بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶
کد خبر : ۱۳۶۳۴۷

به گزارشخبرگزاری فارس، گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه بیست‌وششم مهرماه 1393 به شرح زیر است:

* شکاف طبقاتی در آمریکا به بیشترین میزان 100 سال گذشته رسید

رئیس کل بانک مرکزی ایالات متحده گفت: شکاف طبقاتی در آمریکا به بیشترین میزان طی 100 سال گذشته رسید.

جنت یلن، رئیس کل بانک مرکزی آمریکا، فدرال رزرو، نسبت به افزایش نابرابری بین فقرا و ثروتمندان دراین کشور به شدت ابراز نگرانی کرد.

* جزئیات تازه پرداخت وام 50 میلیونی ساخت مسکن/ پرداخت مشروط با نرخ سود 9 درصد/ ابلاغ به بانک‌ها تا یک ماه دیگر

معاون وزیر راه و شهرسازی جزئیات دیگری از پرداخت وام 50 میلیونی ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده را تشریح کرد.

محمدسعید ایزدی با بیان اینکه هدف از این مصوبه، احیا، نوسازی و بهسازی مسکن در بافت های فرسوده، ناکارآمد و سکونتگاه های غیررسمی، تامین مسکن گروه‌های کم درآمد و زوج های جوان است، گفت: در چارچوب این مصوبه، میزان سقف تسهیلات تامین مسکن در کلان شهرها 500 میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 400 میلیون ریال و سایر شهرها 300 میلیون ریال تعیین شد.

* چالش قانونی تهاتر 40 هزار میلیاردی بدهی دولت و بانک‌ها/ رد مصوبه احتمالی در شورای نگهبان

یک مدیر ارشد نظام بانکی با بیان اینکه تصویب قوانین عادی که مغایر با قوانین اصلی و مادر هستند، امکان‌پذیر نیست، گفت: تصویب ماده 24 لایحه دولت که به بخش تسویه بدهی دولت و بانک‌های دولتی اختصاص دارد، منوط به اصلاح مصوبه سال گذشته مجلس است.

در ماده 24 لایحه ارسالی دولت به مجلس که تهاتر 40 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های سه جانبه دولت، نظام بانکی و بخش خصوصی از محل تسعیر نرخ دارایی‌های ارزی پیش‌بینی شده، آمده است: به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود، از محل حساب مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی­‌های خارجی پس از تأمین تفاوت ریالی تعهدات ارزی قطعی با نرخ مرجع، ناشی از واردات کالاها و خدمات تا پایان سال 1391 باقیمانده را حداکثر به میزان چهارصد هزار میلیارد (000ر000ر000ر000ر400) ریال به مصرف تسویه مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از دولت و بانکهای دولتی و مطالبات بانک‌ها از دولت که تا پایان سال 1392 ایجاد شده ­اند، برساند.

* کلیه مطالبات گندمکاران پرداخت شد/خرید 6.6 میلیون تن گندم

مدیرکارگروه خرید تضمینی گندم گفت: در سال جاری 6 میلیون و 696 هزار تن گندم به ارزش 71هزار میلیارد ریال از گندمکاران کشور خریداری شد و کلیه مطالبات کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم سال 93 به حساب‌شان واریز شد.

محسن ملکی تصریح کرد: در سال جاری طی دوره 4 ساله مشارکت بانک سپه در پروژه مذکور شاهد فراگیر شدن اجرای طرح در تمامی 31 استان کشور بوده که در این میان حجم خرید به‌ سبب اعلام قیمت مناسب در زمان کاشت محصول از سوی دولت تدبیر و امید و نیز شرایط مساعد آب و هوایی از رشد 39 درصدی برخوردار شده است.

* راه‌اندازی نسل 3 در اولویت است/ راه‌اندازی سایت‌های نسل 4 تا پایان سال

مدیرعامل همراه اول گفت: در مرحله اول سایت‌های نسل 3 راه‌اندازی می‌شود و در مرحله بعد سایت‌های نسل 4 تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.

وحید صدوقی افزود: تجهیزات تأمین شده اما به دلیل حجم سنگین تجهیزات عمرانی و عملیات اجرایی، سایت‌های BTS را برای ارائه خدمات نسل 3 و 4 آماده می‌کنیم.

* واکاوی بازگشت پژو به ایران/ 20 سال چانه‌زنی بی‌حاصل برای سرمایه‌گذاری خودروساز فرانسوی

کارشناس صنعت خودرو در تحلیلی به واکاوی بحث‌های مطرح در خصوص بازگشت شرکت خودروسازی پژو فرانسه به بازار ایران پرداخت.

وی در این یادداشت نوشت: این روزها در خبرها می‌خوانیم که مسئولان بلند پایه صنعت خودروی ایران با مقامات شرکت خودروسازی پژو فرانسه برای بازگشت به ایران در حال مذاکره هستند. به نظر می‌رسد مدیران صنایع خودروسازی ایران می‌خواهند همانند بیست سال گذشته افسار صنعت خودروسازی ایران را مجددا به دست فرانسوی‌ها بدهند.

* راهبران قطار آلمان به دلیل دستمزد پایین اعتصاب سراسری کردند

اتحادیه راهبران قطار آلمان اعلام کرده است، به دلیل نرخ دستمزد پایین، در روزهای شنبه و یکشنبه و بامداد دوشنبه هفته جاری در این کشور اعتصاب خواهند کرد.

سران اتحادیه راهبران قطار آلمان پیشنهاد شرکت ملی راه آهن این کشور را برای کاهش دو ساعت در هفته از ساعت کاری و همچنین افزایش 5 درصدی دستمزد را رد کرده‌اند و اعلام کرده‌اند، این اقدام در راستای بر هم زدن اتحاد این کارکنان از سوی مقامات صورت گرفته است.

* تامین مابه‌التفاوت نرخ سود 9 درصدی وام 50 میلیونی مسکن از اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها

هیأت دولت در مصوبه افزایش وام ساخت مسکن به 50 میلیون تومان نرخ سود این تسهیلات را 9 درصد تعیین و پیش‌بینی کرد، مابه‌التفاوت این رقم از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها به سیستم بانکی پرداخت شود. مفاد متن مصوبه در لینک خبر مربوطه ذکر شده است.

* مدیرعامل بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت ایران تغییر کرد/ ابلاغ 20 اولویت به مدیرعامل جدید

با صدور حکمی از سوی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، بیژن عالی پور مدیرعامل و عضو اصلی هیأت مدیره شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب شد و حمید بورد مدیرعامل سابق این شرکت به عنوان مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت منصوب شد.

بنابه این گزارش، حکم رکن‌الدین جوادی خطاب به بیژن عالی پور آمده است: با عنایت به سوابق و تجربیات ارزشمند جنابعالی در توسعه و تولید و موافقت هیئت مدیره محترم شرکت ملی نفت ایران در جلسه مورخه 20/7/1393 به موجب این حکم به عنوان مدیرعامل و عضو اصلی هیئت مدیره شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب منصوب می‌شوید.

* اولین کارت اعتباری با رمز اثر انگشت سال آینده از راه می‌رسد

یک شرکت تولیدکننده محصولات بیومتریک موسوم به Zwipe اعلام کرده که سال آینده با همکاری مستر کارت، کارت‌های اعتباری مبتنی بر اثر انگشت را عرضه خواهد کرد.

این کارت‌ها که مشابه کارت های بیومتریک هستند، تنها با حرکت دادن در بالای ترمینال سیستم‌های کارت اعتباری عمل می‌کنند، ولی ثبت اثر انگشت مالک این کارت برای جلوگیری از هرگونه سواستفاده ضروری است. میزان خریدی که با استفاده از این کارت ها می‌توان انجام داد نیز محدود شده تا خطر سوء استفاده از آنها به حداقل برسد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر