بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
مدت زیادی است که حق تقدم پتروشیمی لردگان به فروش رفته اما حق سهامدارانی که حق تقدم خود را خریداری ننمودند پرداخت نشده راه کار قانونی این قضیه که شرکت ها از پرداخت حق سهامداران طفره می روند چیست ؟
کد خبر : ۱۳۶۹۴۸

یکی از سهامداران در خصوص حق تقدم شرکت ها سوالاتی را مطرح نموده است:

  • پرسش اول:

با سلام و تشکر از این اقدام خوب شما مدت زیادی است که حق تقدم پتروشیمی لردگان به فروش رفته اما حق سهامدارانی که حق تقدم خود را خریداری ننمودند پرداخت نشده راه کار قانونی این قضیه که شرکت ها از پرداخت حق سهامداران طفره می روند چیست ؟جرا باید چند میلیون پول ما که از حق تقدم سهام بدست آمد ه سوءاستفاده شود لذا متمنی است راه کار لازم برای دریافت پول فروش حق تقدم استفاده نشده که توسط شرکت با قیمت بالا فروش رفت را منظور و راهنمایی فرمایید

  • پرسش دوم:

سلام در هنگام افزایش سرمایه پارسان من حدود 1.2 میلیون تومان طلب داشتم .ازمن خواسته شد که بایستی پول افزایش سرمایه را بریزم تا بتوانم . پولم را برداشت نمایم. حا ل چند ماه است که افزایش سرمایه را ثبت نمی کنند و بتبع پول ما هم قابل برداشت نیست .لطفا راهنمایی فرمایید.

  • پرسش سوم:

درسال90حق تقدمهای اینجانب باکلی زیان فروخته شده وتاحالاریالی به حساب بنده واریزنگردیده انگارماحق تقدم نداشتیم خواهشمندم پیگیری شود باتشکر

  • پرسش چهارم:

حق تقدم شرکت نفت و گاز پارسیان و همراه چرا تا کنون ارائه نشده است و حق تقدم ها صورت نگرفته است

  • پرسش پنجم:

 با سلام لطفا در خصوص واریز حق تقدم استفاده نشده گروه پتروشيمي س. ايرانيان (پترول)راهنمایی نمائید نام سهامدار: محمدرضا مظلوم کد سهامداری :02827 تاریخ فروش سهام : تعداد 5.000 سهم در تاریخ 21/02/93 تاریخ خرید :09/10/92 نام کارگزاری : آگاه


پاسخ وکیل بورس:

-متاسفانه در قوانین حاکم بر شرکتهای بورسی ، مهلت مشخصی برای واریز وجه حق تقدم صاحبان سهام پیش بینی نگردیده و همین امر موجب سوء استفاده شرکتها گردیده است اما بر اساس اصول و مقررات کلی حقوقی ، پس از فروش سهام جدید توسط شرکت ، شرکت مدیون سهامدارانی که از حق تقدم خود استفاده نکرده اند گردیده و دینی که تاریخ تادیه آن به موجب قرارداد یا قانون مشخص نگردیده حال محسوب و می بایست فورا تادیه گردد.لذا شرکت در صورت پرداخت این وجوه مسئول بوده و شما می توانید خسارت تاخیر پرداخت را نیز از هیات داوری سازمان بورس درخواست نمایید.همچنین پیشنهاد می گردد به مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس نیز مراجعه و شکایت خود را مطرح کنید.

امیر حسام موسوی - وکیل پایه یک دادگستری




اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعید
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
سلام وقت بخیر
حق تقدم خریداری کردم ولی ۱۰۰ تومن واریز نکردم و حق تقدم کامل رفت الان بعد از برداشتن مبلغ سهم اسمی مابقی برگردانده میشود؟؟ ب حساب بانکی یا پرتفوی واریز میشود؟؟
فرزین
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
سلام
اگر به هر دلیلی مبلغ ۱۰۰ تومانی حق تقدم را تا تاریخ تعیین شده پرداخت نکنیم، آیا امکان واریز مبلغ فوق بعد از بسته شدن حق تقدم وجود دارد؟؟
ممنون میشم اگر پاسخ دهید.