بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
کد خبر : ۱۳۵۴۴۲
معظمی گفت: بر اساس توافق‌های انجام شده با وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت پتروشیمی فرمول ماهانه قیمت گاز خوراک پتروشیمی ها به گونه ای تنظیم شده که در هر زمان تابعی از قیمت منطقه ای محصولات خواهد بود؛ از این رو قیمت گاز خوراک پتروشیمی ها ماهیانه تعیین خواهد شد.
به گزارشگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،به نقل از شانا، منصور معظمی امروز (چهارشنبه، ١٦ مهر) در بیست و سومین اجلاس هم اندیشی مدیران شرکتهای تولیدی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: طی یک سال گذشته قیمت خوراک پتروشیمی ها به گونه ای بود که مصرف کنندگان و سرمایه گذاران از آن رضایت نداشتند؛ در هیچ کجای دنیا قیمت خوراک یک ساله تعیین نمی شود، زیرا این موضوع سبب کاهش امنیت سرمایه گذاری می شود.

معظمی با بیان این که از این پس قیمت گاز مصرفی واحدهای پتروشیمی (با مراعات مواردی) توسط وزارت نفت تعیین می شود، گفت: تعیین فرمول قیمت خوراک پتروشیمی ها در اختیار وزارت نفت خواهد بود.

وی افزود: فرمول قیمت خوراک پتروشیمی ها برای حداقل ١٠ سال تغییر نخواهد کرد، از این رو قیمت خوارک این واحدها تابع فرمول است.

افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ١٠٠ میلیون تن در سال

معاون وزیر نفت ادامه داد: نرخ بازگشت کل سرمایه به صورت ارزی در صنایع پتروشیمی حداقل ٢٥ درصد خواهد بود، به گونه ای که با اجرا شدن فرمول جدید قیمت خوراک طی ١٠ سال آینده، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به سالانه ١٠٠ میلیون تن خواهد رسید.

معظمی افزود: هم اکنون ظرفیت تولید پتروشیمی در کشور سالانه بیش از ٦٠ میلیون تن است که با بهره برداری از ٦٧ طرح نیمه تمام در ١٠ سال آینده رسیدن به ١٠٠ میلیون تن تولید در سال میسر است.

وی با تاکید بر این که فرمول تعیین خوراک گازی پتروشیمی ها محصول محور است، گفت: هم اکنون از گاز طبیعی در صنعت پتروشیمی محصولاتی مانند اوره، آمونیاک، متانول، جی تی پی و جی تی او تولید می شود.

تشریح جزئیات فرمول ١٠ ساله تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها

معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات کامل فرمول ١٠ ساله تعیین قیمت خوراک گاز و سوخت مجتمع های پتروشیمی گفت: هم اکنون این فرمول در کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.

معظمی اظهار کرد: بر اساس توافقهای انجام شده با وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت پتروشیمی فرمول ماهانه قیمت گاز خوراک پتروشیمی ها بگونه ای تنظیم شده که در هر زمان تابعی از قیمت منطقه ای محصولات خواهد بود؛ از این رو قیمت گاز خوراک پتروشیمی ها ماهیانه تعیین خواهد شد.

وی افزود: بر اساس قوانین جدید واحدهایی که مجوز برای تولید از دولت دریافت می کنند بایستی استانداردهای لازم را رعایت کنند، از سوی دیگر در صورت قطع اجباری گاز واحدهای تولیدی پتروشیمی که مشمول فرمول جدید قیمت خوراک می شوند، شرکت ملی گاز ایران مکلف به جبران خسارتهای وارد شده به آنها است؛ ضمن آنکه نحوه و میزان جبران خسارت ارتباط پیدا می کند به آیین نامه ای که در این زمینه در آینده به تصویب هیئت دولت خواهد رسید.

معظمی ادامه داد: بتازگی وزارت نفت تصمیم گرفته قیمت خوراک گازی پتروشیمی هایی که مکلف به فروش به قیمت تکلیفی دولتی هستند را با تخفیف عرضه کند.

معاون وزیر نفت گفت: در راستای تشویق سرمایه گذاران به آن دسته از کسانی که در صنایع تکمیلی سرمایه گذاری می کنند، ایجاد اشتغال زایی و سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته می کنند گاز به صورت طبقه بندی با ٣٠ درصد تخفیف عرضه می شود.

افزایش ١٢ درصدی تولید محصولات پتروشیمی

معظمی گفت: پیش بینی می شود با مدیریت در تخصیص خوراک به مجتمعهای پتروشیمی در سال جاری حدود ١٠ تا ١٢ درصد نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته باشیم.

سهمیه بندی عرضه گاز به مصرف کنندگان عمده در زمستان

معاون وزیر نفت گفت: برای افزایش اطمینان از گازرسانی به مشترکان خانگی و تجاری عرضه گاز به پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و صنایع بزرگ کشور سهمیه بندی شده است. براساس برنامه ریزی زمستان امسال در پیک مصرف ٣٤ میلیون مترمکعب گاز به پتروشیمی ها تحویل داده خواهد شد در این میان تنها ٣٠ درصد گاز تحویلی به پتروشیمی های مبین و فجر کاهش می یابد و به جای آن سوخت مایع با نرخ گاز طبیعی به آنها داده خواهد شد و مابقی پتروشیمی ها در حد طراحی اولیه خود در فضای آن گاز و خوراک خواهند گرفت.

وی با تاکید بر این که در زمستان امسال پس از مشترکان خانگی و تجاری، پتروشیمی ها در اولویت گازرسانی قرار دارند، گفت: بر اساس برنامه ریزی گاز تحویلی به پالایشگاه های نفتی از ١٤ میلیون مترمکعب به ١٠ میلیون مترمکعب و صنایع سیمان از ٢٠ میلیون مترمکعب به ٤ میلیون مترمکعب کاهش خواهد یافت و به جای گاز سوخت مایع با نرخ گاز طبیعی تحویل داده خواهد شد.

اعلام اسامی برندگان مناقصه طرح ساخت پالایشگاه های سیراف

معاون وزیر نفت با اشاره به فراخوان سرمایه گذاری در ٨ پالایشگاه میعانات گازی به ظرفیت ٤٨٠ هزار بشکه در منطقه سیراف استان بوشهر گفت: تا کنون ٣٣ کنسرسیوم در قالب ٥٤ شرکت مجزا برای سرمایه گذاری و مشارکت در این طرح ها اعلام آمادگی کرده اند، به زودی نهایی و برندگان این مناقصه اعلام خواهد شد.

افزایش تولید گاز شیرین در پالایشگاه های پارس جنوبی

وی با اشاره به افزایش روزانه تولید ٦٠ میلیون مترمکعبی گاز شیرین از ابتدای امسال تا کنون در پارس جنوبی گفت: در مدت زمان یاد شده و نسبت به سال گذشته روزانه ٤٠ میلیون مترمکعب به نیروگاه های کشور گاز بیشتری تحویل داده شده است.

معاون وزیر نفت با یادآوری آلودگی های حاصل از سوزانده شدن گاز مایع در نیروگاه های کشور بویژه در استان اصفهان و تهران در سال گذشته گفت: در سال ٩٢، ٢٧ میلیارد لیتر سوخت مایع معادل ١٨ میلیارد دلار در نیروگاه های کشور سوزانده شد، امسال با توجه به افزایش گازرسانی به این نیروگاه ها پیش بینی می شود این میزان به حدود ١٦,٥ میلیارد لیتر کاهش یابد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر