشتریان حقیقی خود محدودیت هایی دارند.

واما طی این نظرسنجی دریافت بولتن های تحلیلی نیز با کسب کمتر از 15 درصد کل نظرات شرکت کنندگان در این رأی گیری، به عنوان سومین انتخاب و انتظار سرمایه گذاران از کارگزاری ها برگزیده شده است.

همچنین مباحث آموزشی و فراهم آوردن تالارهای معاملاتی نیز در مجموع کمتر از 10 درصد از کل آراء را به خود اختصاص دادند.

در همین ارتباط رییس اداره نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: می توان گفت تخفیف کارمزد برای سرمایه گذارانی که به صورت دائمی و با حجم بالای گردش سرمایه خود با کارگزاری ها در ارتباط هستند، به ویژه حقوقی ها جنبه بیشتری پیدا می کند. چراکه این گروه از معامله گران و سرمایه گذاران از گردش معاملاتی بالایی برخوردارند و اکثراً به سمت دریافت تخفیف راغب هستند تا کسب سایر امتیازها و خدمات از شرکت های کارگزاری.

محمد عطایی افزود: طبق قوانین بازار سرمایه، سازمان بورس تنها موظف است در هر مقطعی سقف کارمزد معاملات را اعلام کند، اما تعیین کف کارمزدها در اختیار کانون کارگزاران قرار دارد که اخیراً امکان ارایه تخفیفات بیشتر نیز مهیا شده است.

وی ادامه داد: اما شاید بتوان گفت در خصوص مشتریان حقیقی که حجم سرمایه اندکی دارند، این موضوع در الویت اول قرار نداشته و دریافت اعتبارات الویت بالاتری را برای این گروه از سرمایه گذاران به خود اختصاص می دهد.

وی ادامه داد: کارگزاری ها نیز براساس ریسک سنجی امتیازاتی را در اعطای اعتبار به مشتریان خود ارایه می کنند که نسبت به کاهش کارمزد معاملات برای حقیقی ها جذاب تر است. اما در مجموع به وضوح می توان گفت تخفیف کارمزد و دریافت اعتبار بسته به سیاست مشتریان حقیقی و حقوقی و برای رونق معاملات آنها، خواسته اکثر سرمایه گذاران است.

این مقام مسئول میزان پایین بودن رأی تخصیص یافته به بولتن خبری و مباحث آموزشی را در عدم نهادینه شدن فرهنگ مشاوره سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران دانست و گفت: در حال حاضر فرهنگ استفاده از مشاوره سرمایه گذاری هنوز در بستر بازار سرمایه ایران نهادینه نشده و خیلی از افراد آشنایی اندکی نسبت به مزایای این امکانات دارند. از این رو عدم آشنایی بدنه مشتریان بازار سرمایه به آثار ناشی از دریافت تحلیل ها مهمترین علت اصلی پایین بودن رتبه این گزینه در الویت انتظارات سرمایه گذاران است.

عطایی ادامه داد: برهمین اساس لازم است کارگزاری ها در این زمینه فرهنگ سازی بیشتر و مؤثرتری انجام دهند؛ چراکه به اعتقاد بنده بحث بولتن های تحلیلی و دوره های آموزشی بایستی در این انتخاب درصد رأی بیشتری را به خود اختصاص دهد.

وی در بیان مشکلات اصلی پیرامون پایین بودن آراء مربوط به این گزینه چنین بیان کرد: تاکنون فرهنگ سازی و تبلیغات مؤثر پیرامون این موضوع انجام نشده و اکثر سرمایه گذاران به ویژه حقیقی ها چنین تصور می کنند که همه عوامل مؤثر بر روند بازار و قیمت سهام شرکت ها را می دانند. حال آنکه در شرایط کنونی، بازار سرمایه ما بازاری لایه لایه بوده که بسیار تخصصی شده و نیاز به مباحث تحلیلی و دریافت مشاوره سرمایه گذاری برای فعالان آن بسیار جدی است.

رییس اداره نظارت بر کارگزاران سازمان بورس تأکید کرد: در حال حاضر بازار سرمایه از عوامل بیرونی و درونی متعددی تأثیر می پذیرد که این امر تحلیل بازار را از توان افراد عادی خارج کرده و در پی آن نیاز به حضور متخصصین این حوزه و مشورت بیشتر با کارشناسان بیش از پیش احساس می شود. با این وجود، سرمایه گذاران به بولتن های تحلیلی و دوره های آموزشی توجه کمتری دارند و این امر دو گزینه مذکور را در رده های پایین تری نسبت به دیگر گزینه ها از نظر میزان رأی تخصیص یافته قرار داده است.

عطایی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: ارایه بولتن های تحلیلی و برگزاری دوره های آموزشی توسط کارگزاری ها در حالی درصد پایینی از انتخاب سرمایه گذاران را به خود اختصاص داده که به اعتقاد بنده با استفاده از این امتیازها افراد می توانند اطمینان داشته باشند که در سرمایه گذاری خود تصمیم گیری واقع بینانه داشته و سرمایه گذاری آنها خارج از فضای روانی بازار سرمایه بوده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر