بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۵
سهامداران خارجی به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم در بورس سایر کشورها سرمایه گذاری می کنند. این در حالی است که به دلیل زمان بر بودن انجام معاملات مستقیم در بورس و هزینه بالای آن تعداد اندکی از این دسته سهامداران به این روش سرمایه گذاری می کنند و بسیاری از آنها از طریق غیر مستقیم در بازار سهام فعال هستند.
کد خبر : ۱۳۶۰۱۸
نویسنده :
جمشیدی
همراه با امیدواری های به وجود آمده برای بهبود روابط بین المللی کشور زمزمه هایی نیز پیرامون ورود سرمایه گذاران خارجی و فعالیت آنها در زمینه معاملات بورس به گوش می رسید. حال این سوال مطرح است که از سرمایه گذاران خارجی که تاکنون جذب بورس کشورمان شده اند چگونه به فعالیت در این بازار می پردازند و نحوه نقل و انتقال وجوه این دسته از سهامداران چونه است؟

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه معاملات در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: سهامداران خارجی به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم در بورس سایر کشورها سرمایه گذاری می کنند. این در حالی است که به دلیل زمان بر بودن انجام معاملات مستقیم در بورس و هزینه بالای آن تعداد اندکی از این دسته سهامداران به این روش سرمایه گذاری می کنند و بسیاری از آنها از طریق غیر مستقیم در بازار سهام فعال هستند.

حامد سلطانی نژاد به تشریح چگونگی سرمایه گذاری غیر مستقیم سهامداران خارجی پرداخت و اظهار داشت: سرمایه گذاران با در اختیار گذاشتن سرمایه خود به شرکت های تأمین سرمایه، سبدگردانی و سرمایه گذاری به صورت غیر مستقیم در بورس فعال هستند که البته همواره در بسیاری از بورس های دنیا روش سرمایه گذاری غیر مستقیم نسبت به مستقیم با استقبال بیشتر سهامداران خارجی مواجه می شود.

پوشش ریسک سرمایه گذاران سهامداران خارجی از طریق نهادهای مالی

وی در خصوص نحوه انتقال وجوه حاصل از سرمایه گذاری سهامداران خارجی نیز گفت: در حال حاضر نهادهایی که تعهد انجام سرمایه گذاری را برای سهامداران خارجی پذیرفته اند، از روش ها و برنامه های مرسوم بورس های دنیا جهت پوشش ریسک حاصل از نوسانات نرخ ارز استفاده می کنند که از جمله این موارد می توان به بیمه کردن سهامداران خارجی اشاره کرد. این در حالی است که امیدواریم با راه اندازی بورس ارز ریسک حاصل از سرمایه گذاری نیز برای سرمایه گذاران خارجی کاهش یابد.

پرداخت سود نقدی و بازدهی حاصل از سرمایه گذاری با ارز مصرفی سهامداران

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه معاملات در خصوص ارز مورد استفاده جهت نقل و انتقالات بانکی و پرداخت سود به سهامداران خارجی نیز تصریح کرد: اغلب سهامداران به دریافت سود حاصل از سرمایه گذاری های خود با ارزی که سرمایه شان را به بورس کشورمان تزریق کرده اند، تمایل دارند. چراکه واحد پول کشور ما نیز قابل معامله در کشورهای خارجی نیست.

برهمین اساس وجوه حاصل از سرمایه گذاری های و سود نقدی تقسیمی به آنها برحسب ارز مصرفی کشور مورد نظر پرداخت می شود که امیدواریم با اجرایی شدن برنامه های شرکت سپرده گذاری مرکزی جهت همکاری و تعامل بیشتر با CDSهای سایر کشورها امکان نقل و انتقالات بانکی با واحد پولی کشورمان نیز فراهم گردد.

طراحی الگوی جاده ابریشم برای تعامل بیشتر با CDSها

سلطانی نژاد به برنامه های CDS جهت توسعه روابط بین المللی آن با سایر شرکت های سپرده گذاری اشاره کرد و گفت: این مجموعه در حال فراهم آوردن بسترها و زیرساخت های لازم جهت ایجاد امکان سرمایه گذاری متقابل و نیز تعامل با CDSهای سایر کشورهاست که در همین راستا مذاکراتی با کشورهای کره جنوبی و چین انجام پذیرفته و نتایج مثبتی نیز از این نشست ها حاصل شده است.

به گونه ای که بزودی امکان سرمایه گذاری در بورس کشور کره جنوبی برای سهامداران داخلی و در مقابل آن سرمایه گذاری سهامداران کره جنوبی در بورس کشور ما فراهم می شود که در این صورت مشکل نقل و انتقال وجوه نیز تا حد زیادی مرتفع می گردد. چراکه خالص کردن وجوه یکی از اهداف اصلی اجرای این برنامه به شمار می رود.

وی افزود: این شرکت الگویی با نام الگوی جاده ابریشم طراحی کرده که در طرح مذکور در نظر داریم تا زمینه های لازم برای سرمایه گذاران خارجی کشورهای منطقه فراهم شود و مشکلات حوزه بانکی، پولی و بورس نیز رفع گردد.

راه اندازی کار گروه جهت جذب سرمایه گذاران خارجی در بورس

این مقام مسئول به برنامه های سازمان بورس و اوراق بهادار جهت جذب سرمایه گذاران خارجی نیز اشاره کرد و گفت: کارگروهی از سوی سازمان بورس با همکاری نهادهای مالی مختلف همچون شرکت سپرده گذاری مرکزی تشکیل شده که وظیفه اصلی این کمیته تدوین برنامه هایی جهت افزایش تعداد سرمایه گذاران خارجی است. برهمین اساس به نظر می رسد می بایست تا عملیاتی شدن این برنامه منتظر ماند تا آثار مثبت ناشی از اجرای آن مشاهده شود.

عدم امکان دسترسی به اطلاعات شرکت ها با زبان اصلی سهامداران

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه در خصوص نحوه اطلاع رسانی به سهامداران خارجی و آگاهی از عملکرد مالی شرکت های بورسی داخلی بیان کرد: زیرساخت Single disclosure platform یا پلت فرم واحد انتشار اطلاعات برنامه ای است که در سراسر دنیا جهت اطلاع رسانی نحوه عملکرد شرکت ها به زبان اصلی سهامداران استفاده می شود. این در حالی است که این برنامه در کشور ما اجرایی نمی شود و سرمایه گذاران دسترسی آسان به صورت های مالی عملکرد میاندوره ای شرکت های بورسی به زبان اصلی خود ندارند.

برهمین اساس می توان گفت در حال حاضر زبان XBRL سامانه کدال تنها برنامه ای است که جهت رفع مشکل مذکور اندیشیده شده و تاکنون نیز به اجرا در نیامده است.

سلطانی نژاد در خاتمه افزود: در اجلاس نهادهای CDSهای کشورهای دیگر که سمات نیز عضو آن می باشد، مقرر گردیده تا سیستم واحدی جهت انتشار اطلاعات بازار سرمایه به زبان های مختلف طراحی شود و اطلاع رسانی به فعالان بازار سرمایه با امکانات بیشتری انجام شود که این برنامه نیز در حال اجرایی شدن است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۱
سرمایه گذاران وطنی را کرور کرور فراری دادید و بازار های عربی و ترکی با سرمایه ایرانی آباد شدند و بازار کشور خراب شده است، آن وقت هم جور امکانات برای خارجی ها ایجاد می کنید که مثلا منت بگذارند بیایند چه کنند؟
کارمزدهای بالا و قوانین مندرآوردی جایی برای فعالیت نگذاشته، کمی هم به فکر داخلی ها باشید.
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵
هیچ سرمایه گذار خارجی عاقلی سرمایه خودش را به یک بورس دولتی و غیر مستقل که هر رزو با وضع قوانینی که از پایه و اساس تحلیلی و علمی اقتصادی برخوردار نیستند و فقط با انگیزه برداشت و تامین مالی دولت از بازارها صورت میگره نمیاره. اولین اصل سرمایه گذاری در یک بازار مستقل بودن و در چنبره دولت اسیر نبودن اون بازاره.