بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
گزارش باشگاه خبرنگاران از 8 توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران

ابر قدرت غرب آسیا چگونه می‌جنگد؟ / درس عبرتی برای رژیم صهیونیستی

فرمانده کل ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی اخیراً در اظهار نظری لفاظانه مدعی شده است که آماده انجام عملیات نظامی ضد ایران هستیم؛ سؤال اینجاست که آیا ارتشی که در مقابل گروه‌های کوچک مقاومت در منطقه شکست خورده، تاب جنگ با نظام قدرتمند جمهوری اسلامی ایران را دارد؟
کد خبر : ۱۳۵۶۵۴
به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛  "بنی‌گانتز" فرمانده کل ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در اظهار نظری لفاظانه مدعی شده است که آماده انجام عملیات نظامی ضد ایران هستیم. 

جدا از ادعای مضحک این مقام ارشد صهیونیست باید ببینیم که توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران اجازه چنین اقداماتی را می‌دهد. 


رزم ناهمتراز چیست؟ 

رزم ناهمتراز به توانایی نیروها در شرایط نامساوی و جنگ با توجه به امکانات و شرایط نامساوی در شرایط مساوی اتلاق می‌شود که توانایی‌های نبرد نوین را نشان می‌دهد. 

امروز کشورها با استفاده از شیوه‌های نبرد ناهمتراز می‌توانند قدرت دفاعی خود را هر چه بیشتر نشان دهند. 

در منطقه غرب آسیا ایران به عنوان ابر قدرت این منطقه ایده بسیار خوبی در مورد نبرد ناهمتراز دارد. 


روزنامه   The Cristian Science Monitor در مقاله‌ای به قلم اسکات پترسون در مقاله‌ای با عنوان چگونه ایران می‌تواند در مقابل رویارویی نظامی با آمریکا موفق باشد می‌نویسد : بودجه دفاعی آمریکا تقریباً 90 برابر بزرگ‌تر از ایران است  اما ایران یک استراتژی خوب و دقیق  از جنگ نامتقارن دارد. ایران، وارث نوآوری نیروی دریایی است که دارای یک استراتژی نیروی دریایی نامتقارن قابل بازگشت است و این یک مزیت عمده محسوب می‌شود.  آمریکا سعی کرده از سال 2002 شبیه‌ساز چنین درگیری‌هایی را به کمک کشتی‌هایش انجام بدهد. 
 
وی افزود: ایران با هدف بهره‌برداری از آسیب پذیری‌های دشمن از طریق استفاده از  تاکتیک‌های قایق‌های کوچک به خوبی مسلح، سرعت در حمله و غافلگیری نظامی از قدرت مناسبی برخوردار بوده و این ویژگی‌ها توسط کارشناسان نظامی سپاه پاسداران منتشر شده است. 

تسلط بر تنگه هرمز  و استفاده از قایق‌های تندرو و موشک‌های ضد کشتی در خلیج فارس

پترسون تصریح کرد: ایران می‌تواند با ابزار نامتقارن، تسلط خود را در تنگه هرمز رقم بزند. به عنوان مثال در رزمایشی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک شناور فوق‌العاده سریع را که توسط رادار قابل تشخیص نبود به آب انداخت  و  ایران 300 قایق در یک رزمایش  به میدان فرستاد و در این رزمایش کماندوهای خود را در یک کشتی هدف پیاده کرد. 

این روزنامه درباره توان رزم ناهمتراز زمینی ایران نیز عنوان کرد: نیروهای زمینی، ترکیبی از بسیج و سپاه پاسداران هستند که همه به سوی آنچه که آن‌ را استراتژی موزاییکی می‌نامند، حرکت می‌کنند.


وارد کردن ضربات روحی و روانی و فرسایشی


دیگر توانایی ایران در زمینه نبرد ناهمتراز توانایی وارد کردن ضربات روحی و روانی و فرسایشی است.  

سایت Smallwarjournals  در این زمینه تصریح کرد: جنگ نامتقارن تأثیر عمده‌ای بر تلفات، اقتصاد، و روح و روان دشمن دارد. هر میزان شانس ایران جهت پیروزی در نبرد باشد، آن به یک طراحی نامتقارن سازمان‌دهی شده بستگی خواهد داشت. 


نیروهای نخبه سپاه قدس 

توانایی دیگر عملیاتی ایران وجود نیروهای شجاع و توانمند قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. 

سایت CFR به قلم کوردسمن می‌نویسد: نیروی قدس شامل اعضای نیرو های ویژه سپاه پاسداران است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای ایران دارای قابلیت‌های قابل توجهی برای جنگ نامنظم  و انجام عملیات نامتقارن و جنگ فرسایشی هستند.

روزنامه  Al shareq awsat نوشت: نیروهای قدس با توصیه عمومی ژنرال قاسم سلیمانی مشاورات نظامی لازم را به دولت اسد برای تشکیل ارتش دفاع ملی انجام داده‌اند و بشار اسد به توصیه‌های عمومی فرمانده  سپاه قدس عمل کرد.

اندیشکده CSIS معتقد است:  یک بحث مقابله وجود دارد که آن را در واقع سپاه قدس که جزء نیروهای نخبه ایران است، انجام می‌دهد و  توانایی‌های بالقوه بسیار زیادی دارد.


البته یک نکته قابل ذکر است که اولاً حزب‌الله لبنان قصد حمله به ناحیه یا کشوری را ندارد و ضمناً امروزه با داشتن موشک‌های استراتژیک، توانایی و اعتماد به نفس دوچندانی را برای دفاع از مظلومان در منطقه دارد و علاوه بر این قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران هم در خدمت مظلومان منطقه و در راستای صلح و امنیت و برای مبارزه با جنگ‌افروزی صهیونیست‌هاست. 







استفاده از سامانه‌های "پُرتابل" تک نفره 


دیگر توانایی عملیاتی ایران در جنگ ناهمتراز استفاده از قایق‌های تندرو در دریا و استفاده از سامانه‌های "پُرتابل" تک نفره است که به خوبی به روز رسانی آن را انجام می‌دهد. 

سایت  Smallwarjournals  می‌نویسد: ایران سلاح‌های پرتابل  و موشک‌های ضد کشتی خود را به روز رسانی می‌کند.  این می‌تواند هواپیما‌های قریب پرواز و کشتی‌های جنگی ساحلی را تهدید کند. نیروی دریایی سپاه پاسداران با تغییر استراتژی به کمک پاترول کرفت‌های خود با گشتزنی، امنیت آب‌های سرزمینی ایران را تأمین می‌کند و برای مقابله و رویارویی با کشتی‌های جنگی آمریکایی آماده می‌شود.  

روزنامه Jerusalem post چاپ رژیم صهیونیستی نیز خاطر نشان کرد:  در صورت حمله نظامی آمریکا به ایران، رهبر عالی ایران هشدار داده است که تمام پایگاه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه را هدف قرار می‌دهد. 


پهپادهای عملیاتی و عمود پرواز

توانایی فوق‌‌العاده دیگر ایران در عرصه نبرد هوایی وجود پهپادهای عملیاتی و عمود پرواز است. 

سایت خبری Trend نوشت : ایران پهپاد Koker-1 عمود پرواز خود را آزمایش کرده است. این هواپیما می‌تواند  در شرایط مختلف تا 3 ساعت در ارتفاع 12 هزار پایی پرواز کند.





این سایت همچنین می‌‌نویسد پهپاد لیکو (Liko Drone) دیگر پهپاد رادارگریز عملیاتی ایران است که قابلیت حمل بمب و موشک و عملیات سخت را دارد. 


توان ویژه عملیاتی ایران در نبرد ناهمتراز، توانایی مخفی‌سازی و متحرک‌سازی و استراتژی‌های مرتبط با استتار موشک‌ها و لانچر‌هاست.













در مجموع می‌توان بخشی از توانایی‌های ناهمطراز نیروهای مسلح ایران را در نبرد ناهمتراز این‌گونه بیان کرد: 

1-توانایی دفاعی در حمله به منافع  متجاوزین از طرق نظامی خاص

2-توانایی به روز رسانی سلاح‌های پُرتابل تک نفره و استفاده عملیاتی ویژه از آن

3- توانایی تسلط بر تنگه هرمز

4-توانایی استفاده از قایق‌های تندرو و موشک‌های ضد کشتی در خلیج فارس

5-توانایی استفاده از هلی‌برن پیشرفته و استفاده از کماندوهای واکنش سریع در شرایط سخت

6-توانایی عملیاتی نیروهای ویژه و نخبه (Elite) سپاه قدس جهت مأموریت‌های برون مرزی و بین‌المللی

7-توانایی حمله به پایگاه‌های نظامی دشمنان در منطقه

8-توانایی ساخت و عملیاتی کردن انواع پهپادهای عمود پرواز 

با این پتانسیل عظیم آیا نباید فرمانده مضحک رژیم صهیونیستی عبرت بگیرد؟ ارتش رژیم صهیونیستی از جولای 2006 تاکنون در همه جنگ‌های منطقه‌ای با گروه‌های مقاومت شکست خورده، حال چگونه می‌تواند در مقابل ابر قدرت نظامی منطقه مقاومت کند؟


گزارش از محمد زرچینی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۴
جانم فدای ایران
محمود
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۰
جوانها وجانها داده ایم از کمبودسلاح در جنگ ایران وعراق چراکه آنزمان هم تحریم تسلیحاتی بودیم باید برای دفاع از خودمان مسلح مجهزبشیم وگرنه گرگهای درنده(آمریکا- اسراییل وارتجاع منطقه )مارا خواهند درید!!!!
امید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۲
اینا که میگی همش بلوفه