بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
در پی انتشار گزارشی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص شد:

"ثباغ" 12 پله صعود کرد/بیمه دی آخر شد

در این گزارش به رتبه بندی شرکت های پذیرفته در فرابورس از نظر کیفیت افشاء اطلاعات و نیز اطلاع رسانی مناسب براساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان بورس روی سامانه کدال پرداخته شده است.
کد خبر : ۱۳۵۹۶۷
نویسنده :
جمشیدی
شفافیت اطلاعاتی شرکت های فعال بورسی و به موقع بودن زمان ارسال اطلاعات همواره از فاکتورهای اصلی هستند که مورد توجه سهامداران و فعالان بازار سرمایه، قرار دارد. از این رو، در این گزارش به رتبه بندی شرکت های پذیرفته در فرابورس از نظر کیفیت افشاء اطلاعات و نیز اطلاع رسانی مناسب براساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان بورس روی سامانه کدال پرداخته شده است.

براساس گزارش بورس نیوز، کلیه شرکت های پذیرفته در فرابورس، براساس امتیاز کسب شده از نظر کیفیت افشاء و اطلاع رسانی مناسب برای دوره 12 ماهه منتهی به 31 شهریور ماه رتبه بندی گردیده که این رتبه بندی به همراه اطلاعات مقایسه ای دوره دوازده ماهه منتهی به 31 خرداد ماه 93 منتشر شده است.

براساس این گزارش، زمان ارسال اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ها همچون پیش بینی سود هر سهم، صورت های مالی میاندوره ای حسابرسی نشده، صورت وضعیت پرتفوی، برنامه زمان بندی پرداخت سود سهامداران و ... در مقاطع زمانی تعیین شده از جمله فاکتورهایی هستند که در معیار به موقع بودن ارسال اطلاعات مورد توجه قرار گرفته است.

خاطر نشان می شود که شرکت های سرمایه گذاری براساس مفاد دستورالعمل افشاء، ملزم به ارایه پیش بینی درآمد هر سهم نیستند و از این رو، امتیاز مربوط به این شرکت ها بدون در نظر گرفتن الزام پیش بینی سود هر سهم محاسبه شده است.

براساس اطلاعات موجود، از میان 55 شرکت فعال در فرابورس که از منظر به موقع بودن زمان افشای اطلاعات و قابلیت اتکاء بودن آنها طی دوره 12 ماهه منتهی به 31 شهریور ماه 93 مورد مقایسه قرار گرفته اند، رتبه نخست به شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه اختصاص می یابد، این در حالی است که "ثباغ" طی دوره 12 ماهه منتهی به 31 خرداد ماه امسال رتبه 12 را از آن خود کرده بود.

در پی آن در حالی شرکت های افرانت و نیز سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان در جایگاه های دوم و سوم طی دوره 12 ماهه منتهی به 31 شهریور ماه امسال قرار می گیرند که "افرا" و "سدبیر" طی رتبه بندی قبلی منتهی به 31 خرداد ماه 93 به ترتیب در ردیف های دوم و اول جای گرفته بودند.

البته شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان از گروه سرمایه گذاری ها به دلیل ماهیت فعالیت آن ملزم به ارایه پیش بینی سود هر سهم نیست و بر همین اساس امتیاز نهایی مربوط به این شرکت بدون در نظر گرفتن الزام ارایه بودجه سال مالی محاسبه شده است.

در مقابل اما، بیمه دی در انتهای جدول رتبه بندی شرکت ها جای می گیرد و آخرین رتبه یعنی رتبه 55 به آن اختصاص می یابد و علاوه بر آن، با نگاهی به جایگاه این مجموعه براساس اطلاعات 12 ماهه منتهی به 93.3.31 در می یابیم که "ودی" طی آن دوره نیز همچنان از آخر اول شده بود.

پس از "ودی" سیمان لار سبزوار و پالایش نفت لاوان در ردیف های آخر این رتبه بندی قرار دارند و این دو نماد جزو مجموعه هایی هستند که رتبه آنها در دوره 12 ماهه منتهی به 93.3.31 چندان مناسب نبوده و همچنان در انتهای جدول قرار داشتند.

خاطر نشان می شود که به دلیل تفاوت با اهمیت سود پیش بینی شده با سود محقق شده در صورت های مالی حسابرسی شده بانک دی، رقم صفر در ستون مربوط به امتیازدهی از نظر قابلیت اتکا درج شده است. به گونه ای که این بانک فرابورسی از کسب امتیاز طی این دوره محروم مانده است.

در پایان این گزارش می افزاید، نمادهای "ثباغ"، "افرا"، "سدبیر"، "توریل"، "شپاس"، "مفاخر"، "حخزر"، "بالاس"، "کرمان" و "ثغرب" نمادهایی هستند که به ترتیب رتبه یک تا 10 از نظر به موقع بودن زمان ارسال اطلاعات و قابلیت اتکا را به خود اختصاص داده و در مقابل آن نمادهایی همچون "ودی"، "سبزوار"، "شاوان"، "پترول"، "وزمین"، "ارفع"، "شراز"، "خفناور"، "حسینا" و "وگردش" 10 رتبه آخر را به خود اختصاص داده اند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸
بالاس آینده خوبی پیشرو داره