بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶
کد خبر : ۱۳۵۴۳۵

طرح هیبریدی به صورت موازی و آزمایشی با کارگزار ناظر تا انتهای سال اجرا می شود و از ابتدای سال آینده به تنهایی با سیستم جدید فعالیت رسمی سیستم هیبریدی آغاز می شود.

روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) در خصوص حذف کارگزار ناظر با اشاره به اینکه این موضوع را از دو دیدگاه می‌توان بررسی کرد،گفت: نخست آنکهکارگزار ناظر به صورت کلیاز بازار سرمایه حذف شود و نگاه دیگر، ارتقای عملکرد کارگزار ناظر در بازار سهام است.

وی منظور از حذف کارگزار ناظر را ارتقا بخشیدن و اصلاحکردن آن دانست و بیان کرد: بر اساس سیستمی که اکنون درحال تنظیم و نوشتن آن هستیم، تنها یک کارگزار ناظر نخواهیم داشت بلکه سهام به صورت دیگری که به آن سیستم هیبریدی می‌گویند، خرید و فروش می‌شود.

میرصانعی در توضیح چگونگی سیستم هیبریدی بیان کرد: هر فردی به هر میزان سهم و از هر کارگزاری که می‌خواهد خریداری می‌کند اما این میزان سهام را صرفا از طریق کارگزاری هایی که سهام را خریداری کرده است، می‌تواند به فروش برساند به این ترتیب دیگر سهامدار یک کارگزار ناظر ندارد و ممکن است یک سهامدار چندین کارگزار ناظر داشته باشد.

میرصانعی عملکرد کارگزار ناظر را این‌گونه بیان کرد: در حال حاضر اگر فردی از چند کارگزاری به خرید سهام بپردازد، می‌تواند تمام سهم‌های خود را تنها از یک کارگزاری خاص به فروش برساند که این امر دارای تبعاتی در بازار سهام است.

میر صانعی سیستم هیبریدی را بسیار ارتقا یافته‌تر از کارگزار ناظر دانست و ادامه داد:در این سیستم جدید، سهام نزد کارگزار فریز می شود و کارگزار دیگری نمی تواند آنرا به فروش برساند.

وی این سیستم را بسیار پیشرفته دانست و بیان کرد: این سیستم از نظر انجام معاملات اعتباری کارگزاران را در امنیت بیشتری قرار می‌دهد. بنابراین فرآیندی مثبت است و امیدواریم زودتر اجرایی شود.

میرصانعی شروع آزمایشی این طرح را از اواخر مهرماه خواند و افزود: این طرح به صورت موازی و آزمایشی با کارگزار ناظر تا انتهای سال اجرا می شود و از ابتدای سال آینده به تنهایی با سیستم جدید فعالیت رسمی سیستم هیبریدی آغاز می شود.

9302/1


اشتراک گذاری :
ارسال نظر