بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
بیشترین افزایش نرخ در بورس کالا در مورد محصول دی اتیل هگزانول تولیدی پتروشیمی شازند به وقوع پیوست که با افزایش قیمت 74 درصد نسبت به قیمت پایه معامله شد.
کد خبر : ۱۳۶۳۰۱
نویسنده :
محمدآموخته
بیشترین افزایش نرخ در بورس کالا در مورد محصول دی اتیل هگزانول تولیدی پتروشیمی شازند به وقوع پیوست که با افزایش قیمت 74 درصد نسبت به قیمت پایه معامله شد.

مدیر کالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: بیشترین افزایش نرخ در بورس کالا در مورد محصول دی اتیل هگزانول تولیدی پتروشیمی شازند به وقوع پیوست که با افزایش قیمت 74 درصد نسبت به قیمت پایه، معامله گردید! محصول فوق به قیمت 70 هزار و 500 ریال معامله گردید در حالیکه قیمت پایه آن 40 هزار و 355 ریال می باشد. مشخصات محصول فوق و علت وقوع چنین رخدادی در تحلیل های آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

میثم باقری در ادامه گفت: در میان تمام رینگ ها و بازار های فعال در بورس کالا از ابتدای سال تاکنون رونق بازار فرآورده های نفتی کاملاً مشهود می باشد که علت آن در تحلیل ذیل بیان می گردد.

تحلیل آینده بازار فرآورده های نفتی

وی با اشاره به دلایل کاهش قیمت جهانی نفت گفت: بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا، کاهش نرخ بیکاری منجر به افزایش قیمت دلار شده است و همچنین احتمال کاهش مجدد قیمت همراه با کاهش قیمت فرآورده های نفتی در ماه های بعد در بازار داخل وجود دارد.

مدرس دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص کاهش معامله محصولاتی قیری در فصل سرما یادآور شد: محصول قیر که ماده اصلی تشکیل دهنده آن وکیوم باتوم می باشد با شروع فصل سرما و کاهش حجم معامله قیرهای تهاتری وزارت راه و شهرسازی با کاهش تقاضا در بازار داخل مواجه خواهد شد و کسانیکه در این بازار فعالیت دارند در ماه های آذر تا اسفند بیشتر به بازار صادراتی و البته عمدتاً صادرات به کشور های گرمسیر توجه دارند.

وی ادامه داد: تا زمانیکه فرمول محاسبه قیمت فرآورده های نفتی براساس قیمت دلار اتاق مبادلات می باشد صادرات محصولات و فرآورده های نفتی صرفه اقتصادی خواهد داشت و این بازار از رونق لازم برخوردار خواهد بود زیرا شرکت های صادرات کننده حداقل از ما به التفاوت قیمت دلار اتاق مبادلات و بازار آزاد منتفع خواهند شد.

باقری افزود: اگر در فرمول محاسبه قیمت فرآورده های نفتی، قیمت دلار براساس قیمت دلار بازار آزاد تغییر کند مسلماً این بازار نیز با کاهش تقاضا و رکود شدید مواجه خواهد شد و بهتر است در شرایط رکود قعلی اقتصاد (که البته به سمت رونق در حال حرکت هستیم) شرایط فعلی پابرجا باشد، البته در این میان سیاست های دولت و شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی نیز بسیار مهم است که در شرایط فعلی این شرکت سیاست های مناسبی را در مورد کنترل بازار اعمال می نماید و در طول چند سال گذشته (به خصوص از زمان شروع طرح هدفمندی یارانه ها تا به حال) توانسته است بازار فرآورده های نفتی را به خوبی کنترل نموده و از نوسانات شدید قیمتی جلوگیری نماید.

به گزارش بورس نیوز به نقل از بورس کالا؛ طی هفته منتهی به 24 مهرماه در تالار داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی حدود 208 هزار تن انواع کالا با ارزشی نزدیک به 4425 میلیارد ریال معامله شد.

در این تالار حدود 200 هزار تن انواع فولاد، 4110 تن انواع مس، 3930 تن آلومینیوم، 100 تن کنسانتره مولیبدن، 9 تن کنسانتره فلزات گرانبها و دو کیلوگرم شمش طلا توسط مشتریان خریداری شد. شایان ذکر است، گروه فولاد به لحاظ حجم و ارزش به ترتیب رشد 104 و 115 درصدی را تجربه کرد. علاوه بر این، رشد 36 درصدی حجم و 35 درصدی ارزش برای گروه آلومینیوم نیز ثبت شد.

همچنین در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی جمعاً حدود 163 هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از 3294 میلیارد ریال به فروش رسید. در این تالار نزدیک به 52 هزار تن انواع قیر، حدود 36 هزار تن مواد پلیمری، حدود 46 هزار تن وکیوم باتوم، 7500 تن انواع لوب کات، حدود 17 هزار تن مواد شیمیایی، 5800 تن گوگرد و 30 تن انواع گاز و خوراک توسط مشتریان خریداری شد.

گفتنی است،تالار محصولات کشاورزی نیز شاهد معامله 750 تن ذرت، 155 تن جو و 480 تن کنجاله بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
در صدر بازار وتوشه ..گزارش شهاب وتوشه عالی بود عالی عالی بود.
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
آقای باقری عزیز
در مورد پارگراف اول بعد از تیتر تحلیل آینده بازار فرآورده های نفتی : مقصودتون از افزایش قیمت دلار مشخص نیست، باید یادآوری کنم که بازار نفت نسبت به دلار پیشرو هست. به نظر میاد کاهش قیمت نفت به خاطر اینه که همچنان نظرات در مورد اقتصاد جهانی ادامه وضعیت رکود هست نه رونق. ( افزایش قیمت اونس موید این مطلب هست ) و از طرفی شاید ترفند کاهش قیمت نفت به دلیل خارج کردن اضافه عرضه چاه هایی که با بهای تمام شده بالا فعالیت می کنند باشه.
در مورد پاراگراف سوم و چهارم بعد از تیتر تحلیل آینده بازار فرآورده های نفتی : به نظر شما تا چه زمانی باید دولت به محاسبه دلار به نرخ مبادلاتی در فرمول های قیمت گذاری ادامه بده؟ آیا این درسته که دولت با سوبسید این چنینی مزیت برای صادرات فرآورده های نفتی ایجاد بکنه؟ آیا با ادامه یک همچین رویه ای کمکی به پویایی این صنعت می شه؟
با تشکر