بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۲
به تماشاگه بورس در هفته گذشته

چرا آن روز فردا نباشد ؟

رسانه هایی در سایه که در کسری از ثانیه شایعات را کپی پیست می کنند و به گوش همه می رسانند و ماجرای اخیر هم از همین جا شروع شد. امروز در نظر نگرفتن قدرت و اثر گذاری و بی توجهی به رسانه های نوینی چون وایبر و تلگرام و .. که در آن خبرنگاران خود مردم هستند می تواند اشتباهی استراتژیک باشد.
کد خبر : ۱۳۶۱۰۷

گزارش بازار این هفته را با یک حکایت پند آموز شروع می کنیم .

از حکیمی پرسیدند که چطور است که مایکل شوماخر با آن ضربه ای که به سرش خورد پس از 9 ماه از کما خارج شد اما بورس ما پس از 9 ماه هنوز در کماست و علائم حیاتی اش ضعیف است ؟ 

حکیم در حالی که به افق خیره شده بود پس از اندکی تامل گفت : چون شوماخر همسری مهربان و فداکار داشت که هر روز بر سر بالینش حاضر میشد و دستانش را با مهر می فشرد اما بورس ایران همسرانی دارد که هفته ای یا ماهی یکبار می آیند یک ضربه دیگر بر سرش می زنند و می روند !

با این مقدمه به استقبال بررسی وضعیت بازار این هفته می رویم . صاف و ساده ، صمیمی و بی پیرایه ... با هر آنچه از دل بر می آید به این امید که بر دل نشیند.

این هفته شاهد چند رخداد و حاشیه مهم بودیم که مهترین آن ها مربوط بود به شایعه برکناری ریاست سازمان بورس جناب صالح آبادی و جانشینی چند مدیر به جای ایشان در عرض یک ساعت ! که بحث آن از شبکه های مجازی آغاز شد و تمام مسئولان سازمان را به واکنش واداشت .

اما دومین چیزی که در این ماجرا جلب نظر می کرد قدرت گرفتن و اثرگذاری رسانه های جدید الورود است . رسانه هایی در سایه که در کسری از ثانیه شایعات را کپی پیست می کنند و به گوش همه می رسانند و ماجرای اخیر هم از همین جا شروع شد. امروز در نظر نگرفتن قدرت و اثر گذاری و بی توجهی به رسانه های نوینی چون وایبر و تلگرام و .. که در آن خبرنگاران خود مردم هستند می تواند اشتباهی استراتژیک باشد.

بدون شک حضور در این رسانه ها حضور مسئولان در بین مردم است. همان چیزی که بیش از هر چیزی سهامداران این روزها نیاز دارند. اینکه مدیران بازار سرمایه را در بین خود ببینند و مشکلات خود را به گوش آنها برسانند که این می تواند اندکی از درد ضررهای مکرر در 9 ماه گذشته را التیام بخشد .

از این موضوع که بگذریم اتفاق مهم دیگر در این هفته صحبت های صمیمی و رودرروی رییس جمهور کشورمان با مردم بود. صحبت هایی که در آن امید به آینده و حل و فصل مشکلات کشور به ویژه در پرونده 12 ساله هسته ای دیده میشد و باعث شد بارقه هایی از امید هم در دل سهامداران روشن شود . خروج از رکود ، تک رقمی شدن بیکاری ، هدایت نقدینگی به سمت بورس و بانک ... از دیگر بخش های سخنان ایشان بود.

اما فراموش نکنیم به دلیل تجربیات گذشته مردم ما اندکی از آمار ترسیده اند . مردم و فعالان بازار سرمایه از این پس دنبال دیدن عمل هستند. آنها می خواهند کاهش بیکاری و خروج از رکود را در خانواده خود ببینند. آنها می خواهند روانه شدن نقدینگی به بازار را در معاملات روزانه و رنگ سبز بازار مشاهده کنند که انشالله با تدبیر دولت تدبیر و امید این چنین هم خواهد شد.

این هفته بحث کاهش قیمت نفت نیز به یکی از دغدغه های مسئولان اقتصادی کشور تبدیل شده از این منظر که اقتصاد ما یکی از اقتصادهای وابسته به نفت است و کاهش قیمت هر بشکه نفت به حدود 85 دلار می تواند پیامدهای زیادی برای اقتصاد ما داشته باشد که کسری بودجه اولین آن است . طبق تحلیل های کارشناسان مسائل سیاسی ارزان فروشی های عربستان به جهت وارد کردن فشار به ایران و روسیه دلیل عمده این کاهش قیمت است.

اما مقدمه را بیش از این طولانی نمی کنیم و به بررسی وضعیت شاخص و گروه ها می پردازیم .

بررسی وضعیت شاخص

در پایان معاملات این هفته شاخص به عدد 71978 واحد رسید . در چند وقت اخیر شاخص به لطف مدیریت های صورت گرفته به صورت زوج و فرد شاهد نوساناتی مثبت و منفی بین 50 و 100 واحد است و از این منظر است که مدت هاست تحلیلگران قید تحلیل شاخص را زده اند ! حال بحث تعریف شاخص جدید که چند ماه پیش از سوی مسئولان وعده داده شده بود را دیگر باز نمی کنیم که قصه حسین کرد شبستری است .

1) گروه خودرو ، ساخت قطعات ، لیزینگ

یکی از پتانسیل های پیش روی بازار سرمایه در هفته های آینده گزارشات میان دوره ای است . گزارشاتی که می تواند روند و جهت گیری بازار را مشخص کند و با توجه به وعده های مدیران صنعت خودرو و گزارشات امیدوار کننده از میزان تولید و فروش ، سهامداران بیشترین انتظار را از سهم های گروه خودرویی دارند و لازم به ذکر نیست که وقتی گروه خودرو حرکت می کند به دنبالش قطعه سازان و لیزینگی ها هم مثبت می شوند چون این 3 صنعت کاملا در یک مجموعه تعریف می شوند.

از آمارهای مثبتی که در این هفته ارائه شد می توان به افزایش تیراژ تولید خودرو در نیمه نخست امسال به میزان 74.3 و در شهریور به میزان 73.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد.

همچنین اعلام شد که امسال مشارکت قطعه سازان در تولید محصولات ایران خودرو 33 درصد نسبت به سالهای قبل افزایش پیدا کرده است به طوری که از 2700 دستگاه محصول نهایی 2400 دستگاه آن توسط قطعات تولید شده در شرکت های قطعه ساز داخلی تولید شده است . با نگاه کردن به این آمار انتظارات از تعدیل مثبت سهم های قطعه سازی نیز پر بیراه نمی باشد.

در گروه لیزینگ هم تمام امیدها کما فی السابق به ولساپا و ولغدر است . بسیاری بر این باورند در سال 94 با اشباع بازار فروش خودرو این شرکت های لیزینگ هستند که وارد دوره شکوفایی خود خواهند شد.

حال باید منتظر ماند و در هفته های پیش روی دید آیا این 3 گروه به فرماندهی ایران خودرو می توانند پرچم دار حرکت جدید بازار باشند یا خیر

2) گروه حمل و نقل

گروه حمل و نقل یکی از گروه هایی است که می توانیم در نیمه دوم سال شاهد شکوفایی آن باشیم . یکی از محورهای سخنان این هفته ریاست جمهوری هم بحث گسترش و توسعه حمل و نقل ریلی و دریایی و برنامه های دولت برای این بخش بود. لازم به ذکر نیست که کشور ما در این زمینه دارای ظرفیت های بالقوه بالایی است که در سایه سرمایه گذاری ها می تواند شکوفا شود.

همچنین خبر مثبت دیگری برای این گروه بحث رفع تعلیق و تحریم های نفتی علیه شرکت ملی نفتکش ایران توسط دادگاه عمومی اتحادیه اروپا و وزارت دارایی انگلیس بود . این اقدام نشان می دهد که یکی از تحریم هایی که می تواند در مرحله نخست از فرایند لغو تحریم ها مورد توجه باشد بحث حمل و نقل است.

از دیگر ظرفیت های گروه می توان به افزایش مبادلات تجاری بین ایران و روسیه در دریای خزر اشاره کرد که به دنبال تحریم های غرب بر علیه روسیه وارد فاز جدیدی از خود شده است و در صورت ادامه وضعیت موجود می تواند عامل مهمی در هدف گیری تحلیلگران و سرمایه گذاران بازار سرمایه باشد.

3) گروه مواد غذایی

چند هفته ای است که شاهد نوسانات مثبت در اکثر سهم های این گروه هستیم که مهمترین دلیل آن کوچک بودن اکثر سهم های آن و پایین بودن شناورشان است .

حقیقتی که باید پذیرفت این است که در چند ماه اخیر اهالی بازار جهت بقا در بورس خود را با وضعیت اندک نقدینگی وفق داده اند . در حقیقت نقدینگی همچون آبی است که چون الان فشار آن به شدت کاهش یافته است مصرف کنندگان مجبورند بسیاری از شیرها را ببندند تا بلکه از یک شیر اندکی آب بیاید !

فارغ از وضعیت سهم های بنیادی گروه نظیر غبشهر و وبشهر بررسی صف خرید چند روز اخیر سهمی چون غشاذر با نسبت پی بر ای برابر با 306 می تواند گویای همه چیز باشد.

اما یکی از پتانسیل های پیش روی گروه در ماه های آینده می تواند بحث صادرات محصولات غذایی به روسیه باشد که اکنون بازارش به روی محصولات غذایی ایران باز شده است و حالا این شرکت های داخلی هستند که باید با ظرفیت سنجی و بررسی بازار هدف از این فرصت ایده آل استفاده کنند . البته در سر راه تحقق به این هدف مشکلاتی از قبیل عدم وجود زیر ساخت های مناسب حمل و نقل نیز وجود دارد که رفع آن نیازمند همتی سریع تر است.

سخن پایانی

در پایان بررسی بازار این هفته یک نکته را نباید از نظر دور داشت و آن هم اینکه باید افزایش حجم معاملات در 2 روز پایانی این هفته را به فال نیک بگیریم . مهمترین عاملی که باید پیش از هر مولفه دیگری در بازگشت رونق به بازار سرمایه مورد توجه قرار گیرد جریان نقدنیگی است. تا وقتی شاهد ورود نقدنگی به بورس نباشیم نمی توان به آینده چندان خوشبین بود . اتفاق فرخنده ای که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه رخ داد و امید را به دل تحلیلگران و کارشناسان و اهالی بازار برگرداند.

حال از شما می خواهم حکایت ابتدای مطلب را یکبار دیگر بخوانید.

این روزها از تمام مسئولین ، کارشناسان ، تحلیلگران ، حقوقی ها ، سایت های خبری و تحلیلی و اهالی بازار سرمایه انتظار می رود در صورتی که از سر مهر دستان بازار سرمایه را نمی گیرند حداقل بر سر آن ضربه ای نزنند تا هر چه زودتر شاهد بهبود وضعیت این بیمار باشیم .

به هر حال دیر یا زود زمان بازگشت بازار به روزهای خوش و شکوفایی و رونق آن فرا می رسد و سوالی که اینجا پیش می آید این است که : چرا آن روز فردا نباشد ؟


هادی طهماسبی کارشناس بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
تشکر برای گزارش خوبتون
بخصوص برای ماجرای حکیم و شوماخر که خلاقانه و زیبا بود. تشکر
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
ماجرای شوماخر واضح ئودقیق بود امیدوارم گوش شنوایی باشد
سلمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
بیاتاقدریکدیگربدانیم............
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
بورس نیوز عزیز
سلام
عزیزان با این حرفها بازار درست نمیشود . زمانی بازار ما از کما خارج خواهد شد که به سمت بازار کارا برود وگر نه تا باشه همینه که هست . یه عده با رانت داشتن جیب باقی رو خالی میکنن . لازمه بازار کارا هم بیشتر از وجود پول !! وجود تحلیل گر و عدالت در دسترسی به دریافت اطلاعاته
به امید روزی که خبر های گوش به گوشی جاشونو به تحلیل های قوی و اثر گذار بدهند
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
داستان شوماخر الگوی خوبی بود برای این بازار ممنون هستیم از این حرفهاتون...