بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۱
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تعیین قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی برای 10 سال آینده با نرخ بازگشت سرمایه ارزی حداقل 25 درصد خبر داد که البته این برنامه هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است.
کد خبر : ۱۳۵۷۰۶
نویسنده :
جمشیدی
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تعیین قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی برای 10 سال آینده با نرخ بازگشت سرمایه ارزی حداقل 25 درصد خبر داد که البته این برنامه هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است.

تعیین قیمت خوراک براساس دو دیدگاه

در همین ارتباط، رییس هیأت مدیره شرکت پتروشیمی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: قیمت گاز مصرفی واحدهای پتروشیمی می تواند براساس دو دیدگاه متفاوت تعیین گردد. به گونه ای می توانیم قیمت خوراک مصرفی را براساس این دیدگاه تعیین کنیم که کشور ما، همچون کشورهای وارد کننده انرژی است که هیچ توانی جهت استخراج نفت و گاز ندارد و در این صورت تضمین سود حداقلی برای واحدهای پتروشیمی و نیز نرخ بازگشت سرمایه ارزی (IRR) لازم به نظر می رسد.

فیروز کریمایی افزود: نرخ IRR نیز براساس دو فاکتور اصلی تغییرات قیمت خوراک مصرفی و نیز نرخ فروش محصولات تغییر می کند و توجه به این تغییرات لازم به نظر می رسد.

وی به استراتژی دوم اشاره کرد و گفت: تعیین قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی براساس این دیدگاه که کشور ما، همچون کشورهای حوزه خلیج فارس صاحب انرژی و منابع طبیعی است، استراتژی دوم به شمار می رود. در این صورت می بایست سیاست های حمایتی و قیمتی کشورهای همسایه جهت قیمت گذاری گاز طبیعی مصرفی مورد توجه قرار گیرد تا با مقایسه آنها برنامه هایی جهت حفظ توان رقابت با شرکت های رقیب و جذب سرمایه گذاران خارجی از سوی دولت تدوین شود.

لزوم تعیین مشوق هایی جهت جذب نقدینگی جدید

این مقام مسئول افزود: به نظر می رسد با توجه به اینکه کشور ما صاحب منابع طبیعی و انرژی بوده و نسبت به سایر کشورهای منطقه دارای اولویت هایی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی است، تعیین نرخ بازگشت سرمایه ارزی معنایی نداشته باشد و می بایست ترجیهات و مشوق هایی در نحوه تعیین قیمت خوراک در نظر گرفته شود تا سرمایه گذاران خارجی نیز نسبت به تزریق نقدینگی به این صنعت رغبت پیدا کنند. این در حالی است که به نظر می رسد با تعیین نرخ IRR در فرمول جدید قیمت گذاری برنامه ای جدی و مدون از سوی دولت جهت ترغیب سرمایه گذاران خارجی اندیشیده نشده است.

مزیت اصلی تعیین قیمت برای 10 سال آینده

رییس هیأت مدیره شرکت پتروشیمی کرمانشاه به مزیت اصلی تعیین فرمول قیمت خوراک طی بازه 10 سال آتی اشاره کرد و گفت: تعیین نرخ گاز مصرفی واحدهای پتروشیمی طی بازه زمانی بلندمدت موجب می گردد تا سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و فعالان در این صنعت طی سال های آتی به افق قیمتی مشخصی دست یابند و برای آنها نگرانی از بابت نوسانات عوامل تأثیرگذار بر این فرمول وجود نداشته باشد. این در حالی است که می بایست تا اجرایی شدن این برنامه و چگونگی تأثیر آن بر وضعیت سودآوری واحدهای پتروشیمی منتظر بمانیم.

متغیرهای تأثیرگذار در فرمول جدید قیمت گذاری

کریمایی به عوامل و فاکتورهای در نظر گرفته شده در فرمول جدید قیمت گذاری خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی اشاره کرد و اظهار داشت: حجم سرمایه گذاری ها، نوع محصول و نیز نحوه خرید مواد اولیه و مواد مصرفی از جمله فاکتورهایی است که در فرمول جدید اثرگذار واقع می شود.

وی افزود: میزان ظرفیت بهره برداری از طرح های توسعه ای پس از راه اندازی آنها یا چگونگی دستیابی به حداکثر ظرفیت اسمی تولید نیز از جمله این عوامل می باشند. برهمین اساس شفافیت و اطلاع رسانی توسط وزارت نفت در خصوص فاکتورهای مذکور به منظور جذب سرمایه گذاران لازم به نظر می رسد و ساده تر بودن این فرمول موجب افزایش اقبال سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خارجی به این صنعت می شود.

نیاز صنعت پتروشیمی به تزریق 70 میلیارد دلار نقدینگی

وی در خاتمه پیرامون طرح های توسعه ای در دست اجرای واحدهای پتروشیمی تصریح کرد: راه اندازی طرح های توسعه ای در حال اجرای این مجموعه ها نیازمند تزریق 30 میلیارد دلار نقدینگی است و علاوه بر آن، بهره برداری از پروژه هایی که به تازگی تدوین شده اند به 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که این مبلغ می بایست طی حداکثر هشت سال آینده از طریق منابع خارجی تأمین گردد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر