بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
مستطيل شيشه اي تالار

بورس به مدرسه می رود!

شورای عالی آموزش و پرورش از تصویب رشته مهارتی بورس و اوراق بهادار در شاخه کار دانش خبر داد تا از مهر ماه سال تحصیلی آتی در تعداد محدودی از هنرستان های کشور زنگ بورس به صدا در آید.
کد خبر : ۱۳۵۳۶۰
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 93.07.15 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 58 واحد افت به رقم 52574 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 310 واحد کاهش عدد 142720 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 102 واحد افت به رقم 71718 واحد رسيد.

همچنین در این روز "کگل" با 11 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "تاپیکو" با 23 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افزایش به رقم 827 واحد رسید.

در این شرایط امروز "سمگا" با 2 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "ذوب" با 0.71 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1303 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 870 میلیارد ریال رسید.

براساس گزارش بورس نیوز، طی این روزها که بورس از رونق دلچسبی برخوردار نیست و معامله گران و سرمایه گذاران اکثراً در تک نمادهای قابل معامله در بورس به دنبال کسب سود و جبران زیان ماه های گذشته خود هستند، شورای عالی آموزش و پرورش از تصویب رشته مهارتی بورس و اوراق بهادار در شاخه کار دانش خبر داد تا از مهر ماه سال تحصیلی آتی در تعداد محدودی از هنرستان های کشور زنگ بورس به صدا در آید.

زنگی که کسی در این روزهای بی فروغ معاملات تالار شیشه ای شور و شوقی را برای حاضر شدن در کلاس و لذت بردن از درس های آن در خود نمی بیند و به عبارتی همه به طریقی سعی دارند از این کلاس فرار کنند.

اما جدا از بحث درس و کلاس و مدرسه، امروز معاملات بازار سهام با افت قیمت اکثر سهام و شاخص های بورسی و فرابورسی همراه بود تا بسیاری در اولین روزهای تحصیلی مهر ماه بازدهی مثبتی نداشته باشند و حتی برخی سهامداران در سرمایه گذاری خود رفوزه شوند.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع

"سمگا": از اتفاقات جالب توجه امروز تالار شیشه ای بازگشایی نماد معاملاتی سهام گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی با افزایش بیش از 31 درصدی قیمت سهم پس از ارایه تعدیل مثبت حدود 30 درصدی سود سال مالی 93 طی گزارش عملکرد شش ماهه بود.

بطوریکه به گفته یکی از مدیران این مجموعه، نزدیک شدن به زمان بهره برداری از سرمایه گذاری های انجام شده طی سه چهار سال گذشته از جمله هتل فرودگاه امام (ره) دلیل این میزان رشد قیمت سهم در پی بازگشایی این نماد بوده است. اما آنچه که مسلم است اینکه بایستی دید با گذشت زمان سهامداران چه واکنشی را نسبت به این سهم و روند قیمت آن نشان خواهند داد؟ آیا همچنان این قیمت را منطقی می دانند یا غیر منطقی؟

"وگردش": این سهم بانکی نیز که زیرمجموعه "سمگا" است، از ابتدای روز با اقبال سرمایه گذاران همراه بود و صف خریداران در این نماد تشکیل شد. بطوریکه پس از معامله نزدیک به 19 میلیون سهم "وگردش"، تقاضای نزدیک به 11 میلیون سهمی برای آن بدون پاسخ ماند.

در خصوص این سهم برخی اخبار و شنیده ها از عقد قراردادهای گردشگری کشورهای حوزه دریای خزر و انجام مبادلات ارزی ناشی از آن به وسیله بانک گردشگری حکایت دارد. حال باید منتظر شفاف سازی های این مجموعه نیز بود تا صحت و سقم این خبرها به وضوح مشخص شود.

"قلرست": قندی ها در حالی این روزها به دنبال نهایی شدن مجوز افزایش نرخ های فروش خود هستند که در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی سهام قند لرستان بابت برگزاری مجمع فوق العاده و افزایش سرمایه 900 درصدی از محل سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها متوقف شد و معاملات سهم همانند روزهای اخیر حجم مطلوبی را دراختیار داشت.

"وغدیر": شرکت مادر فعالان گروه پتروشیمی نیز امروز برای تصمیم گیری جهت افزایش سرمایه و اصلاح اساسنامه متوقف شد.

"تجهیزاتی ها": گروه پیمانکاری و تجهیزاتی بورس هم در بی رونقی معاملات امروز اقبال سرمایه گذاران را نسبت به سهام خود شاهد بودند که رشد قیمت سهام "فاذر" تا تشکیل صف های خرید نتیجه این اقبال بود. اما در خصوص این گروه و شروع روندی پرقدرت باید منتظر خبرهایی در خصوص انعقاد قراردادهای جدید ماند.

"خودرویی ها": خودروسازان هم گرچه در ابتدای معاملات امروز روندی مثبت را در قیمت سهام خود نظاره گر بودند، اما رفته رفته با واگذاری صف های خرید و پاسخ به تقاضای خریداران حرکتی دنده عقب را شروع کرده و وارد دامنه نوسان منفی قیمت ها شدند.

"وبصادر": سهام این بانک که مدت هاست زیر ارزش اسمی خود در نوسان بوده و به نظر می رسد تمایلی برای برگشت به قیمت 100 تومان را ندارد، امروز از برنامه فروش بلوک 15.64 درصدی سهام پتروشیمی زنجان تحت مالکیت خود در پایان مهر ماه خبر داد. بطوریکه "وبصادر" سهام "زنجان" را به قیمت پایه هر سهم 2188 ریال در بازار پایه فرابورس عرضه می کند.

"همراه": این اپراتور تلفن همراه طی نشست روز جاری خود از اخذ مجوز نهایی خدمات نسل سوم در آینده ای نزدیک خبر داد و از درآمدزایی سرویس های جدید جایگزین پیامک و مکالمه با تلفن همراه سخن گفت. به نظر می رسد در فصل پاییز شاهد رونمایی از طرح های جدید این اپراتور تلفن همراه باشیم.

در پایان این گزارش می افزاید، طی این شرایط بازار سهام که شاخص نای رفتن و حرکت رو به بالا ندارد، معاون شرکت بورس از پذیرش چند صندوق شاخصی قابل معامله در بورس خبر داد که به گفته وی پذیرش صندوق ها مراحل نهایی خود را می گذراند. حال آنکه اهالی بازار عملکرد چندان دقیقی از نخستین صندوق شاخصی که سال ها پیش راه اندازی شده و البته در بورس قابل معامله نیست، به خاطر ندارند. برهمین اساس بایستی دید فاز جدید پذیرش ابزارهای نوین مالی در بورس چگونه کلید خواهد خورد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اشکان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
دیروز بااون آب وتاب دادن ما رو انداختی تو چاه خدا بندازدت تو چاله.
امیر علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۵
بورس سهامدار رازودتر پیر می کند وسرمایه اورا نابود می کند 18 ماه است بورس در بدترین شرایط قرار دارد ایا کسی ندیده است؟ مشتریان از این بازار فراری شدند و............................
اکبری
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳
در بورس بعضی از سهام یا رشد نکرده اند ویا رشد نامناسب ویا کوتاه مدت بوده است وبلا فاصله به قیمت 100 تومانی برگشته است سهام پلی اکریل را سال 71و72 با قیمت هرسهم به مبلغ 800 تومان به کارکنان شرکت فروختند بیش از 21 سال گذشته است وبه جای رشد خوب قیمت در حال حاضرقیمت سهم 112 تومان است!!!!!!!!!!! سرمایه وزندگی ام بر باد رفت اگر به جای بورس جای دیگری سرمایه گذاری می کردیم حالا شده بود 20 تا 50 برابر شاید هم بیشتر 20 سال گذشته قیمت سهم را با قیمت 100 تومان در تابلو به نمایش می گذارند!!!!
امینی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴
بورس خوب حرکت دارد توجه به حقوق سرمایه گذار دارد و..........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۹
بورس نیوز جان
کاش اینقده که به داعش حساس شدین و روزی نیست که چندین مطلب و عکس ازشون نزارین .یه چند روزی هم حال و احوال ما سهامداران را مثل داعش به گوش اون بالای ها برسونین.
ابی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
دوستان بروید سراغ کگل ÷شیمان نمی شید