بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۱
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با تسنیم:

کمبود اعتبار خط‌آهن گرگان-اینچه‌برون با فروش سهام برطرف شد

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اعلام رفع مشکل مالی ادامه خط‌آهن گرگان-اینچه برون برای اتصال به راه‌آهن ترکمنستان از طریق فروش سهام، گفت: این پروژه در ماه جاری با حضور مقامات سه کشور به ‌بهره‌داری می‌رسد.
کد خبر : ۱۳۷۱۰۰

علی نورزاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: همکاران ما در شرکت ساخت و توسعه به‌صورت شبانه‌روزی در پروژه راه‌آهن اینچه‌برون-گرگان فعالیت می‌کنند و به شدت در تلاش هستند این پروژه در ماه جاری آماده و به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: پس از هماهنگی‌ها لازم برای حضور روسای جمهوری دو کشور، این پروژه در آبان‌ماه سال جاری افتتاح می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که این پروژه به لحاظ مالی مشکلی ندارد، تصریح کرد: مشکلات مالی این پروژه را از طریق فروش سهام برطرف کردیم و به منابع مالی را در اختیار پیمانکار قرار دادیم.

شنبه هفته جاری نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس از افتتاح و بهره‌برداری از خط آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان تا 15 روز دیگر خبر داده بود.

عیسی امامی در این‌باره اظهار کرد: 15 روز پیش نیز بازدیدی به همراه مدیرعامل راه آهن کشور از این پروژه به عمل آمد و پیش‌بینی شده بود تا 20 روز بعد ریل نرمال ایران و ترکمنستان با ایجاد زیرساخت‌ها به هم متصل شود.

وی تصریح کرد: اقداماتی برای ساخت زیرساخت های پل بین دو کشور باید انجام شود و دو طرف تلاش می‌کنند تا در 20 روز آینده پروژه را به پایان برسانند و شرایط برای حضور روسای جمهور سه کشور فراهم شود.

وی اظهار کرد: با این اتفاق کریدور شمال به جنوب در کشورهای cis راه اندازی می‌شود و به نظر می‌رسد فرصتی طلایی برای تجارت و بازرگانی خارجی ایران با ظرفیت آسیای میانه و تبادل و انتقال اتباع دو کشور نیز باشد.

امامی گفت: در بازدید قبل ایستگاه اینچه برون مشکلاتی داشت که با دستور وزیر این مشکلات برطرف شد و تا 10 روز آینده ایستگاه نیز آماده بهره‌بردای است.

به گزارش تسنیم، قرارداد اجرایی خط‌آهن 80 کیلومتری گرگان- اینچه‌برون 24 اسفند 90 به صورت APC به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار و از فروردین سال 91 عملیات اجرایی آن آغاز شد. این مسیر ریلی دارای یک پل ، 4 تقاطع غیرهمسطح و 4 ایستگاه اصلی و فرعی است که در کیلومتر 78 به ایستگاه تعویض بوژی می‌رسد.

مبلغ قرار داد این پروژه 130 میلیارد تومان بود و برای ساخت این راه آهن 13 هزار و 400 تن ریل وارد و در مدت یکسال احداث شد.

مدیر پروژه راه‌آهن گرگان - اینچه برون سال گذشته در بازدید اصحاب رسانه از این پروژه گفته بود: براساس قرارداد این پروژه باید ظرف 6 ماه به اتمام می‌رسید اما به دلیل بروز برخی مشکلات از جمله محدودیت‌های ناشی از تحریم و خریدهای خارجی در مدت یک سال اجرا شد.

پورقاز در عین حال افزود: با وجود تاخیر شش ماه باز هم این پروژه در مدت کوتاهی اجرایی شد و یک رکورد در ساخت راه‌آهن به شمار می‌آید.

وی با اشاره به ضرورت تکمیل ایستگاه اینچه‌برون از نظر تعویض بوژی خاطر نشان کرد: ساخت پل گرگان - رود نیز در مدت 2.5 ماه صورت گرفت که یکی از رکوردهای این پروژه محسوب می‌شود چرا که به طور طبیعی ساخت چنین پلی حدود 6 ماه زمان می‌برد .

به گفته وی با ساخت راه آهن گرگان - اینچ‌برون کشورهای قزاقستان و ترکمنستان از طریق راه‌‌آهن به آب‌های آزاد متصل می‌شود و درآمدهای ترانزیتی مناسبی را برای ایران به همراه خواهد داشت.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر