بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵
کد خبر : ۱۳۶۱۷۰
خبرگزاری مهر:مدیرعامل گروه صنعتی «ایران‌خودرو» گفته است: «شریک جدید «ایران‌خودرو» به‌زودی مشخص می‌شود؛ شریکی که به قول یکه‌زارع، غیرآسیایی و شاید هم غیراروپایی باشد.» اگرچه یکه‌زارع از بیان جزییات در مورد شریک جدید «ایران‌خودرو»، خودداری کرده و گفته تا زمان مشخص‌شدن مذاکرات و تامین تمامی خواسته‌های هر دوطرف نمی‌توانیم نام این گروه خودروسازی را اعلام کنیم، اما احتمال همکاری «ایران‌خودرو» با شریک آمریکایی را رد هم نکرده است.

یکه‌زارع در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ممکن است شریک جدید «ایران‌خودرو» یک شرکت آمریکایی باشد؟ اظهار کرد: «بله، ممکن است شریک جدیدمان آمریکایی باشد اگر شرایط فراهم شود چه اشکالی دارد؟» اعلام خبر همکاری جدید «ایران‌خودرو» با شریک غیرآسیایی، در حالی از سوی مدیرعامل این گروه صنعتی عنوان شده که وی از شراکت دیگر خودروسازان ایرانی با چینی‌ها انتقادات تندی را مطرح کرده است؛ انتقاداتی که به نظر می‌رسد بیش از همه، گروه صنعتی سایپا را هدف قرار داده است.

چندی پیش بود که خبر واگذاری 15درصد از سهام «سایپا» به یک شریک چینی عنوان شد. گروه خودروسازی سایپا هم موضوع واگذاری سهام خود به خودروسازان چینی را رد کرد اما موضوع همکاری میان آنها همچنان پابرجاست. چنانچه اخبار منتشرشده حاکی از آن است که قرارداد تولید دوخودرو جدید سدان و شاسی‌بلند بین دوشرکت سایپا و شرکت چینی چانگان به امضا رسیده است.

حال دیروز هاشم یکه‌زارع در حاشیه نمایشگاه خودرو تبریز با انتقاد بی‌سابقه از قراردادهای منعقدشده میان ایران و چین گفت: «همکاری با چینی‌ها در اولویت دو و سه «ایران‌خودرو» قرار دارد و سقف چینی‌ها در کل محصولات تولیدی ما در چهارسال آتی بیش از ۱۰درصد نخواهد بود. این در شرایطی است که چینی‌ها نمی‌توانند برای صنعت خودرو ایران راهگشا باشند و ما به‌عنوان یک شریک تجاری بلندمدت به این کشور نگاه نمی‌کنیم.» یکه‌زارع ادامه داد: «خودروسازانی که به سمت کار با چینی‌ها رفته‌اند کار آنها در نهایت به فول CKD ختم می‌شود.»

بازار خودرو در قبضه چینی‌ها

با وجود اینکه مدیرعامل گروه صنعتی «ایران‌خودرو» از همکاری با خودروسازان چینی انتقاد کرده است، اما آمارها نشان می‌دهد چین بازار خودرو جهانی را هم مانند دیگر بازارها از آن خود کرده و همکاری با آنها امری اجتناب‌ناپذیر است. بر اساس آمار منتشره «انجمن جهانی خودروسازان» (OICA) چین توانسته در سال۲۰۱۳میلادی با تولید ۲۲میلیون‌و‌۱۶۶هزارو۸۲۵ دستگاه انواع خودرو، رتبه اول تولید خودرو جهان را به خود اختصاص دهد. به‌عبارتی چین با تولید یک‌چهارم خودرو جهان، در مقام اول قرار دارد و آمریکا و ژاپن با اختلاف بسیار زیاد در مقام دوم و سوم تولید خودرو جهان قرار گرفته‌اند. ایران یکی از پنج بازار بزرگ صادراتی خودروهای چینی است که صادراتشان به ایران در زمان تحریم‌ها را 29درصد هم افزایش داده‌اند.

چری، اولین خودروساز چینی در بازار ایران است و حالا علاوه‌بر چری، 10 خودروساز دیگر چینی هم در ایران حضور دارند که طی یک‌دهه گذشته سهمی از بازار کشور را به خود اختصاص داده‌اند. به همین دلیل انتقاد به همکاری با چینی‌ها اگرچه خوب است، اما بیشتر شعارگونه است تا موضوع عملیاتی. البته ادامه سخنان یکه‌زارع هم نشان می‌دهد همکاری با چینی‌ها تنها محدود به رقبای «ایران‌خودرو» نیست و این خودروساز داخلی هم همچنان باید به همکاری خود با چینی‌ها ادامه دهد. چنانچه یکه‌زارع خود از آغاز به کار خط تولید خودرو چینی هایما در «ایران‌خودرو»ی خراسان خبر داده است. همچنین به گزارش فارس، وی از عرضه دو محصول جدید شرکت دانگ‌فنگ چین توسط «ایران‌خودرو» از سال94 خبرداد و گفت: این محصولات قیمتی کمتر از 50میلیون‌تومان خواهند داشت.

البته مدیرعامل گروه خودروسازی «ایران‌خودرو» گفته شراکت با چینی‌ها را تنها در حد ۱۰درصد تعریف کرده‌ایم آن هم به خاطر این است که قوای محرکه محصولات تولیدی ما محصول پژو است و ما قبلا روی آن کار کرده‌ایم اما در آینده می‌توانیم برنامه دیگری را به کار بگیریم که ما برنده آن باشیم ضمن اینکه فول CKD چینی‌ها هم نباشد. البته وی هم اعتراف کرده خروج چینی‌ها از بازار خودرو و عدم همکاری با آنها به‌سادگی ممکن نیست و قرار است «تا پنج سال آینده به‌نحوی از خودروسازان چینی در تولید محصول استفاده کنیم که امتیاز نهایی این مشارکت برای طرف ایرانی باشد.»

رقابت باید قیمت خودرو را تعیین کند

موضوع تعیین قیمت‌گذاری خودرو هم مانند همیشه موضوعی است که خودروسازان به آن می‌پردازند. یکه‌زارع با بیان اینکه «قیمت خودرو نباید به‌صورت دستوری تعیین شود»، گفت: «باید فضای رقابتی در کشور به وجود آید و فضای رقابتی قیمت خودرو را تعیین کند.» وی ادامه داد: «ما رقابت را در تولید محصولات کیفی با قیمت مناسب و ارایه خدمات پس از فروش شایسته مشتری می‌دانیم.»

یکه‌زارع در پاسخ به سوالی در رابطه با قیمت خودرو و اظهارات نعمت‌زاده در این زمینه اظهار کرد: «اگر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت خودرو اظهارنظری می‌کند از روی تعصب به تولید و صنعت است وگرنه همه می‌دانند که قیمت خودرو ارتباطی به این وزارتخانه نداشته و طبق اعلام وزیر، نمایندگان مجلس باید موضوع قیمت خودرو را در شورای رقابت پیگیری کنند.» وی ادامه داد: «قیمت خودرو چیزی نیست که بگوییم کم می‌کنیم زیرا باید میزان رشد قیمت آن با رشد قیمت دیگر اقلام مقایسه شود.»

مدیرعامل گروه صنعتی «ایران‌خودرو» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی نمایندگان مجلس قیمت‌های کمتری را در زمینه نرخ قطعات خریداری‌شده توسط خودروسازان اعلام کرده‌اند، اظهار کرد: «شاید آنها قطعات را از جایی قیمت گرفته‌اند که قبلا چیز دیگری را می‌خریدند. به‌هرحال قیمت‌ها و هزینه‌های اعلامی ما مستدل و با مستندات‌است.»
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
افرين بر اين مدير عامل در هم كاري با شركتهاي امريكاييً.
بهروز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
چه عجب یکی یه حرف درست حسابی زد !
امیدواریم خودروسازی ما باغرب همکاری کند تاباچین که کپی بردار است.
کریمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱
oخیلی خیلی خوش امدند مقدمتان گلباران