بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۶
خبرگزاری تسنیم: با توجه به نیاز ایران و غرب به همکاری در زمینه صنعت هوانوردی، لغو تحریم ها علیه ایران در این بخش می تواند در آینده ای نزدیک اتفاق بیافتد.
کد خبر : ۱۳۶۳۶۸
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی سنتر فور اوییشن، با توجه به نیاز ایران و غرب به همکاری در زمینه صنعت هوانوردی، لغو تحریم ها علیه ایران در این بخش می تواند در آینده ای نزدیک اتفاق بیافتد.
ایران با یک اقتصاد 500 میلیارد دلاری که از طریق نفت با ترکیه مرتبط است، یک جمعیت 77 میلیونی با اکثریت جوانان تحصیلکرده و بازار بورسی با سرمایه ای به اندازه لهستان، از پتانسیل اقتصادی بالایی برخوردار است. این کشور اخیرا در مهار تورم، ثابت نگه داشتن نرخ بیکاری و تثبیت ارزش ریال، عملکرد مناسبی از خود به جای گذاشته است.
36 شرکت هوایی ایرانی و خارجی در ایران فعالیت دارند که تعدادی ا آنها اخیرا اعلام کرده اند قصد توسعه ظرفیت حمل و نقل هوایی خود در سال های 2014 و 2015 را دارند. به علاوه، ایران از پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک قطب پروازی در سطح جهان برخوردار است.
تولیدکنندگان غربی به شکلی محتاطانه با استفاده از فرصت ناشی از توافق موقت ژنو در حال تامین تجهیزات و خدمات امنیت پرواز به ناوگان حمل و نقل هوایی سالخورده ایران هستند. بوئینگ و جنرال الکتریک مجوزهایی را از وزارت خزانه داری امریکا دریافت کرده اند و موافقت نموده اند تا قطعات هواپیما، طرح ها و اطلاعات ناوبری را در اختیار ایران ایر و ایران ایر تور قرار دهند. ایرباس نیز در تلاش است تا مجوز صدور قطعات یدکی به ایران را واشنگتن بگیرد.
بر اساس براورد سازمان هواپیمایی کشوری ایران، حمل و نقل هوایی این کشور نیاز به واردات 600 فروند هواپیمای جدید در طی 11 سال آینده خواهد داشت تا بتواند نیازهای خود را تامین کند.
سال ها تحریم موجب شده است تا ارتباطات مالی بین موسسات ایرنایو  غربی به شدت کاهش یابد. بانک های امریکایی به شدت در مورد همکاری با ایران محتاط هستند و اغلب به دلیل نگرانی از تحریم ها، حتی تراکنش های قانونی را هم مسدود می سازند. 
لغو تحریم ها حتی در صورت انعقاد توافق نیز دشوار و زمان بر است و به موافقت کنگره آمریکا و رفع سایر نگرانی های امریکا در خصوص حمایت ایران از گروه های تروریستی نیاز دارد.
اما با وجود تمام ریسک هایی که همکاری با ایران ممکن است به همراه داشته باشد، به دلیل پتانسیل بالای اقتصاد ایران و روند و واقعیت های فعلی ای که در داخل ایران و منطقه در جریان است، سرمایه گذاران نمی توانند به راحتی از بازار پرسود ایران چشم پوشی کنند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
SAED
Netherlands
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۶
با کدوم پول میخواهد بخرد؟