بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
در مراسم رونمایی با حضور مسئولین بازار سرمایه مطرح شد:

مهمترین ویژگی ها و مزیت های سامانه پس از معاملات

سامانه پس از معاملات بازار سرمایه کشور امروز طی مراسمی در محل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه معاملات با حضور رییس سازمان بورس، مدیر عامل سمات، مدیر عامل شرکت بورس، مدیر عامل شرکت فرابورس و برخی از متولیان بازار سرمایه به صورت آزمایشی راه اندازی شد.
کد خبر : ۱۳۷۰۴۶
سامانه پس از معاملات بازار سرمایه کشور امروز طی مراسمی در محل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه معاملات با حضور رییس سازمان بورس، مدیر عامل سمات، مدیر عامل شرکت بورس، مدیر عامل شرکت فرابورس و برخی از متولیان بازار سرمایه به صورت آزمایشی راه اندازی شد.

جایگاه IT در بازار سرمایه

براساس گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی ابتدا به جایگاه IT در بازار سرمایه کشورهای مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: حوزه فناوری اطلاعات و IT در بازار سرمایه سراسر دنیا جایگاه ویژه ای دارد و در برخی از کشورها، این بخش از بورس تبدیل به یک فرصت رقابتی برای شرکت های مختلف شده است.

مهمترین ویژگی های سامانه پس از معاملات

حامد سلطانی نژاد به مهمترین ویژگی های سامانه پس از معاملات اشاره کرد و گفت: این سامانه به نوعی حافظه بازار سرمایه به شمار می رود و رابطه تنگاتنگی با قوانین و قواعد کشور دارد. برهمین اساس این سامانه به دلیل تغییر مداوم قوانین موجود در کشور در حال تغییر می باشد. به گونه ای که هر کشوری سامانه پس از معاملات را براساس قوانین حاکم بر آن طراحی و اجرا می کند.

وی افزود: سامانه پس از معاملات همانند زیرساختی در بازار سرمایه است که در صورت رفع مسائل و مشکلات موجود در زمینه نقل و انتقالات بانکی می تواند بسترهای لازم را جهت فعالیت در عرصه بازارهای بین المللی فراهم سازد.

علاوه بر این، ارایه خدمات و سرویس های با ارزش افزوده به سهامداران حقیقی از جمله مهمترین ویژگی راه اندازی این سامانه است.

این مقام مسئول به قابلیت ارتباط مکانیزه سامانه پس از معاملات جدید با سامانه های دیگر و به روش وب سرویس اشاره کرد و گفت: سامانه POST – Trading جدید برخلاف سامانه فعلی از قابلیت هایی فراوان برخوردار است و در طراحی نرم افزار آن از استانداردهای روز دنیا استفاده شده است.

به گونه ای که در سامانه جدید مشکلاتی همچون محدودیت در صدور کد سهامداری و عدم تطابق اطلاعات مرتفع گردیده است.

مدیر عامل سمات افزود: روش نگهداری دارایی در این سامانه به صورت هیبریدی بوده و کارگزار ناظر نیز در این سامانه حذف شده که این امر موجب سهولت فرآیند معاملات شرکت های کارگزاری می شود.

توسعه بازار سرمایه در بستر گسترش حوزه فناوری اطلاعات

در ادامه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: یکی از اولویت های راهبردی این سازمان توسعه بازار سرمایه است که این امر جز در بستر گسترش حوزه فناوری اطلاعات اتفاق نمی افتد. برهمین اساس می توان گفت راه اندازی سامانه پس از معاملات یکی از مهمترین گام هایی است که در همین راستا توسط شرکت سمات برداشته شده است.

حذف سامانه فعلی از ابتدای سال 94

علی صالح آبادی افزود: این سامانه به صورت آزمایشی تا پایان امسال و همراه با سامانه فعلی فعالیت می کند تا پس از رفع نواقص آن از ابتدای سال آینده تنها از سامانه جدید استفاده شود.

راه اندازی معاملات الگوریتمی مهمترین نیاز بازار سرمایه

وی در خاتمه راه اندازی معاملات الگوریتمی را مهمترین نیاز بازار سرمایه و سهامداران برشمرد و در این خصوص اظهار داشت: با توجه به توسعه ابزارهای مالی و بورس های مختلف، راه اندازی این طرح نیز از جمله مهمترین برنامه های آتی سازمان بورس است که اقدامات لازم جهت انجام این امر در حال پیگیری است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر