بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
شاخص کل طی این هفته تنها به نوسان در کانال 71 هزار واحدی بسنده کرد تا پای بندی خود را به این محدوده ثابت کند. رهشاد سپاهان و قند ثابت خراسان نیز دیگر شرکت هایی بودند که به ترتیب با 16 و 12 درصد بازدهی منفی جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
کد خبر : ۱۳۵۶۷۵
نویسنده :
کیوان فر
معاملات هفته گذشته در حالی به پایان رسید که بازار چهار روز کاری را پشت سرگذاشت و نماگر بازار طی این مدت رشدی 113 واحدی را تجربه کرد.

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل طی این هفته تنها به نوسان در کانال 71 هزار واحدی بسنده کرد تا پای بندی خود را به این محدوده ثابت کند.

23 شاخص از نماگرهای بازار سهام با افزایش همراه شدند و 19 نماگر در روندی نزولی حرکت کردند. مابقی شاخص ها نیز بدون تغییر به کار خود در معاملات هفته گذشته پایان دادند.

شگفت انگیزان طی این بازه زمانی از نظر کسب بیشترین بازدهی مثبت، سهام "سفارود"، "قجام"، "ساذری"، "ثنظام" و "سمگا" بودند که به ترتیب رتبه های اول تا پنجم شرکت های پربازده هفته اخیر را به خود اختصاص دادند.

نکته جالب توجه اینکه عمده سهام پربازده که بهترین و بالاترین خانه های جدول بازدهی شرکت ها را در اختیار دارند، سهام شرکت های فعال در بازار پایه توافقی فرابورس بودند. بطوریکه "سفارود" با بیش از 63 درصد بازدهی مثبت در جایگاه اول ایستاد تا طلایه دار سپاه سهام طی چهار روز معاملاتی قبل باشد.

اما در سوی دیگر این میدان رقابت این بیمه دی بود که نخستین روز کاری هفته قبل پس از حدود 10 ماه توقف نماد مورد بازگشایی قرار گرفت و با افت قیمت بیش از 21 درصدی کم بازده ترین سهم بازار شد.

رهشاد سپاهان و قند ثابت خراسان نیز دیگر شرکت هایی بودند که به ترتیب با 16 و 12 درصد بازدهی منفی جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

بدین ترتیب بازدهی حدود 397 سهم فعال در بورس و فرابورس طی معاملات هفته گذشته به طور متوسط کمتر از دو درصد رقم خورد تا بازار سهام با روندی مثبت به کار هفتگی خود پایان دهد.

در جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر نقدشوندگی سهام نیز دو بانک دی و گردشگری رتبه اول و دوم را کسب کردند و بیمه دی به رتبه سوم دست یافت. اما در مقابل سهام شرکت دشت مرغاب از نظر نقدشوندگی در پایین ترین خانه این جدول ایستاد.

همچنین طی این بازه زمانی بانک پاسارگاد با معامله بیش از 896 میلیون سهمی همچون هفته های گذشته بیشترین حجم گردش سهام را در اختیار داشت و در مقابل پارس پامچال تنها به معامله 303 سهمی بسنده کرد تا به عنوان کم گردش ترین سهم بازار در هفته قبل انتخاب شود.

در پایان گفتنی است طی چهار روز کاری هفته گذشته نزدیک به 48 هزار کد معاملاتی در 242 هزار و 583 دفعه معامله بیش از 2861 میلیون سهم را مورد داد و ستد قرار دادند و ارزشی نزدیک به 5703 میلیارد ریال را رقم زدند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
اکثر شرکت هایی که در بازار توافقی
معامله می شن زیان انباشته دارند، و بعد از
جهش قیمتی بدون حساب و کتاب یک دفعه
با اقت شدید قیمت مواجه می شوند.
نمونه اش -شرکت تولی پرس