بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
درخصوص شکایت ترک سل ترکیه؛

دیوان داوری لاهه به نفع ایران رای داد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دیوان داوری بین المللی لاهه پس از اخذ دفاعیات وکلای ایرانی و شرکت ترک سل ترکیه، در نهایت رأی خود را به نفع ایران صادر کرد.
کد خبر : ۱۳۶۲۷۶
به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی گفت: وزارت ارتباطات از مدتها قبل مطالعات و بررسی های لازم را برای برگزاری مناقصه بین المللی موسوم به مناقصه دومین اپراتور تلفن همراه را انجام داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شرکت ترک سل از جمله شرکت های حاضر در مناقصه بین المللی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.

وی افزود: اما صلاحیت این شرکت به دلیل عدم رعایت مقررات و شروط سرمایه گذاری در ایران توسط مسئولان برگزاری مناقصه رد و شرکت حائز شرایط بعدی (MTN ایرانسل) اجازه سرمایه گذاری و فعالیت در این حوزه را بدست آورد.

واعظی اظهار کرد در آن مقطع شرکت ترک سل با استناد به شرط داوری مندرج در موافقتنامه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری ایران و ترکیه شکایتی علیه ایران نزد دیوان داوری بین المللی مطرح و پرونده برای بررسی و هیأت داوری ارجاع شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: خواسته اولیه شرکت ترک سل دریافت غرامت 600 میلیون دلاری بود که با گذشت زمان و انجام برخی هزینه ها ادعای ترکیه به یک میلیارد دلار افزایش یافت.

وی در ادامه ضمن تشریح فرایند بررسی پرونده ها نزد دیوان داوری بین المللی لاهه گفت: هیأت داوری، مستقر در لاهه تا امروز مسئولیت مطالعه این پرونده استماع اظهارات شهود و مطلعین، بررسی اسناد و مدارک موجود و حتی تفسیرهای مختلف انجام شده از قوانین مرتبط را برعهده داشت.

واعظی در ادامه گفت: در نشست اخیر دیوان داوری بین المللی لاهه که با حضور نماینده این وزارتخانه برگزار شد هیأت پس از بررسی جوانب مختلف پرونده اخذ دفاعیات وکلای ایرانی و شرکت ترک سل و اظهارات شهود طرفین وارد مرحله تصمیم گیری شد که در نهایت رأی خود را به نفع ایران صادر کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از همه دست اندرکاران به ویژه مسئولان مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری، دفتر حقوقی وزارت و تمامی شهود و مطلعین از جمله معتمدی وزیر سابق ارتباطات قدردانی کرد.

دیوان داوری بین المللی لاهه که بر اساس موافقتنامه حمایت و تشویق سرمایه گذاری ایران و ترکیه صلاحیت رسیدگی به دعوای شرکت ترک سل را از ژانویه 2008 (دی ماه 1386) پیدا کرده بود پس از حدود 6 سال بحث و بررسی و مطالعه اسناد و مدارک موجود، احضار شهود و مطلعین بالاخره رأی خود را مبنی بر رد دعوای شرکت ترک سل علیه ایران صادر کرد.

بر این اساس ترک سل باید خسارات وارده به ایران را نیز جبران کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر