بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲
بسته به میزان و مقدار ریالی طلب ، مرجع صالح برای طرح دعوا را مشخص کنید ، با این توضیح که اگر میزان خواسته تا پنج میلیون تومان باشد طرح دعوا باید در شورای حل اختلاف صورت گیرد واگر میزان طلب بیش از پنج میلیون تومان باشد رسیدگی در دادگاه صورت میگیرد.
کد خبر : ۱۳۵۷۹۸
دادستان بورس در خصوص دو سوال ذیل در ارتباط با سود سهام پاسخ داده است که در ذیل میخوانیم:

پرسش:

با سلام بنده بیش از یازده هزار ازسهام بانک سرمایه را دارا می باشم واین بانک از سال نود تاکنون سود سهام را پردخت نکرده است چگونه می توانم سود سهام خود از سال نود تاکنون را دریافت نمایم . با تشکر وقدر دانی و آرزوی توفیق الهی

پرسش:

با سلام و عرض ادب و احترام متاسفانه با گذشت یک سال از مصوبات مجمع عملکرد سال91 سهام فرآورده های نسوز آذر ، سود سال 91 پرداخت نشده است با اینکه شماره حساب نیز به شرکت اعلام گردیده برای برادرم هم به نام فرهاد نوری هم واریز نشده است با تماسی که با سایر سهامداران نسوز آذر نیز داشته ام برای آنها نیز واریز نشده حال بایستی چه کرد؟ قبلاً از توجهات جنابعالی کمال تشکر و قدردانی را دارم. با تشکر فراوان عباس نوری


پاسخ دادستان بورس:

در خصوص پرداخت سود توسط شرکتها بر اساس قانون تجارت شرکت مکلف است هشت ماه پس ار تشکیل مجمع عمومی سالانه و تصمیم مبنی بر تقسیم سود مابین سهامداران سود را پرداخت نماید و بر اساس آیین نامه انضباطی شرکتها موجود در بورس باید ظرف یکماه از تاریخ تصویب سود توسط مجمع جدول زمانبندی پرداخت سود را اعلام نماید. در هر حال موعد پرداخت از موعد 8 ماهه قانون تجارت بیشتر نخواهد بود. پرداخت نیز از طریق سیستم بانکی است.

ضمنا سهامدار به عنوان عضوی از شرکت حق مراجعه به شرکت را دارد و شرکت مکلف به پاسخگویی می باشد.

النهایه در صورت عدم پاسخگویی شرکت مراجعه به مراجع قضایی و هیأت داوری بورس توصیه می گردد.

کاظم کاظمی- وکیل دادگستری


پاسخ دادستان بورس:

سود سهام شما در شرکت به عنوان طلب شما از آن شرکت شناخته میشود و مانند سایر طلب ها قابلیت اقدام حقوقی جهت وصول دارد شما میتوانید جهت دریافت سود سهامتان طرح دعوا نمایید.

بسته به میزان و مقدار ریالی طلب ، مرجع صالح برای طرح دعوا را مشخص کنید ، با این توضیح که اگر میزان خواسته تا پنج میلیون تومان باشد طرح دعوا باید در شورای حل اختلاف صورت گیرد واگر میزان طلب بیش از پنج میلیون تومان باشد رسیدگی در دادگاه صورت میگیرد.

ضمنا مرجع رسیدگی آن دادگاه یا شورای حل اختلافی است که مرکز اصلی شرکت در حوزه آن واقع شده است. همچنین شما میتوانید خسارت دیرکرد دریافت سود خود را نیز دریافت کنید که برای این منظور توصیه میشود حتما با وکیل یا مشاور حقوقی خود مشورت داشته باشید.

مجتبی عرفاتی-کارشناس حقوقی

پاسخ دادستان بورس:

طبق ماده 5 دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ، شرکت مکلف است ظرف مهلت قانونی که طبق ماده 240 قانون تجارت حداکثر 8 ماه پس از تصویب مجمع می باشد ، سود سهام را به سهامداران پرداخت نماید و تخلف از این امر مجازات انضباطی شرکت را در پی خواهد داشت.از حیث مسئولیت مدنی نیز شرکت مسئول بوده و از لحاظ حقوقی می توان بر علیه آن دست به طرح دعوی زد اما توصیه می شود قبل از طرح دعوی مکاتبه ای با سازمان بورس اوراق بهادار و همینطور بازرسان شرکت داشته باشید.

سید امیر حسام موسوی- وکیل پایه یک دادگستری





اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی خیابانی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
صرفاً از طریق ساز و کاری که قانون تجارت تعین نموده میتوان انجام مسئولیت از سوی ارکان شرکتها را از دادگاه درخواست نمود که در نهیت رای اعلامی خواهد بود . در صورت تخصیص سود قابل تقسیم از سوی مجامع پس از گذشت 8 ماه میتوان مطالبه سود و تاخیر در پرداخت را از شرکت و هیات مدیره بنحو تضامن مطالبه کرد .